Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik  (gelezen 3237 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2024, 12:50:11 »
Er moet vervolgens in ieder rijtuig nog wel een diodebrugje naar de verlichting.
Maar dat moest toch al, ook zonder magneetkoppeling.

Kortom: geen probleem.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2024, 13:14:40 »
Heren, dank voor de terechtwijzing. Jullie hebben gelijk en ik ook wanneer er met 3 rail gewerkt wordt. Daar heb ik een half jaar geleden afscheid van genomen. Is weer even wennen om in 2-rail te denken. In veel gevallen toch wel eenvoudiger blijkt.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2024, 01:03:13 »
Als 3railer is dat dus wel een probleem en heb je liever boven elkaar geplaatste contacten. Of gewoon maar 1 punt waar de stroomafname is.
???
Ik gebruik de koppelingen om de stroomafname in een trein door te koppelen en dan kan je de rijtuigen naar hartelust omdraaien zonder sluiting te veroorzaken. De polariteit van de koppelingen wisselt immers tegelijk met de verandering in polariteit van de stroomafname.

Laurent wil trouwens alleen maar twee treindelen koppelen. Dan valt er niks te draaien neem ik aan.
Nee. Ik moet behoorlijk wat treindelen koppelen. Ik heb de rijtuigen van bijvoorbeeld Piko, als Brenner IC gaat dat met 9 + lok. Nou is het daar nog wel makkelijk, de stuurstand heeft een sleper dus verder heb ik geen stroomafname nodig. Juist omdat die geen vaste koppeling hebben, zoals de Railjets, wil ik die normaal kunnen wegruimen. Bij mijn NJ's wordt het lastiger, daar heb ik best wat rijtuigen die ik doormix naar wat ik in wil zetten. + wat daar dan nog mee gecombineerd rijdt, bijvoorbeeld op Salzburg - Zürich (MAV en CD rijtuigen) of Wenen - Bregenz of Graz - Berlijn (RDC rijtuigen ertussen). Lastige daarbij is dus ook omdat ik niet alles in vast verband heb, een magneetkoppeling niet de beste oplossing is.

Eer ik zover ben dat ik dat alles omgebouwd heb en voorzien heb van binnenverlichting ben ik wel weer enige tijd verder.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2024, 06:50:03 »
Het heeft niet zoveel met magnetische koppelingen te maken. Veel tweepolige koppelingen hebben de contacten naast elkaar. De tweepolige Viessmann (eigenlijk Tams) is een uitzondering. En als ik me goed herinner koppelt daarbij het bovenste contact van de ene koppeling met het onderste contact van de andere koppeling. Ook iets om in de gaten te houden.

Verder ken ik alleen vierpolers met contacten boven elkaar. Daaronder deze magnetische koppeling van Peho. Niet eens duur. Zelf nog niet gebruikt, maar de moeite waard eens te proberen. Zou ik de bovenste twee contacten voor de ene pool en de onderste twee contacten voor de andere pool gebruiken. Is het elektrisch contact vast voortreffelijk.
https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-peho-340-magneetkoppeling-stroomvoerend-4.html

Viesmann 5071 is een vierpoler, oorspronkelijk ontwikkeld door Heljan. (Ont)koppelt ook vrij eenvoudig en toch betrouwbare elektrische verbinding. Hij is wel groot en prijzig.

De Roco 40345 is een stuk eleganter, maar (ont)koppelt lastiger en de contacten raken gemakkelijk  defect. Althans, bij mij is het meermalen gebeurd dat de contacten verkeerd langs elkaar schoven en dan lam raakten.

Elektrisch geleidende koppelingen zijn een compromis tussen gemakkelijk (ont)koppelen en betrouwbare elektrische contacten. Voor mij was dat opgelost met de magnetische koppelingen. Heel gemakkelijk (ont)koppelen en perfecte elektrisch contact, zeker met de borgingspin van Almrose. 
« Laatst bewerkt op: 16 December 2024, 09:21:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2024, 09:58:11 »
Heel gemakkelijk (ont)koppelen en perfecte elektrisch contact, zeker met de borgingspin van Almrose.

Goed punt inderdaad, bij menig review op Youtube wordt gemeld dat de magnetische koppelingen zonder borgingspin bij langere treinen in combinatie met scherpere bogen niet altijd bedrijfszeker zijn, omdat ze dan soms iets knikken/verschuiven.

Zelf gebruik ik bij enkele treinen (zoals de hier wel eens getoonde omgebouwde ET85) Fleischmann stroomvoerende koppeling. Voordeel is dat ik aangepaste rijtuigen nog steeds kan koppelen met de rest van mijn materieel.
De koppelingen zijn bovendien ook makkelijk zelf na te maken (en te repareren) door aan de achterzijde van de koppelkop 2 kleine gaatjes te boren, en dun messingdraad in de juiste vorm te vouwen. Voordat je het gebogen draadje in de koppeling plaatst, soldeer je er een dunne flexibele draad aan en klaar. De originele koppelingen hebben ook vrij dikke draden, wat de beweeglijkheid van de koppeling niet ten goede komt.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2024, 10:37:17 door Quinzeedied »

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #20 Gepost op: 16 December 2024, 12:17:49 »
Nighttrain1 maakt magnetische stroom doorvoerende magneet koppelingen

Ronald Visser

Kijk hier eens, wat nou niet sterk, gehele trein is voorzien van eigen ontworpen en zelf vervaardigde stroom doorvoerende magneet koppelingen, alleen het achterste rijtuig heeft een andere koppeling, zodat ook een ander, met een eigen loc zonder magneet koppeling de trein kan verplaatsen.
Filmpje is gisteren (15 december 2024) gemaakt tijdens een rijweekeinde van de BeNeLuxSpoor Forum Modelbaan.

Voor mij geen andere koppelingen meer.

Groeten Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Theovh

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2024, 14:18:29 »
Mooi om te zien dat dit kan met eigen gemaakte verbindingen.
Alhoewel daar wordt gemeld dat het opgenomen is in 2025.  ;D ;D

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #22 Gepost op: 16 December 2024, 20:33:27 »
Ojee, dan loop ik een jaartje voor.  ;D

Hier een close- up van de trekker van de trein. Met z’n niet stroom doorvoerende magneet koppeling.
(Je ziet van de verbinding zijde geen verschil tussen wel en niet stroom doorvoerende koppelingen.).

De loc staat op de wielenrichter die gebruikt wordt om de loc op z’n plek in de materieelkast te zetten.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2024, 20:36:06 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #23 Gepost op: 23 December 2024, 00:22:24 »
Dat werkt natuurlijk heel mooi als je met vaste samenstellingen rijdt. Ik heb, behoudens een paar stammen, eigenlijk wisselende samenstellingen.
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2024, 09:24:51 »
Dat werkt natuurlijk heel mooi als je met vaste samenstellingen rijdt. Ik heb, behoudens een paar stammen, eigenlijk wisselende samenstellingen.
Ontkoppel je die wisselende samenstellingen dan met een ontkoppelrail of met de hand? In het laatste geval maakt het niets uit.
Als hadden komt, is hebben te laat!

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #25 Gepost op: 23 December 2024, 19:57:13 »
Beiden. Ik vind op een rij-evenement een nightjet rangeren ofzo vind ik wel leuk ja. En de lok wisselt ook door.
Railion 6513

Tischbahning.de