Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 18:01:37
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:53:09
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:12:11
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Rheinburg, TP V/VI door System-M
Vandaag om 16:24:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis  (gelezen 1534 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12438
    • sleutelspoor
Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Gepost op: 27 November 2008, 15:35:04 »
De economische crisis raakt ook de vrachtvervoerders op het Nederlandse spoor. Ze merken een duidelijke teruggang van de volumes en overwegen daarom minder ritten te maken. Ook zal het personeel rond de feestdagen mogelijk langer met verlof worden gestuurd. Dat blijkt uit een rondvraag langs de grootste railgoederenvervoerders van Nederland.
'Wij merken beslist dat de economie aan het afkoelen is'', zegt woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker, voorheen Railion. De marktleider op het Nederlandse railgoederenvervoer heeft vooral last van de productiebeperkingen in de Duitse auto- en staalindustrie omdat bestellingen worden afgezegd.
Om in te spelen op het verslechterende klimaat overweegt het bedrijf minder treinen te laten rijden en zijn werknemers met kerst en Oud & Nieuw langer met verlof te sturen, aldus Rebbers. Ontslagen zijn niet aan de orde.
DB Schenker is een dochterbedrijf van Deutsche Bahn, het grootste spoorbedrijf van Europa. DB-topman Hartmut Mehdorn liet dinsdagavond weten rekening te houden met een afname van het goederenvervoer met 40 procent. Hij sloot ontslagen niet uit.

Bij containervervoerder ERS Railways uit Rotterdam ondervinden ze ook hinder van de economische malaise. 'We houden rekening met een afname van 20 procent de komende maanden', aldus manager Erik Tenfeld van ERS, een dochterbedrijf van het Deense Moller-Maersk. ERS merkt vooral dat het vervoer in aanloop naar de kerst dit jaar stukken lager uitvalt dan in voorgaande jaren.
Het bedrijf wil de afzwakkende vraag opvangen door ook minder ritten te rijden en de goederentreinen beter in te richten. Dat leidt er wel toe dat minder machinisten zullen worden ingehuurd, zegt Tenfeld.

Veolia Cargo blijft evenmin buiten schot. 'In de logistiek merk je de gevolgen van de afzwakkende economie altijd als eerste', aldus zegsman Raymond Broere van Veolia. 'Minder bezetting op de treinen en lagere vrachtvolumes.' Ontslagen sluit hij uit, maar er wordt wel gekeken naar manieren om de teruglopende vraag op te vangen. In het Nederlandse railgoederenvervoer zijn ongeveer tienduizend mensen werkzaam.
 
Deutsche Bahn voorziet voor de komende maanden een zeer sterke terugval van het goederenvervoer per spoor. In december zouden wel eens 40 procent minder goederentreinen kunnen rijden, zei topman Hartmut Mehdorn op een persbijeenkomst in Berlijn. De slapte zal ook in januari aanhouden. In de internationale expeditie en in de logistiek verwacht Mehdorn geen 'dramatische' gevolgen van de economische teruggang. Mehdorn overweegt tijdelijke arbeidskrachten naar huis te sturen.

Het concern is op zoek naar bezuinigingen. Niet dringende investeringen worden uitgesteld en de arbeidsplaatsen van zo'n vierduizend tijdelijke werknemers staan op het spel. Mehdorn ziet al enkele maanden een daling van opdrachten voor spoorvervoer. In oktober lag het spoorvervoer al 4 procent onder de verwachting. Ook in de logistiek is sprake van slapte. Daar staat wel tegenover dat sommige verladers hun logistiek juist uitbesteden, waarvan Deutsche Bahn dan weer profiteert.
In de eerste negen maanden ging het redelijk met Deutsche Bahn. De omzet steeg 9 procent tot ruim 25 miljard euro. De winst voor rente en belastingen steeg echter slechts 3,7 procent tot ruim 2 miljard euro. Goederenvervoer per spoor is goed voor ongeveer een zesde deel van de totale omzet. In de logistiek wordt 45 procent van de omzet geboekt en in het reizigersvervoer 40 procent-SK
bron transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2008, 15:39:18 »
Beetje tegenstrijdig met het bericht dat er binnenkort meer treinen over de Betuweroute gaan.
Zou 200 km file schelen elke dag.
Dit was vanochtend op het nieuws.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2008, 15:53:17 door Hans Kl »
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12438
    • sleutelspoor
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2008, 15:47:34 »
Dit ook :-|
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2008, 15:50:48 »
Op Z24 staat ook een ANP bericht.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2008, 19:10:11 »
ls het vrachtvervoer over de weg ook zoveel terugloopt scheelt dat misschien ook aardig in de files.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2008, 20:41:26 »
Beetje tegenstrijdig met het bericht dat er binnenkort meer treinen over de Betuweroute gaan.
Oh ja? Er verhuizen wel degelijk de nodige van het conventionele net naar de BR met ingang van de nieuwe dienstregeling. "Een redenering als "Minder goederenvervoer dús meer treinen op de BR is tegenstrijdig" is natuurlijk kort-door-de-bocht... en flauwekul.