Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:54:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:52
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Voie Libre 37, juli augustus 2006  (gelezen 3288 keer)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Gepost op: 06 september 2006, 18:39:22 »
Voie Libre gaat over lokaalspoorwegen, meest in Frankrijk. Het blad verschijnt zes keer per jaar en heeft een dikke zestig pagina's met veel kleuren foto's.

In nr 37:


Beschrijving van een zwitserse modelspoorbaan in Om.

De geschiedenis van de vallei van Vouga in Portugal, daar ligt een smalspoorweg, die tot eind jaren 1980 nog met stoom reed.

Bouw van een kleine dieselloc in IIm op basis van een goedkoop model van Hartland (www.h-l-w.com).

Beschrijving van de "the wee donegal" modelspoorweg, een minimodelbaan op een ruimte van 90 bij 30 cm in schaal 009

Bouw van een bietenwagen in 0e. Met behulp van zelfgemaakte styreen onderdelen worden gietmallen gemaakt. De wagentjes zelf worden van kunsthars gegoten.

Bouw van een weegbrug met bijbehorend wachthuisje van geëtst messing in schaal 0.

Artikel over smalspoorwegen op plantages in Zuid Afrika.

Beschrijving over het het leggen van verzonken rails.

En nog drie bladzijden over nieuwtjes.

Het volgende nummer verschijnt in September.

Groetjes
Bert

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2006, 21:04:53 »
Bert, kun je ook wat vertellen over de kwaliteit van de artikelen?
Daar je hem aanschaft ga ik er wel vanuit dat het de moeite waard is, maar als het kan iets meer info.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2006, 21:36:46 »
Bert, niet om je af te zeiken hoor, daar hebben we Floris voor, vind ie lekker...  ;DMaar hier staat precies hetzelfde, alleen dan in het Frans. Net wat Harry zegt, wat vond je van dit nummer, wat sprak je aan, wat vind je minder? We willen magazine besprekingen, niet opsommingen. Dus... Laat eens horen! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2006, 23:54:12 »
Gaan we...

Het eerste artikel over de Rhätische Bahn is leuk, maar niet meer dan dat. Het geeft een algemene beschrijving van de baan die door één persoon gebouwd is, maar hoe alles opgebouwd is hoe de locs zijn gebouwd etc staat er helaas niet bij, De foto's zijn wel mooi.

De vallée de Vouga beschrijft in negen pagina's de geschiedenis van een deel van het portugese smalspoornet van het begin in 1890 tot nu. Ondanks een opleving is de jaren 70 is er helaas nog weinig van de oude glorie over. Sinds 1990 rijden er nog moderne treinstellen maar binnenkort is de gehele lijn vermoedelijk verdwenen.
Het artikel heeft veel foto's en er zitten ook nog tekeningen van de stations bij.

La Sage de Mack beschrijft de bouw van een fantasie diesellokje op basis van een goedkoop spoor G locje van Hartland. Verhaal is geschreven door een gepensioneerde spoorwegman van nog maar 54 jaar. Leve de SNCF!
Deze verbouwing spreekt mij als Spoor 1 rijder zeker aan. Alles wordt weer in detail beschreven (dit is typisch Frans) en weer met mooie foto's.
Je kunt je afvragen of een dergelijke diepgang nodig is voor een fantasieloc omdat de kans dat iemand dat precies na gaat doen vrij klein is, maar het was wel leuk om te lezen.

The Wee Donegal is een beschrijving van een modelspoorbaantje op 90*30 cm. Persoonlijk snap ik dit soort banen nooit zo goed. Het ziet er fantastisch uit op foto's, maar als je het in het echt ziet is het maar een klein prutsbaantje, waarop meestal niet goed gereden kan worden.

