Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Layne, Somewhere South.
door
tothebeach
Vandaag
om 09:25:04
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
eichddraig
Vandaag
om 08:29:06
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:28:21
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
11 September 2025, 19:23:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen (gelezen 4497 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26779
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #15 Gepost op:
08 December 2008, 22:34:30 »
Huub, het is me helemaal duidelijk. Het wordt in die handleiding haarfijn beschreven. Wat ze in die schakeling doen is het elektronisch nabootsen van de Fleischmann MSF-trafo. De regelaar begint met halve golven die in amplitude opgeregeld worden, daarna komen de tussenliggende halve golven erbij, tot je uiteindelijk de volledige spanning hebt van de dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. Het is dus geen PBM regelaar.
Als je het simpel wilt houden kom je dus weer terug op mijn idee van halve golf gelijkrichting, en dan de spanning zo laag kiezen dat de motor nog betrouwbaar omloopt.
Maar de Conrad aandrijving blijft een draak. Ik heb wel eens tandjes zitten tellen, voor de complete slag maakt de motor 8 omwentelingen. Dus je kunt vantevoren op je klompen aanvoelen dat langzaam omlopen een bijna onmogelijke taak is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #16 Gepost op:
09 December 2008, 14:48:05 »
Dag Klaas,
Ik heb eens even gestoeid met deze schakeling:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Bij de aangegeven componentengeeft het motortje een hinderlijke pieptoon. Ik heb daarom de C van 1N aan pin 2-6 vervangen door één van 220P.De frekwentie wordt zodoende hoger en komt boven de gehoorgrens te liggen. Het blijkt met deze schakeling inderdaad mogelijk te zijn om de harde klap uit de aandrijving te halen en een wissel wat rustiger om te laten lopen. Kruipsnelheid is echter niet haalbaar. De kracht van de aandrijving wordt dan toch te klein om een wissel bedrijfszeker om te leggen. Ook de toch al niet geweldige eindschakelaars schakelen bij lagere snelheden niet betrouwbaar. Ik heb er geen scoop aan gehangen, dus over frekwentie en duty-cycle kan ik je niets melden. Ik ben niet van plan om met de Conrad aandrijvingen door te gaan. Ik ben inmiddels zover dat ik servo's redelijk kan aansturen d.m.v. een PIC. Dat vind ik toch mooier werken. En Conrad verkoopt ook goedkope servo's.
Mvg: Geert Steenbergen.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #17 Gepost op:
14 December 2008, 19:32:48 »
Hoi allen,
bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het geluidsniveau op een andere manier maar moet proberen te temmen.
Groeten Jeroen
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen