Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:37:59
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44

Auteur Topic: Introductie en tevens wat vraagjes  (gelezen 10189 keer)

Yskonyn

• Offline Offline
Re: Introductie en tevens wat vraagjes
« Reactie #45 Gepost op: 13 November 2008, 13:04:29 »
Als ik begin met bouwen met de spullen die ik (nog) heb dan zijn we snel klaar! Een ovaal met een inhaalspoor. ;) Ik verwacht nou niet echt dat ik daar veel wijzer uit wordt in mijn queeste naar hoe verder in digitaal.

Kijk, ik begrijp ook heus wel dat je alles naar eigen wens kan mixen, multiMAUS hier, Fl* profi rails daar, locje zus, wagons zo. Het gaat er nou juist om wat een goede en budget matig te verdedigen aankoop is om het hele systeem aan te schaffen.
Stel: ik koop de IB los, extra Fl* profi spoor en ik laat mijn oude locje ombouwen naar DCC, dan heb ik een baan en een trein alleen voor veel meer geld waarschijnlijk dan wanneer ik een startersset zou kopen.
Echter, bij een startersset zit je echter altijd weer met een compromis tussen materieel, baan en control unit.
En dat is nou de moeilijkheid van de startende digitaal rijder.

Overigens snijdt het argument van Henk zeker hout voor wat betreft de verkoop van rails dat je niet aanstaat.

Voor wat betreft het rijden met NS spul dat is inderdaad erg leuk en ik wil een leuke collectie NS materieel aanleggen, maar ik ben niet erg strict daarin. Alles wat ik leuk/mooi vind mag meerijden en ook qua tijdperk zal het een mix worden van van alles. Ik wil gewoon een mooie baan met een stad/dorp of eventueel een klein lijntje tussen twee dorpen en ook een industrie tak.
Of er nou duitse huizen, nederlandse huizen of amerikaanse huizen komen te staan; als ik het mooi vind dan mag het op de plaat.
Ideeen zat voor wat betreft de realisatie van het landschap en de rails.

Mijn brainstorm gaat in dit draad puur om het technische aspect en de orientatie over wat er te krijgen is. Wat zijn goede keuzes en hoe kan dit op een zo hoog mogelijke kosten efficiente manier?

EDIT: Bedankt Wim. Zulke staatjes zijn dus precies wat ik zocht.
Zou je wellicht wat meer kunnen vertellen over het waarom? Of als dat al in andere draadjes uitvoerig staat kunnen doorlinken? Bedankt.
EDIT2: Daar ik toch moet wachten tot medio december, zou je persoonlijk afwachten wat de MultiMAUS pro gaat zijn als je toch voor de multimaus zou kiezen?
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 13:06:00 door Robin »
Groeten,
Robin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 13 November 2008, 13:14:55 »
Als ik begin met bouwen met de spullen die ik (nog) heb dan zijn we snel klaar! Een ovaal met een inhaalspoor. ;) Ik verwacht nou niet echt dat ik daar veel wijzer uit wordt in mijn queeste naar hoe verder in digitaal.

En dat is nou net de ideale baan om te beginnen met digitaal en besturing met koploper.
Hiermee kan je mooi alle ins en outs onder de knie krijgen voordat je aan een baan begint.
Samen met een multimaus en s88XPressNetLI is dit dit ideale configuratie om te beginnen.
Scoor een multimaus setje en je kunt beginnen.
Zoals al eerder gesuggereerd, ga eens kijken op de Nederlandse Modelspoordagen over 2 weken in Rijswijk en steek er je licht op.

GR.
Eric
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 13:17:38 door Remunj »
Gr.
Eric

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #47 Gepost op: 13 November 2008, 13:30:53 »
EDIT: Bedankt Wim. Zulke staatjes zijn dus precies wat ik zocht.
Zou je wellicht wat meer kunnen vertellen over het waarom? Of als dat al in andere draadjes uitvoerig staat kunnen doorlinken? Bedankt.
EDIT2: Daar ik toch moet wachten tot medio december, zou je persoonlijk afwachten wat de MultiMAUS pro gaat zijn als je toch voor de multimaus zou kiezen?

EDIT 1, ja dat kan ik, maar ik doe het niet, het zal jouw nog verder het bos in sturen.

