Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 22:50:46
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement  (gelezen 3403 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Gepost op: 14 October 2008, 16:59:16 »
Hallo,
 Op mijn nog te bouwen baan heb ik ''laag'' een emplacement liggen, langs een lange muur op de zolder op een hoogte van ca 90 cm.
Er boven, ook evenwijdig aan de muur en  direct  ernaast moet een viadukt komen voor dubbelspoor.
Dit viadukt ligt op een zodanige hoogte, dat er bovenleiding onder kan.
 Dit betekent, dat ik tegen een zijwand van een viadukt zit aan te kijken,want dit is in pricipe een  lange gladde smalle wand.
Ik heb al eens gekeken hoe dat in het echt is, maar ik ken alleen maar het metroviadukt van de Amsterdamse metro dat parallel loopt aan de Schiphollijn, t.h.v. Sloterdijk.
Wie heeft een idee of  andere voorbeelden?
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2008, 02:50:04 »
De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld Peter.
Amsterdam-Sloterdijk heeft nu ook de nieuwe 'Hemboog' liggen.
Verder kun je kijken bij Gouda-Moordrecht voor nog wat voorbeelden.
Ook liggen er wat van dergelijke viadukten bij Hoofddorp voor de uitsplitsing naar de hogesnelheidslijn.
Bij Rotterdam liggen er een paar en bij knooppunt Harmelen ook.
Er zullen vast nog wel meer lokaties zijn waar dergelijke viadukten liggen.
Succes in ieder geval met het zoeken naar een perfekt voorbeeld voor je baan.

Met vriendelijke groet,

Peter.

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2008, 07:33:44 »
ook in DELFT ligt een spoorviadukt



gr.jan ( uit delft dus )
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2008, 09:03:00 »
Hallo Jan en Peter,
 Inderdaad er zijn er nog meer dan ik noemde,waar ik ook wel naar gekeken heb, het Delfse viadukt  lijkt mij het meest geschikt, de constructie hoogte is niet zo groot, mss in werkelijkheid maar een meter ,vergeleken met de ramen van de trein die erop rijdt.
Daardoor is het wat minderopvallend.
 De trogliggerbruggen bij Utrecht zijn heel anders en met hogere zijwanden. Niet moi dus.
Ook die bij Hoofdorp zi ik wel ,maar je bent er zooo voorbij.  :(
 
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2008, 12:03:10 »
Hoi Peter,

Op http://www.hanzelijn-hattem.nl/ staat een viaduct in aanbouw.
Staat er mooi groot op, zodat je goed de details kunt zien.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2008, 15:50:29 »
.....De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld...
Dat zijn de Metro-bogen, rij vanaf de spaklerweg door richting Arena en je komt onder de nieuwe schipholboog door. Die is zo nodig nog imposanter. Zie hier, midden boven liggen de metrobogen, midden onder de bogen die de lijn vanaf Utrecht de mogelijkheid geven af te buigen richting Schiphol.

Erik

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2008, 17:06:57 »
Peter, hoeveel sporen moeten er naast elkaar onder dat viaduct door?, dat bepaald zowel de lengte als het soort viaduct.

Leuke voorbeelden heb je ook bij Lage Zwaluwe( HSL Zuid/ spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe) en bij Breukelen. Het zijn beide situaties waar 2 sporen onder 2 sporen door gaan.

Als je verder echt lange bruggen zoekt dan denk ik dat je op de Betuweroute( Kijfhoek en in de omgeving van de Waalhaven?) en bij de HSL zuid tussen Zoetermeer en Rotterdam moet kijken. Opde meeste andere plekken word hoog gelegen spoor zoveel mogelijk met spoordijken opgelost.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2008, 17:25:01 »
 Hallo Michiel,
 Er liggen 4 sporen met wissels  beneden, evenwijdig aan de muur over ca 3 meter.
 Daar boven ligt het viadukt , ook evenwijdig aan de muur, ook over 3 meter  met 2 sporen.
 Er liggen dus 2 sporen niet onder het viaduct.
 Anders gezegd, als ik op mijn mock-up kijk ,loodrecht op het dubbelsporige viadukt, zie ik 2 hoge  viadukt sporen en wat lager de twee sporen die het verst van de muur af liggen van het onderste emplacement.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2008, 18:27:45 »
Oke, dus als ik je goed begrijp gaan er geen sporen onder dat viaduct door, kan je dan niet beter gewoon damwand profielen plaatsen tussen het hoge en lage spoor, daar zijn ook voorbeelden van, t.hv. Amsterdam Dijksgracht bijvoorbeeld. Zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn op plekken waar geen ruimte is voor een normale helling van een spoordijk. Een spoordijk begrensd door damwanden( of ene keermuur bij oudere baanvakken) is veel goedkoper als een viaduct en zal dus eerder gebruikt worden als een viaduct in zo'n situatie.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2008, 04:23:31 »
@Kroko:

Klopt, ik heb een aantal jaartjes in dat gebied gewoond en kwam daar vaak langs.
Al met al toch leuke bouw-werken om op schaal na te maken denk ik.

Met vriendelijke groet,

Peter.