Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil  (gelezen 5011 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Gepost op: 29 November 2008, 13:16:30 »
Ik wil dus een slakkenkuil bij mn toekomstige stoom depotje hebben.

Aangezien ik de stoommachines niet heb meegemaakt weet ik er eigenlijk
weinig van hoe dat nou ging op een depot.
Zand, water, opstookhout zijn wel duidelijk, maar ik begrijp die slakkenkuil
niet goed.  Waar en hoe kwamen die slakken er nou precies uit? Blijkbaar kwamen
ze in de kuil terecht, waarna ze met een kraantje eruit geschept werden
om vervolgens in een wagon gegooid te worden.

groet,
Collin

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2008, 13:21:15 »
Misschien wel kort door de bocht maar de slakken waren het afval van verbrande kolen. Deze werden aan de voorzijde uit de verbrandingskamer geschept en in de slakkenkuil gegooid. Als je eens kijkt op de site van Miba http://www.miba.de/ vind je vast wel boekjes die daarover veel onderwerpen hebben. Zoek vooral ook eens in een goede boekhandel. Als je op het net wilt gaan zoeken gebruik eens de zoekterm "Bahnbetriebswerk". Ik weet zeker dat je veel informatie kunt vinden over stoom gerelateerde werkplaatsen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2008, 13:28:33 »
Zie nproject stoomdepot. Daar staat een aardige beschrijving.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2008, 16:35:43 »
Kleine correctie, uit de rookkamer schepte men stibbe (roet, vuil) en de slakken lagen/zaten in de asdak onder de vuurkist en/of op het rooster.
SK ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roelof

  • Gast
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2008, 16:47:08 »
zoiets?



Groet, Ronald.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2008, 16:57:04 »
Ja, Stibbe
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2008, 19:12:47 »
Ik denk dat je niet goed weet wat slakken zijn.

Goede kwaliteit kolen brand schoon op. Na verbranding houd je niets over. Maar bij slechtere kwaliteit kolen zitten er ontbrandbare resten in de kolen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan steenresten. Die ontbrandbare resten, als ze klein zijn, vallen tijdens de verbanding door het rooster het rooster in de aslade. Dit noemen we as. De grotere resten klonteren op het rooster. Die klonten noemen we sintels of slakken. Afhankelijk van de kwaliteit van de kolen heb je geen, weinig of veel slakken.

Bij de kolenstook thuis brandde Donetz antraciet vrijwel schoon op, maar de Limburgse kolen vormde veel slakken. Als kind heb ik thuis vaak met een pook en slakkentang de slakken uit de kolenkachel mogen peuteren. Als je het kon betalen stookte je thuis liever Donetz uit Rusland dan Nederlandse kolen.

Het vuur en de kolen liggen op het rooster. Daaronder zit de asbak. Het rooster kan een vast rooster zijn of een valrooster of schudrooster. Het legen van de asbak of het uitstorten van het vuur aan het einde van de dienst bij koud wegzetten gebeurde boven de slakkenkuil. De slakkenkuil stond vol met water om het vuur meteen uit te doven.

Zie ook
http://home.hccnet.nl/wim.sels/Een%20Spoorman%20in%201943.htm
en
http://elloco.web-log.nl/world/2007/01/stoomlocomotiev.html

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2008, 20:37:25 »
Moddemeijer,
Waarom verbranden die resten dan niet als ze ontbrandbaar zijn? Of bedoel je misschien onbrandbaar? ???

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2008, 21:05:13 »
De resten (slakken) branden niet. Onbrandbaar dus.
Mvg,
Frans

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2008, 22:20:19 »
Ik heb trouwens nog nooit stoomlocs gezien waarbij geen as vrij kwam. Loc-kolen slakken altijd wel een beetje. Na een rijdag ongeveer een of twee kruiwagens vol, zoiets. Sterk afhankelijk van wat je trekt en hoe groot je loc is natuurlijk :P