Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: Hulp bij baanplan - opstarten hobby  (gelezen 5175 keer)

Mugsmokkel

• Offline Offline
Re: Hulp bij baanplan - opstarten hobby
« Reactie #30 Gepost op: 23 October 2024, 11:41:43 »
Nou kijk, in jouw laatste afbeelding zie je een 180 graden boog waaraan wissels vast zitten. In deze boog moet perse een keerlussectie met keerlusapparaat komen om geen kortsluiting te krijgen. Een keerlus sectie moet langer zijn dan je langste trein.

dag Bas, dank voor de uitleg. Nu begrijp ik wat je bedoelde.
ik denk als ik het ontwerp nog een beetje aanpas dat ik een langere keerlussectie kan maken.
ik ga er eens mee stoeien en zal het idee weer hier delen.

gr.
Will

bask185

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2024, 23:41:49 »
Ik heb hier nog 2 suggesties. De lengtes zijn hier, denk ik, redelijk optimaal.

Je kan aan beide zijdes zowel vooruit als achteruit er in rijden. Dat is kiezen of je wel of niet eerst de lus in wilt. Je kan hier ook nog omlopen. Nodig heb je dat strikt gezien niet natuurlijk.

En dezelfde variant maar dan less. Omlopen vervalt, geeft ook weer minder kans op foutjes  ::). Verder is het hetzelfde. Je kan overal zowel voorruit als achteruit inrijden en je kan altijd de lus nemen.

2 sporen omhoog vind ik zelf totaal overbodig. Gezien het feit dat de bovenste sporen overloopwissels hebben, moeten ze gelijk gepoold zijn. Uiteindelijk betekent dat een keerlus module onvermijdelijk is. Op het boventraject zal je ook af en toe moeten omlopen en omkeren.

Rood is de keerlussectie.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 26 October 2024, 05:27:54 »
De keerlussectie kun je ook door laten lopen in de boog, dan is 'ie nog wat langer.
Grt, Wim

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 October 2024, 11:52:06 »
De keerlussectie kun je ook door laten lopen in de boog, dan is 'ie nog wat langer.

Wim, dankjewel voor de aanvulling

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 27 October 2024, 11:55:37 »
Ik heb hier nog 2 suggesties. De lengtes zijn hier, denk ik, redelijk optimaal.

Je kan aan beide zijdes zowel vooruit als achteruit er in rijden. Dat is kiezen of je wel of niet eerst de lus in wilt. Je kan hier ook nog omlopen. Nodig heb je dat strikt gezien niet natuurlijk.

Rood is de keerlussectie.

Bas, dankjewel voor het meedenken en het voorbeeld.
De 2e suggestie was ik al aan het uittekenen in Anyrail. De 1e suggestie gaat het worden denk ik.

gr.
Will

C-rails

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 27 October 2024, 11:57:55 »
Vraagje: Hoe ga je bij de sporen komen van het schaduwstation als er iets misgaat? Je zegt, dat je van het zichtbare deel 10 cm daalt naar het schaduwstation. Het lijkt mij, dat onder het zichtbare gedeelte iets van een plaat en een frame zit. Heb je daar ook rekening mee gehouden?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 27 October 2024, 12:25:07 »
Ik denk als je gaat werken met wisselstraataansturing en je treinen altijd vooruit parkeert dat je het risico op ontsporen kan minimaliseren. Als je wagons nou achteruit over een wissel duwt in openrij richting, dat is net even wat veiliger dan dat in de andere richting te doen.

Ik zou ook dmv lichtsluisjes de sporen op het einde detecteren en dan iets oplichten met een ledje ofzo. Dan weet je altijd zeker dat je trein vrij is van de wisselstraat.

Maar met 10cm blijft het wel een beetje eenhot potato. Ik bedenk me nu dat je de opstelsporen net zo makkelijk schuin kan zetten. Dan blijven de wissels allemaal aan de voor en achterzijde.

Ik zal dat later even uittekenen. Ben nu in een treinenbeurs in de Goorn kijken hoe mn kid met lego speelt en op een springkussen banjert

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 27 October 2024, 21:56:13 »
Dit is wat ik bedoelde. Ik heb hier dan de helft gebruikt van de ruimte, maar je kan natuurlijk dit plan spiegelen aan de andere kant.

Als je iets hoort ontsporen, zal het ergens zijn op een van die onderste wissels en daar kan je ook met 10cm bij. Aan de andere kant zou ook dat wat lastiger zijn om het feit dat er een stijgend spoor voor in de weg zit. Daarom heb ik dat open gelaten.

En nogmaals ik geloof ook dat het achteruit duwen van wagons en rijtuigen over wissels beter gaat als je dat in open-rij richting doet. We kennen immers ook de magische kracht van hersporen door wissels  ;D

En laatste punt, stel nu dat je wel door je gefixeerde stootblok heen probeert te rammen, wil je dat dan liever met je loc of met wagon doen? Ik bedacht me dat als je dat doet met een lok, dat je trein gewoon stilstaat en dat er niks ontspoort. Maar als je achteruit tegen je stootblok gaat drukken met je sleep aan wagons dan heb je een reeele kans dat al je wagonnen gaan scharen en naast de rails vallen.

