Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
  

Auteur Topic: open onderbouw of gesloten frameconstructie?  (gelezen 5202 keer)

Tom Coussens

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Gepost op: 24 January 2009, 12:04:08 »
Ik ben de planfase van een tweetal modules zo goed als voorbij. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16471.msg255295#msg255295
De sporen op deze modules hebben een maximum niveauverschil van 10 mm. Gezien dit gering niveauverschil geraak ik er niet uit of ik een open of gesloten frame zou bouwen.
Beide hebben een aantal voor-en nadelen.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar onderstaande methode, doe ik daar goed aan?


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2009, 12:19:33 »
Tja. Jouw constructie is ook niet slecht. Het voordeel van jouw methode is dat je meteen een ondergrond voor het spoor hebt. Zelf zou ik een open bouwmethode gebruiken omdat de modules toch wel aan de maat zijn. 120 bij 80 cm. Je moet er voor blijven zorgen dat het stevig blijft en zich zelf kunnen dragen. Of ga je de modules los op schragen met een plank leggen?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2009, 13:10:24 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2009, 13:14:43 »
Deze vraag staat ook op de buren bij 3-rail

Wat heeft het voor zin om een en de zelfde vraag op 3 forums te plaatsen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2009, 13:35:15 »
Heren,

Wat is nu toch altijd het probleem als een vraag op meerdere forums staat? Ik kom alleen op deze en zou de vraag dus niet zien als die alleen op het andere forum gesteld wordt. En als ik eenn uitzondering ben, en dus als enige niet op die andere 2 forums kom, wat is dan het bestaansrecht van 3 forums als daar toch alleen maar dezelfde personen komen?

Als je het topic al ergens anders gezien hebt en gereageerd dan laat je het op de andere forums toch gewoon rusten. Volgens mij is het niet verplicht alle topics te lezen en beantwoorden.


Dan naar de vraag:
als je niet naar beneden hoeft te werken dan is een gesloten frameconstuctie geen probleem en zou ik daar voor gaan.
Moet het landschap zelf wel naar beneden dan is dat makkelijker te doen met een open fram, al heb ik dat zelf opgelost door op dat punt eenn stukje uit de bovenplaat te zagen.

Groet,
Roelco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
  • Spaar ze allemaal.
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2009, 17:26:26 »
Dit is b.v. een doorsnede van een van mijn modules.



Donkerbruin is multiplex en grijs is piepschuim (roofmate kan natuurlijk ook).

De multiplex delen zijn aan de uiteinden d.m.v. multiplex eindschotten met elkaar verbonden en het geheel (120 x 60 cm) ligt los op een houten raamwerk.
Aan de voorkant een dun afwerkplaatje.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 17:32:37 door prutser »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2009, 21:05:27 »
Roelco, het probleem met het posten van dezelfde vraag op meerdere forums is dat er verschillende antwoorden gegeven worden. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: of je weet niet dat een vraag ook op een ander forum loopt, met het gevolg dat er reacties komen waar je geen touw aan vast kunt knopen, of je moet van het ene naar het andere forum hoppen om de reacties met elkaar te vergelijken. In allebei heb ik geen zin. Dus als ik merk dat dezelfde vraag van dezelfde persoon op meerdere forums loopt, dan haak ik af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2009, 22:21:49 »
Beste lieden,

Het voordeel van je vraag op meerdere fora te plaatsen, is dat je antwoorden kunt krijgen van mensen die je niet op andere fora tegenkomt.  ;)
Spreek uit ervaring als lezer voor mijn werk van zo'n 15 tal fora  :-|

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2009, 12:59:41 »
Dit is b.v. een doorsnede van een van mijn modules.



Donkerbruin is multiplex en grijs is piepschuim (roofmate kan natuurlijk ook).

De multiplex delen zijn aan de uiteinden d.m.v. multiplex eindschotten met elkaar verbonden en het geheel (120 x 60 cm) ligt los op een houten raamwerk.

Dit lijkt wel wat op de constructie die ik momenteel ook hanteer. Alleen bij mij zit het raamwerk wel vast aan de multiplex plaat en als achterzijde gebruik ik hardboard. Waarom het raamwerk vast aan multiplex: Omdat deze platen soms wel eens krom zijn. De raam constructie geeft zoveel kracht en stevigheid waardoor de plaat recht getrokken wordt.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 13:06:42 door Robert B. »
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2009, 15:02:49 »
Hallo Tom,

Mijn advies is open, (van de onderkant) Je kan dan makekkelijk je bedrading weg werken en eventueel als nodig herstellen ;). De baan zelf zou je natuurlijk altijd nog op een laagje piepschuim kunnen bouwen. Hou alleen wel rekening met je eventuele wisselaandrijving. En ja, hoe meer open hoe meer mogelijk.

Zo heb ik mijn bakken gebouwd




Groet

Maurice

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2009, 15:59:44 »
Zo maak ik het; multiplex dwarsdragers met een multiplex rand en hier en daar triplex vlakke plaat



De open gedeelten worden volgeschuimd met PUR. Dit frame is nu zo stevig dat het niet al te veel tordeert als je 'm aan één hoek optilt. Ik heb wel 'bodems' in de open gedeelten gemaakt zodat het me niet teveel Pur kost.
Tav het onderwerp; dit wordt een dijklichaam met de aanzet naar een brug toe, dus heb je wel wat hoogteverschil en wat schuine kanten. Zodra het echter vrij vlak is en er enkel wat wegen moeten komen, komt er wel degelijk triplex onder.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2009, 20:25:02 »
Een deel geveegd in dit draadje. Een goede discussie welke helaas niet in dit draadje thuis hoort maar in een apart draadje.

Laten we het hier over de vraag zelf hebben met de volgende quote in ons achterhoofd:
Citaat
Volgens mij is het niet verplicht alle topics te lezen en beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie inzet, mocht je toch nog een en ander te zeggen hebben of nog niet uitgediscusieerd over dit onderwerp dan zien wij graag een draadje in ditjes en datjes verschijnen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #12 Gepost op: 28 January 2009, 01:02:58 »
Terugkomend op mijn eerdere reactie hier in dit topic: Bij mij ziet het er dan dus zo uit:

"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

wvdm

  • Gast
Re: open onderbouw of gesloten frameconstructie?
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2009, 16:06:57 »
Open constructie is beter.
Je moet toch een frame maken bij een gesloten constructie, want aan een plaat kan je geen poten bevestigen.
Alleen de sporen krijgen een houten, spaanplaat multiplex of mdf ondergrond. Over de rest span je vliegengaas, dat je bedekt met keukenrolpapier en daar smeer je een dun laagje gips overheen.
Zo wordt het een stevige keiharde lichte constuctie.
Onder de rails doe je kurkstroken, zachtboard of een dun laagje piepschuim. Na het ballasten zie je daar niets meer van en die materialen dempen het geluid.
Waarom zou je de onderkant dicht maken? Je zal toch aan de onderkant de rails, wissels, (decoders) , seinen, lampjes, en andere electronica aansluiten.

Groetjes
Wil