Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 17:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:25:44
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rob Ellerman
Vandaag om 17:25:24
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 17:18:44
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 16:56:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
  

Auteur Topic: Voie Libre 37, juli augustus 2006  (gelezen 3877 keer)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Gepost op: 06 September 2006, 18:39:22 »
Voie Libre gaat over lokaalspoorwegen, meest in Frankrijk. Het blad verschijnt zes keer per jaar en heeft een dikke zestig pagina's met veel kleuren foto's.

In nr 37:


Beschrijving van een zwitserse modelspoorbaan in Om.

De geschiedenis van de vallei van Vouga in Portugal, daar ligt een smalspoorweg, die tot eind jaren 1980 nog met stoom reed.

Bouw van een kleine dieselloc in IIm op basis van een goedkoop model van Hartland (www.h-l-w.com).

Beschrijving van de "the wee donegal" modelspoorweg, een minimodelbaan op een ruimte van 90 bij 30 cm in schaal 009

Bouw van een bietenwagen in 0e. Met behulp van zelfgemaakte styreen onderdelen worden gietmallen gemaakt. De wagentjes zelf worden van kunsthars gegoten.

Bouw van een weegbrug met bijbehorend wachthuisje van geëtst messing in schaal 0.

Artikel over smalspoorwegen op plantages in Zuid Afrika.

Beschrijving over het het leggen van verzonken rails.

En nog drie bladzijden over nieuwtjes.

Het volgende nummer verschijnt in September.

Groetjes
Bert

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #1 Gepost op: 06 September 2006, 21:04:53 »
Bert, kun je ook wat vertellen over de kwaliteit van de artikelen?
Daar je hem aanschaft ga ik er wel vanuit dat het de moeite waard is, maar als het kan iets meer info.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #2 Gepost op: 06 September 2006, 21:36:46 »
Bert, niet om je af te zeiken hoor, daar hebben we Floris voor, vind ie lekker...  ;DMaar hier staat precies hetzelfde, alleen dan in het Frans. Net wat Harry zegt, wat vond je van dit nummer, wat sprak je aan, wat vind je minder? We willen magazine besprekingen, niet opsommingen. Dus... Laat eens horen! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2006, 23:54:12 »
Gaan we...

Het eerste artikel over de Rhätische Bahn is leuk, maar niet meer dan dat. Het geeft een algemene beschrijving van de baan die door één persoon gebouwd is, maar hoe alles opgebouwd is hoe de locs zijn gebouwd etc staat er helaas niet bij, De foto's zijn wel mooi.

De vallée de Vouga beschrijft in negen pagina's de geschiedenis van een deel van het portugese smalspoornet van het begin in 1890 tot nu. Ondanks een opleving is de jaren 70 is er helaas nog weinig van de oude glorie over. Sinds 1990 rijden er nog moderne treinstellen maar binnenkort is de gehele lijn vermoedelijk verdwenen.
Het artikel heeft veel foto's en er zitten ook nog tekeningen van de stations bij.

La Sage de Mack beschrijft de bouw van een fantasie diesellokje op basis van een goedkoop spoor G locje van Hartland. Verhaal is geschreven door een gepensioneerde spoorwegman van nog maar 54 jaar. Leve de SNCF!
Deze verbouwing spreekt mij als Spoor 1 rijder zeker aan. Alles wordt weer in detail beschreven (dit is typisch Frans) en weer met mooie foto's.
Je kunt je afvragen of een dergelijke diepgang nodig is voor een fantasieloc omdat de kans dat iemand dat precies na gaat doen vrij klein is, maar het was wel leuk om te lezen.

The Wee Donegal is een beschrijving van een modelspoorbaantje op 90*30 cm. Persoonlijk snap ik dit soort banen nooit zo goed. Het ziet er fantastisch uit op foto's, maar als je het in het echt ziet is het maar een klein prutsbaantje, waarop meestal niet goed gereden kan worden.