Misschien dat dit een beetje offtopic is, maar ik zit natuurlijk in de elektronica buissness. En zoiets als dit beveiligen vind ik altijd leuk om te bedenken. Om zoveel als mogelijk ellende te voorkomen zou ik:
 - De eerder genoemde lichtsluisjes (op het einde van kopspoortjes) ook nog de sporen fysiek laten afschakelen dmv een relais. Dan moet je natuurlijk niet te grote powerpacks hebben  ::). Dan kan je redelijk veilig een trein het schaduwstation in laten rijden die dan vanzelf stopt.
- sws wisselstraten stellen met 1 enkele knop, zodat je niet per ongeluk een wissel vergeet om te leggen. Als je wissels los gaat stellen, is dit onvermijdelijk.
- Het binnenrijdende spoor automatisch laten afschakel als de wissels ingesteld staan op een bepaald spoor wat dan bezet is.

En uiteraard vangnetten plaatsen rondom en onder gehele baan  ;D  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 27 October 2024, 21:59:03 »
Vraagje: Hoe ga je bij de sporen komen van het schaduwstation als er iets misgaat? Je zegt, dat je van het zichtbare deel 10 cm daalt naar het schaduwstation. Het lijkt mij, dat onder het zichtbare gedeelte iets van een plaat en een frame zit. Heb je daar ook rekening mee gehouden?

dag Cor,

dank voor het meedenken.
Is idd nog iets waar ik over aan het nadenken ben.
Optie is dat ik er van de voor- en achterzijde bij kan of kijken hoe ik hoogte kan winnen van niveau-0 naar niveau-1

C-rails

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 28 October 2024, 07:09:18 »
Dat is zeker een goed plan. Hou er rekening mee, dat je hooguit 50 cm spanwijdte hebt van je arm. Hand niet meetellen, want die moet z'n werk doen. En het werk, wat hij moet doen is (volgens Murphy) altijd tussen twee opgestelde treinen in.  ;D

Als je alleen wilt rijden en geen losse dingen op het bovenste blad hebt, zo je kunnen denken aan het opklappen daarvan. Bij een autodemontagebedrijf een aantal gasveren halen, kan dit vereenvoudigen.

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 11 December 2024, 20:38:00 »
.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 20:09:20 door Mugsmokkel »

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 January 2025, 14:48:24 »
Een aantal dagen voor kerst gebruikt om het blad van niveau-0 van de baan in orde te maken.

Onderstel bestaat uit een metalen frame dat afkomstig is van twee buro's waarvan ik het blad verwijderd heb.
De rechterzijde en achterzijde wordt extra ondersteund door een balk die op poten is vastgezet, hierdoor ontstaat voldoende ondersteuning aan de onderkant.
Voor het blad heb ik gekozen voor 12mm multiplex. Het raam kan nog gewoon geopend worden  ;)
De constructie is zeer solide.
De baan meet 360 x 112.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2025, 15:42:38 door Mugsmokkel »

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 07 January 2025, 16:48:48 »
Afgelopen dagen de rails van niveau-0 gelegd.

Achterin is een ovale helix gepland om van daaruit naar niveau-1 te kunnen rijden. Hierdoor kan ik voldoende ruimte creëren tussen niveau-0 en niveau-1.
De foto vertekend enigszins. Het lijkt of er weinig ruimte is voor de helix maar het lukt prima.
E.e.a. in Anyrail gepland. Verder de rails al fysiek een keer neergelegd.

Eerste proefritten zijn gemaakt.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 07 January 2025, 17:28:16 »
Hallo,
Zie nu je draadje pas.
Het schaduwstation ziet er goed uit.
Het bovenstation heb ik wat meer moeite mee.
het is een samenraapsel van rails waaraan de logica ontbreekt, mijns inziens.
Probeer eens een goederentrein binnen te laten komen en logisch af te handelen.
Je hebt aankomst en vertreksporen nodig en mogelijkheden om te lopen enz.
De draaischijf ligt er wat verloren bij . Het lijkt zo van: die moet er ook nog bij.
In werkelijkheid ziet dat er toch wat anders uit.
In werkelijkheid ligt elk spoor logisch en heeft een functie.
Wellicht vindt je dit een kritische noot maar ik geef wat dingen mee ter overdenking en kijk eens naar het ecchie.
Succes en komt vast goed.
veel plezier er mee! jandcargo

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 January 2025, 20:13:25 »
Jandcargo,

dank voor je reactie.
Je hebt gelijk met het plan van niveau-1.

Ik ben hier nog niet uit en ben nu aan het kijken om de draaischijf een andere plek te geven. Ik had deze nog en wil hem idd graag een plek geven maar mijn beschikbare ruimte is beperkt.
Dus niveau-1 is nog 'under construction'. Wordt in elk geval goederen vervoer/industrie.

gr.
Will