Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:35:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: Opschriften stukgoedwagens  (gelezen 2053 keer)

o_grenier

  • Gast
Opschriften stukgoedwagens
« Gepost op: 29 December 2008, 13:43:33 »
Twee quotes uit het "verrassingsdraadje":


Kwam ze vandaag nog tegen!

[

SK ;D


Jammer dat hij een foutief beladingsraster heeft. Verkeerde informant? Want te vroeg voor een 1 april grap  :)

GG

@goedgek: klopt het beladingsraster op het Roco-model van de Gs-t (cat.nr 47519) wel?

<25.4m2>
|-10.67 m-|

   A          B          C
20,5t   24,0t     28,0t

S 20,5t      24,0t


[12010 kg]


Naast de eerder in het stukgoedwagen-draadje genoemde tekortkomingen heeft het model revisieopschriften van 09-04-1977. Zou dus om één van de eerste tot 'geelbander' omgebouwde Gs'en kunnen zijn, wat ook blijkt uit de aanwezigheid van vastgezette handels aan de ventilatieluiken. Op de later (tot 1980) omgebouwde Gs-t 'en  waren die handels afgenomen en de luiken vastgezet.

Mijn welgemeende excuses voor het lichtelijk off-topic gaan in dit draadje, maar alles heeft zo zijn verbanden...
Gauw weer terug naar het konijntje in de hoederenvervoer.
Wim



Wim,

Ik ken dat Rocomodel niet in detail, maar het raster lijkt me niet goed. Aan de wagens in Arnhem mankeert wel wat meer. Drie typische opschriften op de Gs-t moeten zijn:
- beladingsraster met extra balk voor belading tot 17 ton bij 110 km/u;
- lengte over de buffers 10,67 m (door de opvulplaten);
- vloeroppervlak 25,4 m2 door de toepassing van staalplaat i.p.v. planken in de kopwanden.
Dit nog afgezien van het (deels) onjuiste lettertype, waardoor de lay-out van de opschriften niet geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke wagens is.

Mij persoonlijk storen dit soort fouten omdat ze te voorkomen waren. Dat is een kwestie van aan de juiste mensen vragen. Dan kun je het (letterlijk) voor hetzelfde geld wèl goed doen. Dat geldt al heel lang voor modellen, (zie de regelmatige discussies hierover op dit forum) en in dit geval dus ook voor museaal materieel (en ook dat zijn helaas niet de enige...)

En nog even over het Rocomodel: de eerste 10 Gs-t's werden in januari 1977 in dienst gesteld. De "seriebouw"  begon in september dat jaar. De aangebrachte datum lijkt dus verkeerd gegokt. Wat was trouwens het wagennummer? Daarmee is waarschijnlijk wel de juiste datum te achterhalen (lees: op te vragen bij de juiste personen :))

GG