Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70  (gelezen 25481 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2025, 18:22:36 »
Van de DEV rijtuigen waren diverse series.

De eerste serie DEV AO U46 hadden brede schorten, de latere versies vanaf U50 hadden smallere schorten.
Vanaf de serie U52 werden andere ramen (in twee delen) ingebouwd. Ook werd een moderner type draaistel toegepast.

Vanaf midden jaren 50 (U55) werden ze iets langer en hadden daardoor een coupé extra.

Behalve de gewone stalen rijtuigen (AO= acier ordinaire) was er ook een kleine serie met RVS bovenbouw (INOX).

Zie ook hier Les voitures DEV AO




Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2025, 04:55:01 »
Dank je wel voor de tip!
 (y)
Mijn rijtuigen blijken inderdaad van de eerste serie. Ik lees hierop Rev. 1969, maar ze hebben al wel het nieuwe gele SNCF-logo (tijdperk IV)
Klopt mijn beeld, dat de DEV A0 B10 rijtuigen in de D-treinen Parijs-Amsterdam alleen de iets langere DEV A0 50 waren met smallere schorten? Dus niet de 46-ers?
Op historische foto’s is nl. telkens wel één DEV AO 46 met brede schorten te zien, maar dit betreft volgens mij altijd een AB-rijtuig.
Groet, Rudolf


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2025, 09:58:14 »
De A2½B6 zijn altijd U46 met schort, deze zijn daarna niet meer gebouwd.

De andere rijtuigen die naar Nederland reden waren voor zover ik weet ook korte rijtuigen maar dan zonder schorten. Dus U50 en/of U52/U53.

De langere DEV-rijtuigen zijn pas vanaf de serie U55 en kwamen volgens mij normaal gesproken niet naar Nederland.
(pas veel later in de pelgrimstreinen naar Lourdes reden ze soms wel mee)

Tot 1968 kon je aan de rijtuignummers zien in welke regio ze ondergebracht waren, nummers beginnend met een 2 is Région Nord, van waaruit oa Amsterdam werd bediend.
Met de UIC-nummers is dat niet meer zo gemakkelijk te zien (iig niet door mij).

De langere rijtuigen die je in de jaren 70 op de foto's ziet, waren waarschijnlijk Y-rijtuigen. Deze zijn oa herkenbaar aan de vouwdeuren en slechts 2 dakluchters ipv boven elke coupé.


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2025, 14:29:49 »
Ik heb wel eens eerder getracht de samenstelling na te bootsen van onderstaande trein (klik op de link naar Flickr voor een prachtige treinfoto (y) ). Ik heb alleen geen verstand van exacte bouwseries en wagennummers en zo, dus ik ben uitgegaan van modellen die bv. dezelfde raamindelingen hadden, draaistellen, schorten, deuren/handrelingen, ventilatoren, logo's/klasse aanduidingen etc. Bij onderstaande modellen komen deze redelijk overeen dus voor mij goed genoeg :-)

Lok: een Roco 04157B of Piko 51360 (beiden net niet correct, de Roco heeft wel de juiste frontseinen maar niet de NS logo's, de Piko heeft wel de logo's maar ook een derde frontsein)
1e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
2e + 3e + 4e wagen: REE Modeles VB-041 (DEV AO courtes U50, set van 3)
5e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
6e wagen: LS Models 31202 (Dd4s, inmiddels nog meer artikelnummers uitgebracht)
7e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
8e wagen: REE Modeles VB-200 (DEV AO courtes U46 A/B, set van 2 maar 1 nodig)
9e wagen: REE Modeles  ....... (UIC-Y A9, vert/gris beton, artikelnummer moet ik nog opzoeken :-X )


.....
Wat wel heel interessant is voor de Nederlandse modelspoorder is de fourgon Rapide Nord Dd4. Deze kwam o.a. in de internationale treinen uit Parijs mee en wordt door LS Models los aangekondigd!  (y)








/\/\/\ Uitsnede uit deze foto:  https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4000328753/in/album-72157606221361257/  door  https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/   (Ga deze bekijken, echt prachtige foto's uit lang vervlogen tijden!)


....

EDIT: om toch nog even in de Amsterdam-Paris sferen te blijven en omdat het Franse merk R37 nog geen eigen topic heeft (het is niet zo'n populair merk in NL), plak ik het hier maar even kort achteraan. R37 komt met de USI rijtuigen welke ook wel eens mee kwamen in de treinen uit Parijs:  https://flic.kr/p/29TS1uN  door Erich van Dee. Folder R37:  https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/935/r37_railexpo_2022_brochure_9_pdf

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2025, 14:55:31 »
De reden dat er geen U46 B-rijtuigen in de treinen uit Parijs zaten is eenvoudig: de Region Nord had (in die tijd) geen U46 B-rijtuigen, alleen U48 en U52. Deze hadden vanaf de bouw een smalle schort tussen de draaistellen. Deze kwamen dan ook voor in deze treinen. Omdat er geen wagens voorbij Parijs reden kwamen wagens van andere regio's niet tot Amsterdam. Wil je dus een correcte Amsterdam - Parijs maken zijn U48 of U52 B rijtuigen correct begin jaren 70. Gelukkig heeft LS na jaren de Rapide Nord Dd4 geleverd. Nu nog een goede restauratie.


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2025, 18:38:20 »
Het UIC-Y A9 rijtuig is door Roco onder nummer 74350 en vroeger ook onder nummer 44611 uitgebracht.
Begin jaren 70 was dit echter nog de groen/zilveren (vert/alu) zgn. "C160" kleurstelling.

