Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 16:54:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 16:50:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 16:45:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:34:37
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:32
LIMA IRM Cardanassen door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 16:03:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuigen Benelux  (gelezen 2109 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Stuurstandrijtuigen Benelux
« Gepost op: 12 July 2008, 13:02:16 »
Wie kan mij zeggen wat er met de stuurstandrijtuigen van de Benelux gaan gebeuren? Worden ze ook gerenoveerd en wederom ingezet of krijgen ze een andere bestemming of sloop?

Alvast bedankt!

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 13:03:12 »
deze stuurstanden krijgen volgens mij een enkeltje snijbrander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 13:04:26 »
Ooit scheen de NMBS belangstelling voor ze te hebben, maar daar heb ik al lang niks meer van gehoord. Waarschijnlijk zal het wel sloop worden, een renovatie had de NS al wel gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 13:09:39 »
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?

De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 13:14:09 »
uhm de zuurstok rijtuigen gaan in combinatie met de van angeltrains gehuurde locomotieven rijden op de hsl geloof ik als shuttles. er was ooit sprake dat de beneluxdienst opgedoekt zou worden maar dat werd vanuit de eu bestrafd vanwege monopolypositie misbruik. verder lijken de benelux stuurstanden wel op de Bs'jes maar ze wijken technisch wel dusdanig af dat het geen haalbare kaart leek om ze om te bouwen en bovendien heeft de NS al genoeg Bs'jes voor de dienstuitvoer en om die dingen te verbouwen en vervolgens ergens te stallen kost alleen geld en de NS is een commercieel bedrijf dus zal dat niet snel doen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22552
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 13:17:28 »
Of de huidge Beneluxtreinen verdwijnen is nog onderwerp van discussie. HIspeed wil dat natuurlijk wel, maar lang niet alle reizigers zijn ervan gediend meer te gaan betalen om wat sneller in Brussel te arriveren.

Die zuurstokken waren niet bedoeld voor de Beneluxtreinen, maar voor de HIspeedtreinen in Nederland en Belgiƫ over de HSL en dat dan weer in afwachting van de nieuwe Hispeedtreinstellen. Alleen is de HSL nog niet in gebruik genomen met als gevolg dat de zuurstokken voorlopig in de oude Benelux rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 13:17:50 »
He, die Beneluxdingen zijn gewoon Bs rijtuigen. De blauw/gele stuurstanden (ex-BKD's) zijn BDs rijtuigen. Sowieso zijn alle Beneluxrijtuigen inmiddels ook gereviseerd, behalve de stuurstanden (Bs)...

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 13:19:34 »
sorry mijn fout, ik gooi die dingen door elkaar ze lijken ook zoveel opelkaar ;) maar technisch wijkt de benelux Bs dus danig af van de binnelandse stuurstanden BDs

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2008, 13:19:45 »
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?

De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
hier staat wat meer (2e pagina onderaan)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22552
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2008, 13:22:05 »
Stel dat de huidige Benelux blijft bestaan. Zijn die zuurstokrijtuigen inclusief stuurstand dan niet het meest aangewezen materieel?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2008, 13:25:45 »
Persoonlijk zou ik idd zeggen vanlaat de huidige benelux lekker er tussen door lopen over de reguliere sporen (voor de drugsrunners onder ons :P) maar ik heb het idee dat de NS druk bezig is om de dienst de nek om te draaien ten gunste van de shuttles die over de HSL gaan zoeven, al mogen ze dit natuurlijk niet hardop zeggen. Verder gaat het natuurlijk niet zo goed met de stand van de 11.8 locomotieven geloof dat ze er nu net genoeg hebben om de dienst uit te voeren.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2008, 18:48:11 »
Vanuit de NSR BDs stuurstanden kan een NSR 1700 lok bediend worden. De Benelux Bs is alleen geschikt voor bedienen NMBS lok reeks 11.8 (die geel/rode). Er zit dus technisch een groot verschil in.
Er is ooit het plan geweest om deze Bs-en na de ingebruikneming van de HSL Zuid te verkopen aan de NMBS die deze dan geschikt wilde maken als stuurstand van een NMBS stam met een lok reeks 2700 en een aantal M6 dubbeldek rijtuigen. Aanpassen t.b.v. een reeks 27, die erg verwant is aan de reeks 11.8, is makkelijker dan aanpassen aan de NSR 1700.
Door alle gedoe rond de HSL is al lang niets meer van dit plan vernomen.

Als de niet-HSL Amsterdan-Antwerpen-Brussel moet blijven rijden, en men kiest voor het huidigen materieel hiervoor, zal er naast revisie van de Bs inderdaad ook iets aan de betrouwbaarheid van de loks moeten gebeuren.

Uit modelspoor oogpunt hoop overigens ik dat het "reeks 27-M6-Bs" plan alsnog doorgaat, wil ik wel als modeltrein met een Bs in NMBS grijze kleur met geel front......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.