Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door saskia
Vandaag om 13:47:04
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:42:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VAM65
Vandaag om 13:40:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 13:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
vervangen draaistel Trix wagon door hervé
Vandaag om 13:08:34
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 12:33:35
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:08:32
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door SvenW
Vandaag om 08:43:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
  

Auteur Topic: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder  (gelezen 2572 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2025, 15:41:55 »
De loc is klaar; hieronder een beknopte uiteenzetting van de werkzaamheden - voor een aantal van u is dit natuurlijk gesneden koek en zo mogelijk slaapverwekkend, maar voor mij is het de eerste "pre-interface" lok die ik digitaal gemaakt heb... dus wellicht hebben andere beginnelingen er iets aan.



Loc deels gedemonteerd; de wielcontacten (zwarte draadjes) naar de printplaat en ook de motorterminals op de printplaat worden gehandhaafd, de printplaat wordt elektrisch gescheiden van het chassis, de motorcontacten en wielcontacten eveneens: alles moet vanuit de decoder zijn aangesloten - één en ander volgens de handleiding van de ESU Lokpilot 5; dit door printbanen op een aantal plekken weg te frezen en soldeerverbindingen te verwijderen. Printbanen zijn waar nodig doorverbonden t.b.v. stroomafname vanaf de rails door de decoder (de grijze draadjes). Tussentijds regelmatig met de multimeter gecontroleerd of er toch niet nog ergens een foutieve verbinding was.






Uiteindelijk hoefde ik slechts een klein sleufje te maken voor de bedrading van de decoder naar de motor - het gat bovenin was er al. Met een oscillerende multitool met slijpschijfje ging dat goed (laag toerental om de warmte ontwikkeling te beperken); de sleuf vergemakkelijkt bovendien het verwijderen van het ballastgewicht, mocht ik eens de motor moeten vervangen - alle soldeerverbindingen kunnen dan intact blijven. Voor onderhoud (een paar moleculen olie hier en daar, af en toe) hoeft dat niet, er zijn genoeg openingen om er bij te kunnen.



Ledjes solderen (Schönwitz MS4 wit en rood), vier in totaal; ze komen in de blokjes waar eerst de gloeilampen zaten. De aarding vindt plaats op het chassis met de blauwe draad van de decoder. Met deze optie van aansluiten heb je ongeveer de halve spanning van wat er theoretisch beschikbaar is, voor de ledjes is dat geen probleem qua lichtopbrengst.

Een tweede mogelijkheid is om de ledjes niet te verbinden met het chassis, maar ze elk aan de blauwe draad koppelen. Dat is echter een stuk gecompliceerder qua bedrading en plaatsing. Dan heb je wel de volledige spanning beschikbaar (ca. 1,5V onder de baanspanning) - iets wat hier dus niet vereist is, maar bij andere functies dan verlichting wel nodig kan zijn.



De laatste loodjes; de ledjes heb ik op hun plek gefixeerd door een "kwart diameter" passende krimpkous er omheen te doen bij het in de blokjes plaatsen - zonder te krimpen natuurlijk -, zodat het een beetje klemt. De plastic houders met diodes die vroeger de gloeilampjes op hun plaats hielden, zijn tenslotte overbodig. Daarna de bedrading "weggewerkt" en als het goed is, kan de kap er zonder moeite overheen...



Resultaat: alles functioneert naar wens... front- en sluitseinen zijn nu afzonderlijk schakelbaar en programmeerbaar...  :)
Het schijnt iets door bij de frontverlichting, maar dat was altijd al zo - nu alleen ook bij stilstand  ;). Een likje zwarte verf aan de binnenkant van de kap lost dat deels op... komt later wel.



Met de kap eraf word je bijna verblind door het licht van de rode led, maar zo is het prima vind ik.



Een echte wordt het natuurlijk niet, maar het lijkt er goed op. Het Roco model is van 1987 en ik kan er weer een aantal decennia mee vooruit  :D.
Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1305
  • Klaar voor vertrek
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2025, 16:06:29 »
Slim, die sleuf in het ballastgewicht!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2025, 16:41:05 »
Het ziet erg heel profi uit. ;)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2025, 16:43:59 »
Hou er wel rekening mee dat de decoder zo warm kan worden dat de kap gaat vervormen, veel lossen dit op door aluminium tape tegen de kap aan te plakken om de warmte te verdelen!
Mvg Mark

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2025, 19:42:19 »
Het ziet erg heel profi uit. ;)

Dank...  :)
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
« Reactie #20 Gepost op: 31 August 2025, 20:01:53 »
Hou er wel rekening mee dat de decoder zo warm kan worden dat de kap gaat vervormen, veel lossen dit op door aluminium tape tegen de kap aan te plakken om de warmte te verdelen!

Dank voor de tip, maar ik vermoed dat dat erg mee gaat vallen:
- De gespecificeerde stroomsterkte voor de hier gebruikte motor is 150 mA bij maximale belasting;
- De decoder kan alleen al voor de motor continu 1,5 A leveren, dat is het tienvoudige.
- De motor draait in mijn loc nog niet eens op driekwart van het maximum toerental, gezien de lage topsnelheid van het grote voorbeeld (110 km/h). Ik heb hem uiteraard meteen begrensd. De vereiste stroomsterkte is dan dus ook lager.
- er zitten verder 4 ledjes in die elk 15 mA (= nihil) vragen; daarvan branden er maximaal twee tegelijk
- verder geen enkele functie aan boord zoals geluid, cabine verlichting, automatische koppeling, rookontwikkelaar o.i.d.

Om kort te gaan: volgens mij wordt de decoder er letterlijk niet warm of koud van. Bovendien zit er af-fabriek een soort siliconen huls omheen om kortsluiting tegen te gaan. Als warmte ontwikkeling echt zo'n "hot item" was (...), zouden ze dat niet doen.

Tenslotte: de decoder rust aan de onderkant op het ballastgewicht; dit is van metaal en kan eventuele warmte ook afvoeren.
Groet, Herb73