De bouw van het bietenwagentje in 0eis erg interessant omdat hier een nieuwe techniek van bouwen wordt uitgelegd. Zelf gietstukken maken en daarna kun je wagentjes in serie bouwen. Het onderstel wordt ook van kunsthars gegoten en volgens mij is dat gewoon vragen om problemen met het rijden. Het lijkt er dus op dat het wagentjes bouwen voor een diorama is. Het aansluitend verhaal over de bietenwagen in het echt vertelt ons dat ze vanaf 1890 tot 1965 dienst hebben gedaan op het franse smalspoornet o.a bij pithiviers.

Dan volgen er een paar wazige foto's over de maroccaanse militaire spoorwegen. Je bent dan op de helft van het blad.

Meteen daarna wordt je overvallen met de bouw van een weegbrug met bijbehorend huisje in spoor nul. De weegbrug stelt weinig voor, gewoon een stukje rail op een plaatje styreen. Het huisje daarentegen is een serieuze zaak. Geheel van geëtst messing. Er wordt helemaal uitgelegd hoe je het huisje in elkaar zet, er wordt nog beschreven hoe je een interieur maakt en bovendien zitten er nog geprinte plaatjes in om het interieur ook nog van gekleurde baksteen te voorzien.Volgens de beschrijving moet het huisje in drie of vier weekenden gebouwd kunnen worden. Huisje meet 15*10*12cm en kost 61 euro oftwel 15-20 euro per weekend.
De schrijver sluit het artikel af met de zorg dat hij nog negen meter baan moet afwerken, hij heeft nog wat te doen....

De suikerbietenplantage in Zuidafrika geeft weer een hele andere kijk op de spoorwegen dan die we hier vaak zien. Mooi artikel, mooie zwart-wit foto's.

Het artikel over het verzonken spoor beschrijft helder en bondig hoe je dat voor elkaar krijgt. Er zitten schitterende foto's bij waarbij je je werkelijk afvraagt of het nu model is of echt.

Bij de nieuwtjes een korte beschrijving van een bouwkitje van een autorail, die volgende keer meer in details wordt uitgelegd.
Er wordt een boek aangeprezen waarin de bouwtechnieken van poppehuizen staan beschreven. Veel van deze technieken zijn ook bij modelspoor toe te passen, met name bij de grote schalen.

Oftwel, het was veel leesplezier en leuke artikelen. Volgende keer komt er een bouwbeschrijving van een sneeuwploeg, wie weet dat ik die ook ga maken.

Bert


« Laatst bewerkt op: 06 september 2006, 23:56:26 door leovardia »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2006, 23:57:44 »
Ik trek mijn kommentaar in! Dit is een goed verslag.
Dit komt veel levendiger over.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2006, 00:04:40 »
En nog vlot gedaan ook! Maar goed, als ik mijn Frans wil ophalen zal ik eerder Voile Libre nemen dan Le petit prince... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jakke

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2006, 00:12:56 »
Krijgen we nog een recentie door Floris van dit tijdschrift . Ik kijk er naar uit .

Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2006, 06:28:19 »
Nou dat denk ik dus niet. Floortje doet de RM al...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2006, 09:50:37 »
The Wee Donegal is een beschrijving van een modelspoorbaantje op 90*30 cm. Persoonlijk snap ik dit soort banen nooit zo goed. Het ziet er fantastisch uit op foto's, maar als je het in het echt ziet is het maar een klein prutsbaantje, waarop meestal niet goed gereden kan worden.
nooit een beursbaan hoeven inladen, uitladen, opbouwen en afbreken zeker... ;)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Voie Libre 37, juli augustus 2006
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2006, 10:21:41 »
heb vroeger in een band gespeeld met allerhande electrische gitaren, versterkers, snoeren,effecten,micro's,mixers,monitors,boxen,boxen,boxen,etc........

Uiteindelijk ging er steeds minder mee en zijn we geeindigd als een duo, die middeleeuwse muziek speelt met één luit en éen barokgitaar.

Dus eigenlijk ook van een megabaan naar een prutsbaan