EDIT 2, nee dat zou ik zeker niet doen, de Multi-Maus Pro is op basis van RocoMotion en zal daardoor niet rechtstreeks werken met Koploper en de goedkopere bezet/terugmelders. Wil je die wel gebruiken zul je ook de s88XpressNetLi moeten aanschaffen.

Als je het wel doet kun je beter voor dat geld een Intellibox of een Twin-Center aanschaffen, dan ben je vrij in het gebruik van heel veel oplossingen.

Ga naar Rijswijk, dan wordt je bijgepraat. ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #48 Gepost op: 13 November 2008, 13:36:25 »
Robin,

Je rails probleempje, wat geen probleem is natuurlijk. De eventuele Roco rails kun je gewoon aansluiten op je Fleischmann rails, De Roco rails leg je dan gewoon een niet zichtbare plaats in een verdekt opstelspoor bijvoorbeeld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 13 November 2008, 14:03:04 »
Een deel van het gesprek spitst zich toe op het hergebruik van de oude rails. Naar ik nu begrijp is dat een ovaal met inhaalspoor. Qua meters komt dat ruwweg overeen met de inhoud van 'n willekeurige startset.

Stel eens voor dat je kiest voor een startset van Roco met Multi-Maus of een startset van Fl* met een Twin. Op voorwaarde dat beiden voor jou keuze aardig NS materiaal bevatten. Dan praat je over ruwweg 200-300 euro prijsverschil ten gunste van Roco.

Bij de Roco keuze verkoop je de Roco rails op Marktplaats - ruwweg opbrengst 30-40 euro. Of je houdt die rails en verkoopt de oude Fl* rails. Dat zal dan wellicht 20 euro opbrengen.

Financieel gezien zal de Roco oplossing, na koop van de interface, globaal 150-250 euro goedkoper zijn.

Sander

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 14 November 2008, 10:30:10 »
Wederom bedankt voor alle input.
Is er enig idee hoe lang die s88XpressLi nog beschikbaar blijft? Wordt de productie na deze batch niet meer door gezet, of?
Groeten,
Robin

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #51 Gepost op: 14 November 2008, 11:10:16 »
Robin,

Deze is beschikbaar tot hij is uitverkocht. Een vervolg komt er zeker op, alleen in welke vorm, en op welke manier is nog niet bekend.

Mvg
Wim.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 14 November 2008, 11:32:28 »
Ok duidelijk.
Wat is reeel gezien de kans dat ik direct met koploper aan de gang ga? Ik moet eerst een baan bouwen en vooral; kopen ;)
En ik verwacht dat de controller die ik dan gebruik voorlopig wel even voldoet? Mocht hij uitverkocht zijn ergens december dan wacht ik wel op de nieuwe versie, zo niet heb ik geluk.
Het is ook een beetje raar om nu al zo'n ding te kopen en er vervolgens een jaar niets mee te doen.
Groeten,
Robin

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #53 Gepost op: 14 November 2008, 11:57:14 »
Ik acht de kans klein dat je meteen met Koploper aan de gang kunt gaan op een 'echte' baan. Velen hier raden je aan om eerst met een testovaaltje te beginnen en dat uit te breiden met een inhaalspoor en een opstelspoor. Ga anders eens naar de site van Paul Haagsma om te lezen wat Koploper allemaal kan. De handleiding is maar 360 pagina's en niet meteen duidelijk voor als je nog geen enkele digitale ervaring hebt. En met alle vragen waar je nu mee worstelt, heeft het al helemaal geen zin om je nu druk te maken over een programma als Koploper. Bepaal eerst maar met welke rails je verder wilt gaan en ga gewoon een keertje lekker rijden als de tijd daar is. Dan ga je ook uitvinden of je wel geautomatiseerd met Koploper wilt rijden of dat je liever handwerk doet.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 14 November 2008, 11:58:31 »
Je zult een paar zaken in de juiste volgorde moeten plaatsen :

- De s88XpressLi is uitsluitend zinvol als je kiest voor het Roco systeem met Multi-Maus.

