Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: Opschriften stukgoedwagens  (gelezen 2050 keer)

o_grenier

  • Gast
Opschriften stukgoedwagens
« Gepost op: 29 December 2008, 13:43:33 »
Twee quotes uit het "verrassingsdraadje":


Kwam ze vandaag nog tegen!

[

SK ;D


Jammer dat hij een foutief beladingsraster heeft. Verkeerde informant? Want te vroeg voor een 1 april grap  :)

GG

@goedgek: klopt het beladingsraster op het Roco-model van de Gs-t (cat.nr 47519) wel?

<25.4m2>
|-10.67 m-|

   A          B          C
20,5t   24,0t     28,0t

S 20,5t      24,0t


[12010 kg]


Naast de eerder in het stukgoedwagen-draadje genoemde tekortkomingen heeft het model revisieopschriften van 09-04-1977. Zou dus om één van de eerste tot 'geelbander' omgebouwde Gs'en kunnen zijn, wat ook blijkt uit de aanwezigheid van vastgezette handels aan de ventilatieluiken. Op de later (tot 1980) omgebouwde Gs-t 'en  waren die handels afgenomen en de luiken vastgezet.

Mijn welgemeende excuses voor het lichtelijk off-topic gaan in dit draadje, maar alles heeft zo zijn verbanden...
Gauw weer terug naar het konijntje in de hoederenvervoer.
Wim



Wim,

Ik ken dat Rocomodel niet in detail, maar het raster lijkt me niet goed. Aan de wagens in Arnhem mankeert wel wat meer. Drie typische opschriften op de Gs-t moeten zijn:
- beladingsraster met extra balk voor belading tot 17 ton bij 110 km/u;
- lengte over de buffers 10,67 m (door de opvulplaten);
- vloeroppervlak 25,4 m2 door de toepassing van staalplaat i.p.v. planken in de kopwanden.
Dit nog afgezien van het (deels) onjuiste lettertype, waardoor de lay-out van de opschriften niet geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke wagens is.

Mij persoonlijk storen dit soort fouten omdat ze te voorkomen waren. Dat is een kwestie van aan de juiste mensen vragen. Dan kun je het (letterlijk) voor hetzelfde geld wèl goed doen. Dat geldt al heel lang voor modellen, (zie de regelmatige discussies hierover op dit forum) en in dit geval dus ook voor museaal materieel (en ook dat zijn helaas niet de enige...)

En nog even over het Rocomodel: de eerste 10 Gs-t's werden in januari 1977 in dienst gesteld. De "seriebouw"  begon in september dat jaar. De aangebrachte datum lijkt dus verkeerd gegokt. Wat was trouwens het wagennummer? Daarmee is waarschijnlijk wel de juiste datum te achterhalen (lees: op te vragen bij de juiste personen :))

GG