Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?  (gelezen 3132 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2009, 20:15:04 »
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2009, 21:36:41 »
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.

Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:

7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk

Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:

7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk

* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.

Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.

Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:

7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk

Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:

7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk

het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).

De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #17 Gepost op: 13 January 2009, 19:01:11 »
Hemeltje lief

Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.

Fred