De bouw van het bietenwagentje in 0eis erg interessant omdat hier een nieuwe techniek van bouwen wordt uitgelegd. Zelf gietstukken maken en daarna kun je wagentjes in serie bouwen. Het onderstel wordt ook van kunsthars gegoten en volgens mij is dat gewoon vragen om problemen met het rijden. Het lijkt er dus op dat het wagentjes bouwen voor een diorama is. Het aansluitend verhaal over de bietenwagen in het echt vertelt ons dat ze vanaf 1890 tot 1965 dienst hebben gedaan op het franse smalspoornet o.a bij pithiviers.

Dan volgen er een paar wazige foto's over de maroccaanse militaire spoorwegen. Je bent dan op de helft van het blad.

Meteen daarna wordt je overvallen met de bouw van een weegbrug met bijbehorend huisje in spoor nul. De weegbrug stelt weinig voor, gewoon een stukje rail op een plaatje styreen. Het huisje daarentegen is een serieuze zaak. Geheel van geëtst messing. Er wordt helemaal uitgelegd hoe je het huisje in elkaar zet, er wordt nog beschreven hoe je een interieur maakt en bovendien zitten er nog geprinte plaatjes in om het interieur ook nog van gekleurde baksteen te voorzien.Volgens de beschrijving moet het huisje in drie of vier weekenden gebouwd kunnen worden. Huisje meet 15*10*12cm en kost 61 euro oftwel 15-20 euro per weekend.
De schrijver sluit het artikel af met de zorg dat hij nog negen meter baan moet afwerken, hij heeft nog wat te doen....

De suikerbietenplantage in Zuidafrika geeft weer een hele andere kijk op de spoorwegen dan die we hier vaak zien. Mooi artikel, mooie zwart-wit foto's.

Het artikel over het verzonken spoor beschrijft helder en bondig hoe je dat voor elkaar krijgt. Er zitten schitterende foto's bij waarbij je je werkelijk afvraagt of het nu model is of echt.

Bij de nieuwtjes een korte beschrijving van een bouwkitje van een autorail, die volgende keer meer in details wordt uitgelegd.
Er wordt een boek aangeprezen waarin de bouwtechnieken van poppehuizen staan beschreven. Veel van deze technieken zijn ook bij modelspoor toe te passen, met name bij de grote schalen.

Oftwel, het was veel leesplezier en leuke artikelen. Volgende keer komt er een bouwbeschrijving van een sneeuwploeg, wie weet dat ik die ook ga maken.

Bert


« Laatst bewerkt op: 06 September 2006, 23:56:26 door leovardia »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2006, 23:57:44 »
Ik trek mijn kommentaar in! Dit is een goed verslag.
Dit komt veel levendiger over.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2006, 00:04:40 »
En nog vlot gedaan ook! Maar goed, als ik mijn Frans wil ophalen zal ik eerder Voile Libre nemen dan Le petit prince... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jakke

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2006, 00:12:56 »
Krijgen we nog een recentie door Floris van dit tijdschrift . Ik kijk er naar uit .

Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2006, 06:28:19 »
Nou dat denk ik dus niet. Floortje doet de RM al...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2006, 09:50:37 »
The Wee Donegal is een beschrijving van een modelspoorbaantje op 90*30 cm. Persoonlijk snap ik dit soort banen nooit zo goed. Het ziet er fantastisch uit op foto's, maar als je het in het echt ziet is het maar een klein prutsbaantje, waarop meestal niet goed gereden kan worden.
nooit een beursbaan hoeven inladen, uitladen, opbouwen en afbreken zeker... ;)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2006, 10:21:41 »
heb vroeger in een band gespeeld met allerhande electrische gitaren, versterkers, snoeren,effecten,micro's,mixers,monitors,boxen,boxen,boxen,etc........

Uiteindelijk ging er steeds minder mee en zijn we geeindigd als een duo, die middeleeuwse muziek speelt met één luit en éen barokgitaar.

Dus eigenlijk ook van een megabaan naar een prutsbaan