Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 15:41:40
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Marklin spoor 1  (gelezen 3370 keer)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Marklin spoor 1
« Gepost op: 19 November 2008, 19:24:42 »
Ben onlangs in het bezit gekomen van loc BR 55 3964 2-rail (art. 5744) van Marklin spoor 1. Deze is voorzien van rookgenerator en geluid.
Behalve het onderdelenblad heb ik verder geen documentatie over deze loc kunnen vinden.
Bijgeleverd een rijregelaar van Trans Electronic Railways, n.l de electronische thyrister treinsturing artikel 2013.  De bijgeleverde documentatie is niet erg uitgebreid en op het net kan ik er verder niets over vinden.
Nou is het mijn bedoeling om deze loc in een vitrine te plaatsen en deze daar te laten draaien op een rollerbank met geluid en rook.
Nu is mijn vraag aan de deskundigen, dit zal met voornoemde artikelen best wel lukken of is het beter deze loc te digitaliseren? Dan denk ik b.v. aan het geluid.
Overigens mijn excuses als deze vraag in de verkeerde rubriek staat.

Groet, Dolf.

 

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2008, 22:13:24 »
Hoi Dolf,

Het aansturen met de elektronische regelaar lijkt me geen probleem, dus wat dat betreft is ombouw niet nodig.
Maar ik vraag mij alleen af indien je ook geluid hebt, hoe klingt dat dan?
Als je hierover niet tevreden bent, kun je hem misschien beter maar wel ombouwen naar digitaal met een sounddecorder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2008, 19:35:50 »
Hallo Willem,

Op het verkeerde been gezet door de magere documentatie en het van inet gehaalde onderdelenblad bleek, nadat ik de tender geopend heb, helemaal geen geluid aanwezig te zijn.  :-[
Dus denk ik dat de door jouw genoemde optie de juiste is.
Nog een vraagje, thyristor gestuurd is hetzelfde als pulsbreedte sturing ?

Groet, Dolf.


br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2008, 10:07:48 »
Hallo Dolf,

Thyristor gestuurd is niet hetzelfde als pulsbreedte gestuurd.
Bij thyristor sturing wordt er gebruik gemaakt van fase aansnijding, waarbij een wisselspanning wordt gelijkgericht  (niet afgevlakt) en een deel van de spanning wordt doorgelaten.
Bij pulsbreedte sturing wordt de duur van de pulslengte gestuurd, waarbij een gelijkspanning (wel afgevalkt) met de volle spanning wordt aangeboden maar slechts een kort tijd.
Voordeel van pulsbreedte sturing is dat telkens het maximale vermogen wordt ontwikkeld maar voor een korte periode waardoor de motor maximaal kan presteren.
Zal vanavond even een plaatje uploaden, wordt het wat duidelijker.(is momenteel niet mogelijk)

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2008, 13:50:53 »
Thanks, lijkt me interresant.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2008, 18:00:57 »
Dolf ( en andere lezers),  ;)

Zoals beloofd.... 



Aan het donkere gedeelte (dus het oppervlak) in de spanningsvorm is ook het vermogen af te leiden dat wordt ontwikkeld.
De linker geeft het fase aansnijdigsprincipe weer en de rechter de zogenaamde pulsbreedte sturing.
De laatse golf in beide tekeningen hebben nagenoeg dezelfde oppervlaktte, terwijl de tijdsduur bij de rechter veel korter is.
De pulsbreedte regeling is dus veel effectiever.
Overigens de motor sturing bij een docoder is ook een pulsbreedte sturing.
Dit is een van de rede dat een zelfde motor mooier en beter presteerd met een decoder dan zonder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 22:42:49 »
Hallo Willem,

Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Het is mij trouwens al opgevallen dat de snelheid instellen met de thyristor treinregelaar een heel gedoe is. Niet in het minst veroorzaakt door de 5 aanwezige schuifregelaars.
Ben dus serieus aan het overwegen er een geluidsdecoder in te zetten.
Bedankt voor de uitleg.

Dolf.