Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Teun60
Vandaag om 00:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: CV's 50 t/m 56  (gelezen 1156 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
CV's 50 t/m 56
« Gepost op: 19 January 2009, 21:51:01 »
Beste,

Nu er deze dagen al vragen zijn gesteld over digitaal , heb ik ook een paar vraagjes.

Kan iemand iets meer vertellen over de CV's 50 t/m 56?
Schijnbaar kan je daar "zeg maar de soepelheid in het rijden van je motor instellen".

Voorbeeld. ik heb een piko hondekop met een Digitraxx decoder  DH163P.
Hij stottert iets te veel naar mijn zin in het op en afremmen.
kan ik met deze cv's dat teniet doen?

Grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2009, 21:52:49 »
Whoops Dave  :D

Eerst maar even welke decoder het over gaat, voorts is het belangrijk iets van regeltechniek te weten ( PI-regelingen )

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2009, 22:03:38 »
Karst,

Decoder staat al beschreven maar PI regelingen wordt "misschien" een beetje lastig.

shoot zal wel melden als ik niet meekan.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2009, 22:20:52 »
Sorry, niet gezien  :-[

Heb je een link naar de manual van dat ding ?

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2009, 22:39:08 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2009, 22:49:13 »
Hoi Dave,

Ik neem aan dat je dit:

Citaat
How to set up a loco with Scaleable Speed Stabilization (Back EMF)

1. Install the decoder.

2. Program CV57 (Intensity) to a CV value of 005/x05. This will turn on
speed stabilization.

3. Put the loco on level track and run it at about 20% of full speed.
Beginning with the default value of 128/x80 in CV55 (Static), reprogram
the CV value to increasingly higher values until you observe
the loco jumping as speed steps increase when you run the locomotive.
Finish this step by reprogramming CV55 to the CV value just
before the jumping started. Ops Mode programming on the main
line works very well here.

4. Follow the same procedure with CV56, beginning with the default
value of 048/x30 and increasing it until you notice the loco oscillating,
faster-slower, faster-slower, as speed is increased. Finish this
step by programming CV56 to the CV value just before the oscillation
started.

5. Follow the same procedure with CV57, beginning with the value 05 as
programmed in step 1. Increase the CV value in this CV until the
speed when going up hill is roughly equivalent to the speed on level
track. This will yield a best intensity consistent with the locomotive
characteristics.

6. Keep notes about the values you program for these 3 scaleable speed
stabilization control CVs so that you can use them as a starting point
for setting up scaleable speed stabilization in similar locomotives.

gelezen en geprobeerd hebt ??

Het is een heel epistel, vooral wat er boven staat. Kost me even meer dan een moment om dat te doorgronden...  :-|

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2009, 22:56:41 »
Karst,

Ja het is een beste handleiding ook.
Ja dat bedoel ik. Kan ik met deze drie CV's het probleem verhelpen? of verbeteren.
Dan ga ik er ook eens mee stoeien.
Maar misschien kan je in gezond nederlands een kleine toelichting geven waar ik op moet letten. Hoe verhouden deze insstellingen zich tot elkaar?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2009, 23:00:49 »
Karst,

kan ik deze CV's vergelijken met deze van ESU V.3
nummer 53, 54 en 55 dat duits begrijp ik beter.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2009, 23:04:03 »
Citaat van: nederbelg
Maar misschien kan je in gezond nederlands een kleine toelichting geven waar ik op moet letten.

Het meest cruciale bij een lastgeregelde decoder is de z.g. staprespons.
M.a.w. stel je rijdt 'volle pot' en drukt dan de 'rangeerstand' in. De snelheid moet onmiddelijk dan halveren als je de optrek en remvertraging uitgeschakeld ( 0 ) hebt.

Dit moet mooi direct en strak verlopen, zonder 'under-' of 'overshoot'.
Vaak zie je met de standaard instellingen dat de loc eerst heel veel langzemer gaat rijden en zich dan 'herpakt' en uiteindelijk netjes op de halve snelheid gaat rijden.
Dit effect kun je normaal gesproken netjes met de aangegeven CV's oplossen.

Een ander verschijnsel dat je in de gaten moet houden is het zogenaamde 'slingeren' onder beslasting. De loc lijkt dan niet goed zijn snelheid te kunnen vinden. Ook dit kun je, meestal, met deze parameters wegregelen.

Citaat van: nederbelg
Hoe verhouden deze insstellingen zich tot elkaar?

Dat is nu net even de moeilijkheid met deze decoder, moet ik eerst bestuderen ;)

Citaat van: nederbelg
kan ik deze CV's vergelijken met deze van ESU V.3
nummer 53, 54 en 55 dat duits begrijp ik beter.

Ja, maar niet nummer voor nummer... :( eerst even de overeenskomsten zien te vinden in de beschrijving.

Grtzz,

Karst