Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Seinen Bf Radebeul Ost  (gelezen 2062 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Seinen Bf Radebeul Ost
« Gepost op: 15 February 2009, 11:40:13 »
Bij "Wat zijn we aan het bouwen" beschrijf ik de bouw van mijn nieuwe baan naar voorbeeld van station Radebeul Ost (lijn Leipzig - Dresden).

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16486.0

Op de voorgrond heb ik deze situatie:



Het is een kort "hoofdspoor" (258 cm), dus ik hoef/wil niet werken met automatische schakelingen, maar wil het wel wat aankleden. Vandaar dat ik wel bovenleidingmasten plaats (2e hands Märklin), maar geen draden ophang.
Daarnaast wil ik wel enkele (licht)seinen plaatsen, al is het alleen maar dat het leuk staat in het donker.

Ik heb 4 vragen:
1) Klopt mijn plaatsing van de in- en uitrijseinen (de nrs zijn de Viesmann-nrs)?
2) welke (rangeer?)seinen horen bij A en B (met Viesmann-nrs)?
3) kan ik de seinen van Viesmann ook gewoon met schakelaars bedienen?
4) wat zou ik nog meer moeten plaatsen (borden bijv)?

Ik noem Viesmann omdat die volgens mij het beste te verkrijgen zijn, in ieder geval bij Harlaar  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2009, 16:18:36 »
hallo simon
Het sein plaatsing klopt niet helemaal.Uitgaande  van viessman seinen
Ik begin linksonder bij inrijsein 4012.
Je hebt hier geen afbuigend spoor dus kun je 4011 inzetten of 4014 (hoofdsein met voorsein )inzetten.ik ga er wel vanuit dat je geen verkeerd spoor rijdt.

De trein komt dus  op onderste perron binnen.
Het licht uitrijsein 4013 (of 4016) kun je hier wel gebruiken,echter de functie hp2 langzaam voorbij rijden toegestaan heeft hier geen nut want
hebt  je geen afbuigend spoor.
Tenzij je de wissel omdraait zodat je dus van perron a door kunt rijden naar de opstelsporen/rangeer.Dan zou de functie hp2 (groen en geel of oranje) wel zin hebben.

Bij b  kun je zowel kleine rangeersein/dwergsein 4018 of 4017 en zelfs gewone sein 4012 inzetten,want hier heb je wel afbuigend spoor als je de wissel niet wilt omdraaien.
Echter niet duidelijk is waar het sein voor staat hoort hij bij het onderste spoor of is deze sein bedoelt voor de doorgaande sporen /naar de opstelsporen/spoor.

Bij a opstelspoor  kun je gewoon rangeer sein 4017 of 4018 neerzetten.

Uitgaande dat je vanaf opstelspoor vertrekt ga je de hoofdbaan op kom je bij wissel perron b aan  geen afbuigend spoor dus kun je sein 4011 of4014 gebruiken.
Trein komt nou binnen op perron b,sein 4011  als uitrijsein kun je hier gebruiken,want hp2 functie heeft geen nut.
ik weet niet of je veel gaat rangeren anders kun je nog bij iedere wissel rangeersein inzetten.
Met welke schakelaars ga je de seinen bedienen?
 
Ik zelf gebruik relais en schakelaars van diverse merken door elkaar,hoofdzakelijk van viessmann  als fleischmann.

Bebording ligt eraan welke tijdvak je treinen inzet

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2009, 18:23:09 »
Dat zet me weer aan het denken.
De wissels tussen de hoofdsporen liggen er voor het rangeren cq omlopen.
Ik heb diverse liggingen uitgeprobeerd en op deze manier bieden ze de meeste rangeermogelijkheden.
Bij elke wissel zou ik dus rangeerseinen (4018) moeten plaatsen. Klinkt logisch.
Ik had zelf gedacht aan 4012/4013 omdat Viessmann deze in- resp uitrijseinen noemt. Ik zou dus ook 4x "blokseinen" (4011) kunnen plaatsen. Aan de andere kant, zou het oranje sein ook bedoeld kunnen zijn voor langzaam rijden = rangeren?
Plaats B is inderdaad bedoeld voor het oprijden van het opstelspoor, dus gezien vanaf de perrons.



Welke schakelaars weet ik niet, op de site van Viessmann staan veel schakelkasten of stuurmodules, maar gewone schakelaars (voor rood/geel/groen)...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2009, 14:16:50 »
hallo simon
De functie hp 2 groen en oranje (of geel) tesamen is alleen bedoeld voor langzaam voorbijrijden.
Dit heeft betrekking op oude wissels die niet te hard in afbuigende stand bereden mogen worden.
Uitrijsein seinen hebben voor rangeren stand hp0/sh1 dit is bij lichtseinen 1 rode lamp en de kleine witte (of geel) lampjes aan.
Je hebt ook oude vleugelarm seinen van viessman met aparte rangeersein 4515/4516/4517/4519

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2009, 14:34:14 »
Simon,

Kijk eens op deze site.
Daar staan een heleboel links over seinstelsels.
Scroll eens naar beneden naar Duitsland en er staan een boel sites die uitleggen hoe het duitse seinstelsel in elkaar zit. dat geeft je een idee waar welk sein voor gebruikt wordt in welke situatie.
A.d.h .daarvan kan je dan de juiste seinen aanschaffen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric