Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: Baanplan Belkamp H0  (gelezen 638 keer)

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Baanplan Belkamp H0
« Gepost op: 31 October 2025, 15:54:20 »



Hallo
Ik wil hier mijn baanontwerp delen wat ik wil gaan bouwen
De bedoeling is dat ik wil gaan pendelen tussen schaduw station en eindstation
De lange kant is 385cm de korte kant 220cm en eindigt tegen een muur er tussen is 400 cm.
De lange kant is 60 cm diep en ligt onder de schuine kant van het dak. Heel die kant ligt onder het schuine dak met nog een 2 tal balken van het dak, dus niet alles is benutbaar.
Aan het einde van de lange kant staat ook de cv ketel, dus er blijft weinig tussenruimte over
Railmateriaal is Profi rail  ( dus gelijkstroom H0)
Ik wou eerst nog eens kijken voor ander railmateriaal ( piko A met bedding) maar dat gaat weer een hoop kosten, Profi rail heb ik volop liggen
Er is allen een klein dingetje, ik vind de perronsporen net iets te kort om b.v. een loc wissel te doen.
Misschien dat iemand ziet van he, je moet die en die wissel zo leggen dat heb je een iets langer perron spoor, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:39 »
Even snel wat gedachtes, maar het is lastig meedenken omdat ik niet precies weer waar de balken zitten:

Stel dat je het geheel omgooit, dat je langs de lange kant je station plaatst, dan heb je veel meer ruimte voor een lang station en de opstelsporen.

Bij een dergelijke lengte zou ik ergens een keerlus maken. Omdat je dubbelspoor rijdt, is dat technisch makkelijk. Dat scheelt steeds kopmaken in je schaduwstation, het maakt het rijden dus wat makkelijker. En je schaduwstation kan eenvoudiger van opzet (geen kruiswissel nodig).

Je zou het station rechts ook schuin kunnen leggen. Dan zou je vanaf het kruiswissel bv 45 graden kunnen afbuigen en dat kruiswissel gebruiken als ingang voor je station. Dat levert al veel extra perronlengte op.

Trouwens, denk je aan de bereikbaarheid van sporen achteraan? Kan je met je armen komen bij waar nu de 400 staat bovenin? Je zal altijd zien dat een trein daar stopt, waar je niet bij kan.....

Kan je iets met deze ideeën?

Groeten,
Rogier


maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:56 »
Je kunt de dubbele overgang tegen de achterwand gebruiken als inkomende / uitgaande wisselstraat voor het veranderen van spoor.
Dan krijg je zoiets (zelf verder exact uit te werken):



spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2025, 16:19:56 »
Dat klopt, het Engels wissel is niet nodig vanwege het kruiswissel bovenin. Je kan dus daar 40cm winnen op het eerste perronspoor en 20cm op alle andere sporen.

Groeten,
Rogier

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2025, 19:06:43 »
Hallo

Met deze ideeen kan ik misschien wel wat mee, ik ga dat uitwerken.

Een keerlus had ik ook al overwogen, maar daar is geen ruimte voor in de huidige kamer. ik zal een foto plaatsen hoe de situatie is, dan valt dat beter te begrijpen.

alvast bedankt in zover, mocht er nog andere suggesties zijn, dan sta ik daar open voor.

groetjes

jelle

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2025, 04:52:28 »
Een gedachte zou ook nog kunnen zijn om de kruising voor het schaduwstation te leggen en de kopsporen bovenin weg te halen. Door de kopsporen heb je twee s-bogen en dat wil weleens problemen opleveren. Zowel de kruising als de s-bogen liggen bijna een meter diep op je baan en zijn daardoor ook moeilijk bereikbaar.
Dit scheelt je 6 wissels, die - als je ze al hebt - elders inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het stoomgedeelte voor het omlopen oid.