Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 22:06:00
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Noud
Vandaag om 22:00:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Helix met flex rails?  (gelezen 3648 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #45 Gepost op: 04 December 2024, 03:07:39 »
Dat is zeer zeker een hele nette en afdoende oplossing. Toch heb ik daar een vraagje bij. De spoorstaven bij de isolatie kunnen door uitzetting toch bij elkaar komen en weer contact maken. Zelf heb ik ooit met een hierop lijkende methode gewerkt en dat probleem ervaren. Mijn oplossing was toen om een klein beetje 2k-epoxy tussen de kopse kanten te smeren. Daarna is het niet meer voorgekomen.

Dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende flexrails is een zekerheid. Dit wordt veroorzaakt door het materiaal, de afmetingen van de spoorstaaf en de bielsmat. Bijvoorbeeld de bielsmat van Peko code 100 heeft iedere 4 bielzen een onderbreking aan een zijde terwijl bij Piko A-Gleis die onderbreking om de 2 bielsen is. Ook de spoorstaaf van Piko is bij gelijke hoogte van 2,5mm een stuk dunner dan Peco (Kopbreedte van Pico is 0,8mm en Peco 1,0mm) . De soeplesse van Piko is daardoor veel groter als die van Peco. En laten we over de soepelheid van Mätrklin K-flex maar helemaal niet praten. Die is er nagenoeg niet.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18294
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #46 Gepost op: 04 December 2024, 10:02:31 »
Wat ik wel gemerkt hebben is dat de ene flex makkelijker te leggen is als de andere. Was er met de rocoline (zonder bedding) en de fleschmann profi rail absoluut geen fan van.
Doe tegenwoordig veel met Weinert en dat werkt stukken beter (flex is veel soepeler en daardoor makkelijker in gewenste ronding te leggen.


Flexibeler maken door aan de onderkant aan 1 zijde de verbindingen tussen de bielzen te verwijderen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2024, 10:29:43 »
@Henk Lobomotion, uiteraard moet er nog iets tussen om te zorgen dat de railkoppen elkaar niet ontmoeten. Epoxylijm is een optie, het kan ook met een smal stripje styreen. Zelf laat ik er wat houtlijm tussen lopen. Dat is in natte toestand geleidend, maar eenmaal droog is het een goede isolator.

@Ronald, de flexibiliteit, of het gebrek daaraan, ligt niet alleen in de bielzenmat. Het zit ook in het metaal van de spoorstaven. Sommige blijken veel stugger dan andere.
Duidelijk is dat te merken bij Roco. Die heeft lange starre lengtes bedoeld voor rechte stukken. Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug. De flexibele variant van Roco heeft kennelijk een andere metaalsamenstelling, want die is makkelijker te buigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2024, 16:04:26 »
Citaat
Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug

Echt? Ik dacht dat de staven bij de starre rails wat steviger in de stoelen geklemd zaten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2024, 16:05:57 »
Als ik weer op de club kom zal ik er nog eens goed naar kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.