Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:40:25
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:24:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 12:02:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:34:39
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 11:12:38
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 11:11:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 09:29:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Bert Senden
Vandaag om 09:13:31
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
  

Auteur Topic: Rangeerpaallantaarns  (gelezen 1697 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Rangeerpaallantaarns
« Gepost op: 23 October 2008, 11:17:33 »
Werden rangeerpaallantaarns ('rouwbrieven'), opgesteld aan beide zijden van de door hen afgedekte sporen, gekoppeld bediend?

Groet,

Huibert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2008, 11:32:44 »
Ik heb het SR (C 5202, versie 1975) er even op nageslagen, maar dit staat nergens expliciet vermeld. Ik ga er dan gewoon van uit, dat dit geldt voor het spoor wat aan de rechterzijde van de rouwbrief ligt.

Grt,
WT
Tbinnebarretije…

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2008, 11:44:19 »
Hallo!

Rangeerseinpalen of rouwbrieven kunnen juist meerdere sporen dekken. Per situatie wordt in een lokaalbedieningsvoorschrift vastgelegd voor welke sporen het precies geldt. Dit is geen probleem, omdat het meestal toch plaatselijk bekende rangeerders betreft.

Groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 11:45:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2008, 12:00:26 »
In het geval Kampen bedient het oostelijk geplaatste lantaarn sporen 2/7, het westelijk geplaatste lantaarn 1/4.
Sporen 5, 6 en 7 zijn doodlopende sporen.
Spoor 1, het 'hoofdspoor' wordt dus niet door beide lantaarns gedekt. Dat veronderstelt idd een aparte bediening van de lantaarns.
Is er een logische verklaring voor het niet afdekken van spoor 1 door het oostelijk geplaatste rangeerpaallantaarn?
En waarom zou je in west wel mogen rangeren en in oost niet? Er is toch een overlap van drie sporen. Daarbij geldt het sein voor sporen, niet voor delen van sporen.

Gr/H

Pst. Wijktrein, ik snap je logica niet. Geen expliciete vermelding dus niet gekoppled bedienen kan ik volgen. Maar wat geldt dan voor de sporen ter rechterzijde van het lantaarn, en waar komt de veronderstelling vandaan dat dit alleen geldt voor sporen ter rechterzijde?

De rouwbrieven in kampen staan trouwens aan weerszijden van de spoorbundel.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2008, 12:47:35 »
Huibert,

Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat Kampen een kopstation is. Wanneer een rangeerdeel aan de westzijde op spoor 1 komt, heeft dat beveiligingstechnisch geen consequenties. Aan de oostzijde zou een rangeerdeel naar spoor 1 het uiterste wissel passeren en daarmee mogelijk in het volgende blok terechtkomen (= treinbeweging i.t.t. rangeerbeweging). Op zich ook niet verboden, maar daar zijn rangeerpalen nou net niet voor bedoeld. Bovendien wordt dan de richtingsregeling van dit enkelsporige baanvak beinvloed.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 21:14:19 »
Ok, dank. Ze staan inmiddels :)