Vert/gris-béton kwam pas later, rond 1980.

Edit 1:
Verder sluit ik niet uit dat de middelste DEV B10 een U52 is.
Deze lijkt iets grotere ramen te hebben dan de twee andere DEV B10, deze zijn U50.

Edit 2:
De A2½B6 is ook los verkrijgbaar geweest onder nummer VB-201.


« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 18:46:36 door grossraumwagen »

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #36 Gepost op: 13 January 2025, 13:16:14 »

Dank voor jullie heldere uitleg.

N.a.v. de opmerking van Dirkjan over de afzonderlijk gescheiden regio’s is het wel leuk om even een pleidooi voor een “Paris Gare Centrale” te lezen op www.rover.nl: “Een centraal station voor Parijs, hoe mooi zou dat zijn?”
Grote steden als Parijs., Londen en vroeger ook Berlijn hadden inderdaad alleen kopstations en geen doorgaande verbindingen.

N.a.v. Edit 2:
De A2½B6 is naast de set VB-200 ook los verkrijgbaar geweest onder nummer VB-201. Helaas is het model niet meer verkrijgbaar!!
Ik zie echter, dat “Rondje_H0” hierboven heeft aangegeven:  8e wagen: REE Modeles VB-200 (DEV AO courtes U46 A/B, set van 2 maar 1 nodig).
Betekent dit (denk ik hoopvol) dat er eentje over is? Is het bespreekbaar om deze over te nemen? 😃 (of ruilen met interessant materiaal uit andere LS, ACME of REE-sets?).
Het is overigens bij verzamelaars wellicht ook een berusten. Hoewel A2½B6 op foto’s bijna altijd meereed, heb ik ook wel een enkele afbeelding, dat alleen een A-rijtuig aanwezig was. De samenstelling lijkt nogal variabel. Misschien dan maar gewoon de kunst van het weglaten?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2025, 14:11:27 »
Region Nord had rond 1970 ook 25 UIC AB, dus die kun je rustig als vervanging gebruiken (REE of r37)

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2025, 18:28:10 »
Dank. Dit is wellicht een goede vervanging. Naast REE of R37 is ROCO met artikelnr. H0 74351
wellicht ook een optie.
Je had het over 25 rijtuigen UIC AB.   Is een totaal lijst van materieel, dat bij Region Nord ondergebracht is, ergens op internet te raadplegen of is dit alleen uit specifieke boeken te halen?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 11:29:34 door Falkenberg »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #40 Gepost op: 14 January 2025, 07:56:16 »
Oudere nummers van de Roco A4B5:
44606 groen
44607 groen/zilver C160

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #41 Gepost op: 14 January 2025, 09:33:20 »
 (y)  Binnenkort Houten nog maar eens gericht afspeuren naar “oud Roco-materieel” en Franse literatuur.

Ps. Kijk bij gelegenheid nog even een keer naar Flickr NS1100 (1101-1160)
Op pagina 12 is op de 21e zwart-wit foto te Lage Zwaluwe de 1112 te zien op 23-11-1974 met een onbekende D-trein Parijs-Amsterdam.
Is het 2e rijtuig een groene DEV Dd4s?  Dezelfde als in de bovenstaande D286 uit 1975 van Dirkjan? weergegeven is?
(Een afbeelding van dit bagagerijtuig in Nederland is tot nu toe de enige die ik op internet kan vinden)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #42 Gepost op: 14 January 2025, 11:57:32 »
Hallo Rudolph,

Je kunt gewoon een link naar de foto plakken hier: https://www.flickr.com/photos/yveslocomot/11165386695/sizes/l/
Dat is een DEV Dd4s inderdaad
Ik snap echter de focus op Roco wagens niet, met hun poepgele plastic blok binneninrichting. Daar zijn de REEE en R37 toch ff beter bij de tijd.

dirkjan

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #43 Gepost op: 14 January 2025, 21:16:40 »
Ha Dirkjan,
Dank voor je bevestiging van de DEV Dd4s. Mogelijk was de groene versie van dit bagagerijtuig ook regelmatig in de D-serie Amsterdam-Parijs aan te treffen, hoewel de meeste historische foto’s doen vermoeden, dat de Rapide Nord Dd4s veel frequenter meereed.

En m.b.t. je opmerking over ROCO:
Ik ben sedert m.n. 6e levensjaar (1962) opgegroeid met Fleischmann. Ik heb destijds van Sinterklaas een startset gekregen bestaand uit E40 met 2 groene DB-middeninstapwagens. Oh, wat prachtig!
En toen kwam na jaren de focus op ROCO te liggen; zeker na het uitbrengen van resp. de NS loc-series 1100 en 1000 in de jaren ‘84 en’89 en m.n. ook het verschijnen van exact 1:87 personen-rijtuigen. Inmiddels reden de degelijke HAMO 1200-en ook al rondjes….
En dan nu: LS-models, ACME, REE e.a.  Inclusief binneninrichting tot in de perfectie. Sommige modellen zijn werkelijk juwelen! Tja, voor de kleine beurs helaas steeds minder bereikbaar. (Dan hooguit via de “treinenbeurzen”). En het is natuurlijk voor verzamelaars, puristen en zeker ook de perfectionistische knutselaars een uitdaging om een specifieke treinsamenstelling op basis van historische foto’s of anderszins compleet te krijgen. De lat wordt steeds hoger gelegd. Die zoektocht maakt eigenlijk Beneluxspoor zo lezenswaardig.  (y)