- Pas nadat je de beslissing hebt genomen te kiezen voor een Roco set of een Flm* set EN je weet wanneer je alles wilt aanschaffen, is het zinvol de beschikbaarheid van de s88XpressLi te bekijken.

- Zodra je een testbaan hebt aangelegd met digitale besturing plus aansluiting op een PC is het reeel dat je met Koploper kunt starten. Dat gaat dan allemaal snel.

Sander

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 14 November 2008, 12:06:13 »
Citaat van: Hookies
Ik acht de kans klein dat je meteen met Koploper aan de gang kunt gaan op een 'echte' baan. Velen hier raden je aan om eerst met een testovaaltje te beginnen en dat uit te breiden met een inhaalspoor en een opstelspoor.

Exact mijn punt! :)

Je zult een paar zaken in de juiste volgorde moeten plaatsen :

- De s88XpressLi is uitsluitend zinvol als je kiest voor het Roco systeem met Multi-Maus.

Dat snap ik. ;) Maar gezien de uiteenzetting van mogelijkheden versus financieen denk ik dat ik inderdaad voor een MultiMAUS zal gaan.

- Pas nadat je de beslissing hebt genomen te kiezen voor een Roco set of een Flm* set EN je weet wanneer je alles wilt aanschaffen, is het zinvol de beschikbaarheid van de s88XpressLi te bekijken.

Ook dat klopt, maar er werd eerder al aangegeven dat ze nog maar beperkt beschikbaar zijn. Handig dus om even te informeren hoe het zit met een eventueel vervolg, nietwaar.
Groeten,
Robin

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 14 November 2008, 12:13:58 »
Natuurlijk is het handig te informeren of de s88XpressLi beschikbaar is. Maar je schreef zojuist zelf

Citaat
Het is ook een beetje raar zo'n ding te kopen en er vervolgens een jaar niets mee te doen

Het is me niet duidelijk welk antwoord je verwacht van de makers van de s88XpressLi.

Sander

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 14 November 2008, 12:27:23 »
Het antwoord dat ik kreeg was precies wat ik verwachtte. ;)

Ik zat namelijk te overwegen of het de moeite waard was vast een s88XpressLi aan te schaffen omdat ik er vrij zeker van ben dat het een Roco systeem wordt en er werd aangegeven dat die connectors nog slechts beperkt beschikbaar zijn.
Aan de andere kant zal het nog wel even duren voor mijn baan 'Koploper-klaar' is en loop ik wat te hard van stapel (iets dat mij niet onbekend is) :D

Het leuke is dat jij (en anderen uiteraard, ik bedoel het in het algemeen) dit draadje volgt en mij van adviezen voorziet en alsdus een beeld vormt van mijn intenties op basis van wat je leest. Echter ben ik continue bezig met zoeken en lezen en kan mijn vraag of pagina 1 de volgende dag wel helemaal niet meer aan de orde zijn. Dat is het resultaat van orienteren.

Deze draad is dus een soort vergaarbak van gedachten van mijn kant en adviezen en input van jullie kant. :)
Verbind er geen conclusies aan zou ik zeggen.

:D
« Laatst bewerkt op: 14 November 2008, 12:45:53 door Robin »
Groeten,
Robin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 14 November 2008, 13:15:05 »
Aan de andere kant zal het nog wel even duren voor mijn baan 'Koploper-klaar' is en loop ik wat te hard van stapel (iets dat mij niet onbekend is) :D
Vandaar het al vaker gegeven advies om eerst een proefbaantje te bouwen. Gewoon simpel wat rails op een plaat schroeven, wat bezetmelders en wisseldecoders aansluiten en beginnen met koploper.
Voordat je dan aan je definitieve baan begint ken je dan de valkuilen en kan je alles beter aanleggen. je baan is dan ook redelijk snel "koploper klaar". Je kan natuurlijk vanaf het begin van het bouwen de baan al aansturen met koploper. Gewoon iedere keer toevoegen wat je gebouwd hebt. Zo groeit je baan in koploper mee met je baan.

En begin gewoon met een Roco startset, bv de 41272 (2200 + 3x Fccpps).
Leuke set om mee te beginnen en als het niet bevalt kan je het altijd nog verkopen.
Genoeg intersse voor lijkt me.

Gr.
Eric
Gr.
Eric