Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden  (gelezen 4408 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2008, 18:39:53 »
Amsterdam-Utrecht:
Seinen blijven staan, bovenleiding voorbereid voor 25 kV AC maar blijft 1500 V DC, daarom kan ATB-EG naast ERTMS gebruikt worden. Treinen met ERTMS aan boord rijden op de cabinesignalering, andere treinen rijden op de seinen buiten en ATB-EG.
Treinen met ATB-EG: maximaal 140 km/h
Met ERTMS kan het meer dan 140 km/h zijn.

Betuweroute-Havenspoorlijn:
Seinen blijven staan, bovenleiding wordt 25 kV AC, daarom wordt huidige ATB-EG vervangen door ERTMS. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen straks op de Havenspoorlijn rijden.

Betuweroute-A15:
Geen seinen, alleen ERTMS, bovenleiding 25 kV AC. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen er rijden.

Groeten,
Aernoud

ronv

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2008, 19:37:24 »
Wat je schrijft lijkt haaks te staan op het draadje over de Betuweroute? Als ik het goed begrijp is het of ATB(-NG) of ERTMS?
Het is precies zoals Aernoud zegt. ATB en ERTMS "bijten" elkaar in principe niet, het is de combinatie ATB-25 kV die problemen oplevert.

Nog een stukje achtergrond: omdat Asd-Ut een bestaande lijn is waar een groot deel van het NSR-materieelpark overheen gaat is het niet haalbaar eerst al het materieel dat over dat baanvak gaat naar ERTMS om te bouwen. Nu kan de ombouw geleidelijk gaan, als over een aantal jaren al het materieel omgebouwd is kunnen de seinen en ATB alsnog gesloopt.

Bij de BR speelde dat niet, tenslotte een hele nieuwe lijn waarbij de overheid gewoon eisen kan stellen aan iedereen die er overheen wil rijden. Bovendien is het onderdeel van een Europese corridor die op den duur compleet met ERTMS uitgerust wordt. Daarbij is het met 1500 V praktisch niet mogelijk de vermogens te leveren die zware goederentreinen nodig hebben om een beetje vlot op te trekken, en voor de BR was 25 kV 50 Hz een voor de hand liggende keuze (want internationaal steeds meer standaard). Probleem is alleen dat de 50 Hz van de tractieretourstroom qua frequentie zo dicht bij de 75 Hz van de spoorstroomlopen (en dus ook de ATB) ligt dat beide niet samengaan. Dus was een dubbel systeem voor de BR (afgezien van de kosten) geen optie.

Dat op de havenspoorlijn de seinen wel blijven staan heeft te maken met het feit dat daar voor een andere ERTMS-variant (level 1) gekozen is, en dát heeft er weer mee te maken dat daar tamelijk moderne beveiligingen staan, die nog lang niet afgeschreven zijn maar toch ook niet naar ERTMS level 2 omgebouwd kunnen worden.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2008, 19:48:49 »
Ron, Aernoud,
Mijn dank voor de uitgebreide uitleg. Hij is helemaal duidelijk. ** ben ik even blijk dat ik het woordje lijkt er bij had gevoegd ;D **

Mvg Tinussie.

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2008, 20:36:55 »
Hee, ik vroeg me al af wanneer dat zou gaan gebeuren. Toen ik er laatst met de ICE overheen denderde dacht ik toch dat het makkelijk wel wat sneller kon gaan op zo'n lang stuk rechtdoor rijden, en ik had gelijk ;D
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2008, 01:10:15 »
als ze ASD en UT naar 160 of zelfs 200 willen laten gaan moet daar eerst heel wat gebeuren aan de sporen. nu rijden we er met 140 over heen en ontsporen we zowat door alle kuilen gaten en slingers in het spoor. ook de ICE zal dan niet zo hard kunnen, want die heeft een doorslag beveiliging. als deze te hard door een kuil/hobbel rijdt dan gaat hij door ze beveiliging en kunnen ze hem naar leidschedam slepen om hem weer te ontgrendelen. en als ik het onderhoud van prorail nu bekijk gaat het nog wel even duren voordat de zaakjes op orde zijn. lang leven de privatisering!!  >:(