Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ben
Vandaag om 13:12:59
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08
Palisade Canyon door RobVille
21 April 2026, 16:50:27

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 122082 keer)

Modellbahnwagen

• Offline Offline
Re: The Summer of 69
« Reactie #480 Gepost op: 19 March 2026, 09:29:35 »
Idd fijn dat de baan bij een echte liefhebber terecht is gekomen. Ik zat ook even te dimdammen over deze baan, maar ik heb al een retro Märklinbaan en daarnaast een nog nieuwe toporamamat plus railsets van M* om dezen een keertje op te bouwen en dan met een Fleischmann toporama baan erbij zou ik dan op drie retrobanen uitkomen. Dat wordt me teveel en zou mijn huis op een museum gaan lijken. Daarnaast wil ik ook ruimte overhouden om weer eens een serieus project te doen.
Groeten,
Richard

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #481 Gepost op: 19 March 2026, 09:39:28 »
Dat was dus ook mijn probleem. De Toporamabaan werd véél leuker en vooral completer dan ik had bedacht bij aankoop van de mat en ik heb ook echt lang getwijfeld of ik hem weer van de hand zou doen. In elk geval moest hij dan bij een liefhebber terecht komen en dat is absoluut gelukt.
RETROBAHN A.G.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 19 March 2026, 16:58:37 »
Ik zit er sterk over te denken om ook weer een ouderwets dubbel railovaal te maken en lekker rondjes te rijden in plaats van die verantwoorde sobere modules. Het is een hobby en het gaat om de lol tenslotte  :D

Ja, dat onderschrijf ik. Eigenlijk is dit wat ik me voorstel bij een modelbaan als ik mijn ogen dicht doe. Ik heb nu een aantal losse modules die minimaal een kwartier prutsen kosten eer er een trein kan rijden. Dan rijdt ik maximaal een kwartier, dan blijft de baan een paar dagen liggen en dan heb ik de ruimte nodig voor andere bouwwerken en worden de modules weer opgeborgen. Wat een onzinnige hobby is dit toch. Misschien moet ik toch maar eens.......

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #483 Gepost op: 20 March 2026, 09:48:13 »
Dat was dus ook mijn probleem. De Toporamabaan werd véél leuker en vooral completer dan ik had bedacht bij aankoop van de mat en ik heb ook echt lang getwijfeld of ik hem weer van de hand zou doen. In elk geval moest hij dan bij een liefhebber terecht komen en dat is absoluut gelukt.

Ik vond het hartstikke leuk om de baan in Houten te zien. Verheugde me al op volgend jaar...  Maar als de baan nu op de 12e etage ergens in Amsterdam woont vermoed ik dat ie volgend jaar niet in Houten staat...

Ronald A.

• Fleischmann Toporama Retrobahn
  • Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #484 Gepost op: 20 March 2026, 10:15:40 »
Maar als de baan nu op de 12e etage ergens in Amsterdam woont vermoed ik dat ie volgend jaar niet in Houten staat...

Je bent altijd welkom om de baan nog eens te bekijken als je in de buurt van Amsterdam bent. :)

Het is heel erg jammer dat de baan net niet in de lift bleek te passen en dus via de trap naar boven moest.....
Dat is dan wel een showstopper om de baan naar de beurs te kunnen brengen.

Vervoer waar de baan in past heb ik ook niet, mijn auto past best heel veel in, maar deze baan is ook daar helaas net te groot voor.
Dat zou evt. nog met een huurbusje te regelen zijn, maar dan loopt het totale kostenplaatje wel aanzienlijk op, naast de ruimte huur op de beurs zelf.

Maar zoals gezegd, als iemand de baan nog eens wil zien, dan is dat in overleg altijd mogelijk hoor.
Het is echt ontzettend leuk om de baan te demonstreren aan echte liefhebbers.  :)

Ik vraag mij overigens af hoeveel complete en geheel origineel opgebouwde Fleischmann Toporama banen uit de jaren '70 er nog in gebruik zijn in Nederland?
Ik vermoed niet zo heel erg veel......

Er zijn nog best wat mensen die met oud analoog Fleischmann spul rijden, ook op modelrails, maar dan vaak naar eigen ontwerp en opbouw.

Deze, met zoveel liefde en tot in het kleinste detail perfect opgebouwde baan naar Fleischmann voorschrift met de voorgeschreven bebouwing en scenery, is denk ik echt een hele grote zeldzaamheid.

Dit is gewoon Fleischmann erfgoed.

Ik beloof plechtig er héél goed voor te zorgen!!

Ik ben er als vintage Fleischmann liefhebber zó ontzettend blij mee. :) :)
« Laatst bewerkt op: 20 March 2026, 10:38:52 door Ronald A. »
Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #485 Gepost op: 20 March 2026, 11:10:44 »
Geweldig dat die baan een mooi nieuw huis heeft gevonden. Echt Amsterdams was het geweest wanneer hij met een takel naar binnen werd gehesen, maar daar zal het de bouw niet voor zijn geweest.  :)

Ik liet de Toporamafoto's aan mijn buurman zien (echte Fleischmann liefhebber) en die zei gelijk: dat loodsje klopt niet, dat moet een kartonnen loods zijn met raampjes waar je niet doorheen kan kijken. Geen flauw idee of dat correct is, maar er zijn meer gekken in deze wereld....  ;D

Even een paar pagina's teruggelezen en dan zie ik dat daadwerkelijk het kartonnen loodsje er op heeft gestaan, maar dat dat detoneerde met de rest van de bebouwing. Natuurlijk was ook dat detail gewoon correct  ;)
Mijn kat is gechipt, mijn locs niet

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #486 Gepost op: 20 March 2026, 15:06:21 »
Beste Ronald,

Al mijn vintage Fleischmann materieel kan nu in stijl haar meters gaan maken op deze super mooie baan. Top!
[/quote]

Naast dit draadje is er o.a. ook een ander draadje, Oude Fleischmann meuk en curiosa, wellicht is het leuk om hier of daar een foto te plaatsen van jou vintage modellen.
Freddy

Ronald A.

• Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #487 Gepost op: 20 March 2026, 15:13:29 »
Beste Ronald,

Naast dit draadje is er o.a. ook een ander draadje, Oude Fleischmann meuk en curiosa, wellicht is het leuk om hier of daar een foto te plaatsen van jou vintage modellen.

Dat is een goed idee!  Ik zal de komende periode eens wat foto's maken van mijn vintage Fleischmann materieel op, hoe kan het anders, de fraaie Toporama Retro Bahn  :)
Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #488 Gepost op: 20 March 2026, 20:24:43 »
Ik vond het hartstikke leuk om de baan in Houten te zien. Verheugde me al op volgend jaar...  Maar als de baan nu op de 12e etage ergens in Amsterdam woont vermoed ik dat ie volgend jaar niet in Houten staat...
Wel, dit draadje is natuurlijk gestart met het lange termijn plan Retrobahn, wat nu mijn kids allemaal het huis uit zijn weer de ruimte heeft. Met zelfs geen jaren zeventig maar jaren zestig opbouw en scenery.  Deze baan is een M4 Fleischmann ontwerp maar dan modulair uitgevoerd dus in principe vervoerbaar. Of hij volgende editie al klaar is durf ik niet te beloven, maar hij komt zeker een keer op een tentoonstelling te staan.
Nu eerst de US Convention met de jaren vijftig collectie.
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #489 Gepost op: 21 March 2026, 10:00:28 »
Je plekje is in Aalten reeds gereserveerd  ;D Dus retromannen; kom naar de US conventie op 11 en 12 april in Aalten en bewonder Bessel zijn Bergamot Creek!  (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald A.

• Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #490 Gepost op: 21 March 2026, 12:29:49 »
Het is even een flink stuk sturen vanuit Amsterdam, maar ik kom heel graag naar Aalten om nu eens wat Amerikaanse banen en materieel te zien, dat zie je niet zo vaak, helaas.

Hoewel ikzelf eigenlijk maar twee 'Amerikaanse' locs heb, de zeldzame Fleischmann 1200 New Haven variant plus bijpassende Amerikaanse aanhang en een (eveneens zeldzame) Fleischmann Baldwin 1340H locomotief,  lijkt het mij erg leuk om meer van dergelijk materieel te kunnen bewonderen op bijpassende banen & scenery.

En omdat er ook vintage Fleischmann liefhebbers aanwezig zijn met hun banen/materieel wordt het sowieso genieten!  :)

Tot dan!  Heb er zin in!

Gr. Ronald.