Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ben
Vandaag
om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 12:26:05
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 11:07:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:25:18
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels (gelezen 2107 keer)
t.koopmans
Offline
Berichten: 141
Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Gepost op:
08 August 2008, 17:23:15 »
Bij mij ligt een in principe rondgaande baan waarbij de lange parallele delen als
dubbelspoor bij elkaar zijn gevoegd. Ik heb daar een afslaand wissel naar een opstelspoor + een overloopwissel. Door deze uitvoering moet ik bij overlopen een baandeel ompolen wat prima lijkt te gaan door de puntstuk schakeling van beide Roco wissels daarvoor te gebruiken. Mijn vraag is of iemand zoiets al heeft toegepast omdat over de elektrische uitvoering van de omschakeling in de wissel-bediening nu een heel bloksegment van stroom moet worden voorzien i.p.v. alleen maar even een puntstuk. Kan het de langdurige en grotere stroom van een trein wel aan?
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2008, 21:14:57 »
Ik zou dat uiteindelijk toch veranderen. In je wisselaandrijving zit een omschakelaar, die zou bij belasting en als je daarbij afschakelt wel eens geleidelijk aan in kunnen gaan branden. Ik gebruik zelf de puntstukschakeling ook om relais mee te voeden (en dus te schakelen) maar in het ergste geval vreten die 50 mA en daar heb ik tot dusverre geen probleem mee. Bij een trein moet je rap op 250 mA rekenen en dat gaat optellen. Ofwel omschakelen als de trein het segment heeft verlaten of anders oplossen. Zolang je tijdens belasting niet schakelt zal die 250 mA niet echt een probleem zijn.
Edit: naderhand bedenk ik dat
als
je alweer omschakelt terwijl die trein er nog inzit, die trein stil zou vallen. Dus zal je dat in de praktijk niet doen. In dat geval kan je het prima zo laten, die belasting verdraagt de schakelaar wel. Het is nl. bij verbreken van je contact dat er vonkvorming optreedt en daar zal je dus in de praktijk geen last van hebben.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:23:19 door Louis Holleman
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
t.koopmans
Offline
Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
08 August 2008, 21:44:58 »
Volgens de bijgeleverde papieren kan dat schakelcontact 1A aan. Ze vermelden alleen niet of dat piek- of continue stroom is, vandaar de vraag. In principe zal de trein moeten stoppen na het verlaten van dat overloopwissel dus raar omschakelen zal er niet bij zijn.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2008, 22:30:04 »
hij gaat inbranden na een tijdje, ik heb bij railz een heen-en-weer-baantje gemaakt met een roco-wissel als relais, dat koters dan met 2 knopjes kunnen omzetten om een treintje te laten rijden. Ze drukken natuurlijk steevast op 2 knopjes tegelijk, dan gaat die wisselaandrijving zo'n 3000 keer per seconde op en neer. Als ze dat geklier dan een maand volhouden begint het contact inderdaad te haperen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
08 August 2008, 22:44:14 »
Da's wel erg extreem Floris, dat kun je gevoeglijk Hommlz noemen. En zolang ie tijdens belasting
niet
schakelt, is er nix aan de hand toch?
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2008, 22:56:08 »
in principe niet nee. Maar ze zijn dus niet tot in het idiote slijtvast.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2008, 23:09:49 »
Hallo, alsof het daarvoor gemaakt is....
ik
zou er iets anders van maken:
Bouw het op een Noch-Sexy-Scene, hang het aan een geldautomaat (50 ct bv.) die het zaakje 30 seconden vrijgeeft en laat ze maar doen. Niet meer voor de kidz maar voor de echte kleudhommowlz
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18135
Modelrailroading is fun!
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2008, 23:29:22 »
U is een vies mannetje, Louis....
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
t.koopmans
Offline
Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
09 August 2008, 22:20:33 »
Intussen is de zaak als ompoolschakeling geinstalleerd. Het blijkt prima te werken. Ik had al wel de beide wisselbedieningen aan elkaar geknoopt zodat ze met 1 knop, zo goed als gelijktijdig, van stand veranderen.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Bas Valkema
Offline
Berichten: 41
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
23 August 2008, 15:55:22 »
Floris,
Als je een soort wipwap op de knopjes maakt, maak je het tegelijk indrukken onmogelijk.
Daarnaast zijn er tuimelschakelaars die standaard vanuit de middenstand naar 2 kanten een momentkontact kunnen maken. Misschien ook een oplossing.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels