Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 05:03:41
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
  

Auteur Topic: Haperende locs  (gelezen 4324 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Haperende locs
« Reactie #30 Gepost op: 26 September 2025, 08:41:31 »
Maar goed, gepolariseerde puntstukken worden op grote schaal gebruikt zonder dat het tot gesmolten wissels leidt. Als ik dat wissel zo bekijk, dan zou ik me vooral afvragen waarom de kortsluitbeveiliging kennelijk niet ingreep.

Wat betreft de topicstarter. Als schoonmaken van de wieltjes niet afdoende helpt, probeer dan eens een wissel te polariseren. Testen of dat het probleem bij dat wissel oplost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18335
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haperende locs
« Reactie #31 Gepost op: 26 September 2025, 09:12:30 »
Goed,
maar op die site geven ze alleen de frog aan, en ik heb de stukjes rail daarachter ook mee geschakeld.

Nee, dat heb je niet goed gezien. Voor veel merken wissels geven ze aan hoe je ze DCC vriendelijk kunt maken.

Voorbeeld Peco insulfrog:



Voorbeeld electrofrog:



Bron: https://wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Bij de laatste zie je dat wat jij beschijft. En als je het op die manier bedraad gaat het bij electrofrogs gewoon goed.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Haperende locs
« Reactie #32 Gepost op: 26 September 2025, 10:16:16 »
Topic starter heeft na de start niets meer gepost  ???
Sommige mensen maken zich altijd druk hier over en dan gaan ze hun ongenoegen uiten op het forum. Ik zeg dan altijd NIVEA = Niet Invullen Voor Een Ander (geleerd van ons HR vrouwtje). Mensen kunnen zat redenen hebben om eventjes 3 weken niet in te loggen op BNLS. Vakantie, ziek, overlijden, weten wij veel? Ik beschuldig je nergens van hier he, maar hoe zou jij het bijvoorbeeld vinden als je bijna bent omgekomen in een auto ongeluk en dan na 3 weken 5 zeikerts aantreft in je draadje dat je niet op tijd bent ingelogd om dankjewels uit te delen? Ik zou zelf dan helemaal al geen reactie meer plaatsen.

Ik help doorgaans om te helpen en niet om binnen 2 dagen tijd 'dankjewels' te farmen. En als ik geen reactie krijg dan is dat hun verlies. Ik heb namelijk echt wel wat beters te doen dan mij daar druk over te maken.  ::)


Wellicht dat ik op iemands tenen stap, maar de term DCC friendly vind ik echt een van de grootste onzin termen die mensen bedacht hebben. Veroorzaakt verwarring en ik ben van mening dat die term helemaal niet goed gebruikt wordt. Hoewel die website wel goed uitlegt hoe je een wissel moet bedraden en kan aanpassen, vind ik dat ze niet goed uitleggen wat dcc-friendly nu precies is, en ze zeggen dingen niet koppen

Wat zij als DCC-friendly bestempelen, zijn gewoon uni-frog wissels. Zie hier 2x unifrog wissels en een omgebouwde elektrofrog.




En wat zij als niet DCC-friendly bestempelen: een electro-frog. Dit is gewoon niet waar. Als jij een half knappe electrofrog peco wissel in huis haalt, dan werkt die erg goed op DCC banen. Maar niet allemaal.



Een DCC-unfriendly wissel is simpel een slecht gebouwde wissel die bij sommige wielen een kortstondige kortsluiting geeft waardoor je DCC centrale doet trippen. Meestal zijn dit inderdaad elektrofrogs, maar niet altijd.. En het is niet altijd de schuld van de wissels, daar materieel ook meespeelt.

https://forum.trains.com/t/cars-causing-peco-insulfrog-turnouts-to-short-out/288993

En deze is helemaal mooi, ze verkondigen eerst dat deze insulfrog wissel n.b. 100% DCC ready is met uitroepteken
Citaat
the Peco Insulfrog is definitely DCC ready right out of the box!
En in de volgende zin
Citaat
We do, however, have a potential shorting problem as the wheels on our locomotive go through the frog.

Dit valt dus niet onder DCC friendly, maar het is wel een insulfrog...
https://modelrailroadtips.blogspot.com/2017/10/fixing-short-in-peco-insulfrog.html

Dus een wissel die out of the box kortsluiting maakt bij sommige wielen -> dcc unfriendly
Een wissel die geen kortsluiting maakt -> dcc friendly
Ongeacht of het een elektrofrog, unifrog of insulfrog wissel betreft.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #33 Gepost op: 26 September 2025, 17:03:21 »
Dat schrijf ik ook niet.
OK, laten we het dan maar houden op miscommunicatie. Sorry! ;D