Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Joz
Vandaag om 16:14:33
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Helix met flex rails?  (gelezen 3642 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #45 Gepost op: 04 December 2024, 03:07:39 »
Dat is zeer zeker een hele nette en afdoende oplossing. Toch heb ik daar een vraagje bij. De spoorstaven bij de isolatie kunnen door uitzetting toch bij elkaar komen en weer contact maken. Zelf heb ik ooit met een hierop lijkende methode gewerkt en dat probleem ervaren. Mijn oplossing was toen om een klein beetje 2k-epoxy tussen de kopse kanten te smeren. Daarna is het niet meer voorgekomen.

Dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende flexrails is een zekerheid. Dit wordt veroorzaakt door het materiaal, de afmetingen van de spoorstaaf en de bielsmat. Bijvoorbeeld de bielsmat van Peko code 100 heeft iedere 4 bielzen een onderbreking aan een zijde terwijl bij Piko A-Gleis die onderbreking om de 2 bielsen is. Ook de spoorstaaf van Piko is bij gelijke hoogte van 2,5mm een stuk dunner dan Peco (Kopbreedte van Pico is 0,8mm en Peco 1,0mm) . De soeplesse van Piko is daardoor veel groter als die van Peco. En laten we over de soepelheid van Mätrklin K-flex maar helemaal niet praten. Die is er nagenoeg niet.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #46 Gepost op: 04 December 2024, 10:02:31 »
Wat ik wel gemerkt hebben is dat de ene flex makkelijker te leggen is als de andere. Was er met de rocoline (zonder bedding) en de fleschmann profi rail absoluut geen fan van.
Doe tegenwoordig veel met Weinert en dat werkt stukken beter (flex is veel soepeler en daardoor makkelijker in gewenste ronding te leggen.


Flexibeler maken door aan de onderkant aan 1 zijde de verbindingen tussen de bielzen te verwijderen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2024, 10:29:43 »
@Henk Lobomotion, uiteraard moet er nog iets tussen om te zorgen dat de railkoppen elkaar niet ontmoeten. Epoxylijm is een optie, het kan ook met een smal stripje styreen. Zelf laat ik er wat houtlijm tussen lopen. Dat is in natte toestand geleidend, maar eenmaal droog is het een goede isolator.

@Ronald, de flexibiliteit, of het gebrek daaraan, ligt niet alleen in de bielzenmat. Het zit ook in het metaal van de spoorstaven. Sommige blijken veel stugger dan andere.
Duidelijk is dat te merken bij Roco. Die heeft lange starre lengtes bedoeld voor rechte stukken. Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug. De flexibele variant van Roco heeft kennelijk een andere metaalsamenstelling, want die is makkelijker te buigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2024, 16:04:26 »
Citaat
Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug

Echt? Ik dacht dat de staven bij de starre rails wat steviger in de stoelen geklemd zaten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2024, 16:05:57 »
Als ik weer op de club kom zal ik er nog eens goed naar kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.