Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627  (gelezen 2916 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Gepost op: 26 September 2016, 12:42:08 »
Vanwege dat de ROCO 1627 een vaste dienst krijgt met de DDM1 wil de verlichtingsdraden los solderen die tussen de loc en de rijtuigen zit, maar welke draden moet je precies los halen?

En waar dient de paarse losse draad voor die vanuit de ESU decoder komt?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5800
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2016, 13:01:18 »
Dit vraagt om een foto.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2016, 13:05:41 »
Ik vind de vraagstelling ook niet erg duidelijk. Je wil de draden lossolderen die tussen de loc en de rijtuigen zitten. Dat zijn toch de draden die tussen de loc en de rijtuigen zitten?

De paarse draad is een extra functiedraad. Alles wat je daarover moet weten staat toch in de handleiding?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2016, 13:06:13 »
Hoi Meppelspoor,

Ik heb zelf ook een Roco 1600 die voor een DDM stam staat. Ik heb de draden van de verlichting laten zitten en de verlichting afgeschermd met een paar stukjes plakband en een stukje zilverfolie. Veel makkelijker om te doen en als de  loc toch anders ingezet wordt of eventueel verkocht hoef je niet eerst weer draden aan te sluiten.

Met vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2016, 13:17:34 »
En waar dient de paarse losse draad voor die vanuit de ESU decoder komt?
Is het een idee als je ook eens handleidingen gaat lezen voor je een vraag stelt  :'( :-\
is niet de eerste keer dat je vraagt naar de bekende weg, oftewel wat je zelf zo had kunnen terugvinden.

Verder is je vraagstelling inderdaad heel onduidelijk.
Aangezien de loc een DDM rijtuigen losse items zijn zit er toch geen draad tussen  ???
En als je daar wel iets tussen hebt zitten zal je dat zelf gemaakt hebben en weet je toch ook wat je weer los moet maken.

En als het om de loc gaat maak je die open en haal je de draden die naar de ledjes los aan de zijde die tegen de DDM komt te staan. Easy as that  ;D
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2016, 13:26:14 »
Meppelspoor zal wel bedoelen dat de verlichting uit moet blijven aan de kant waar de rijtuigen staan. De ledverlichting van de lok is met een heleboel draadjes aan de print aangesloten. Als je het zwarte draadje losmaakt werken de leds aan die kant niet meer. Kan je altijd weer vastsolderen.
Nog mooier is de kop- en sluitverlichting apart schakelbaar maken door de sluitverlichting aan de groene en violette draad van de decoder aan te sluiten. Met functiemappen kan je dan de verlichting aan één kant uitschakelbaar maken. Als je de lok los inzet, kan je de verlichting weer volledig aanzetten. Is meer werk. Hier gaat Ruud ermee aan de slag.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59817.msg3221477298.html#msg3221477298

« Laatst bewerkt op: 26 September 2016, 13:27:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2016, 13:55:07 »
 (y) zo zou ik het ook doen......daarom heet ik ook Ruud ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2016, 14:46:09 »
Mijn vraag was zeer onduidelijk mijn excuses daarvoor. Het klopt de verlichting van cabine 2 moet volledig uit, het zo als je de loc laat duwen dan gaat de frontverlichting aan en die 2 moeten volledig uit, ok het was beter geweest als je met F1 cabine 2 volledig uit kan schakelen, maar ik ben een beginneling op het gebied van bedrading aanleggen of omleggen. En het klopt natuurlijk als je de loc ooit wilt verkopen moet eerst weer alle bedrading terug gesoldeerd worden.

ik ga voor 2 opties

De eerste en de makkelijkste, de zwarte draden los halen en de tweede en daarvoor heb ik hulp bij nodig is een aan en uit schakeling van de verlichting van cabine 2 en als ik toch bezig ben wil ik ook graag rangeersein en gevarensein op cabine 1, alleen als dit mogelijk is. Ik maak gebruik van ESU decoder 64610.

Ik ben zeer slecht in handleiding lezen en vooral dat bijna alles in het Engels staat heb ik er weinig aan, ik kan totaal geen Engels of Duits.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2016, 16:12:54 »
Met de bestaande schakeling gaat dat niet zondermeer. Dan zal je aan het printje moeten gaan solderen en je decoder gaan mappen.....Maar ook dat blijft mogelijk en zal je middelste frontled moeten isoleren van de rest en hem via een weerstandje moeten aansluiten op een vrije decoder uitgang. Daarna deze uitgang mappen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2016, 16:54:37 »
De eerste en de makkelijkste, de zwarte draden los halen

Het gaat maar om één zwarte draad aan de kant waar je altijd de rijtuigen gekoppeld hebt.
Het model heeft een hoofdprint en in iedere neus een ledprintje. Ieder ledprintje is met zes draden met de hoofdprint verbonden: drie keer blauw voor de drie frontseinen, twee keer rood voor de twee sluitseinen en de zwarte draad als gemeenschappelijke retouraansluiting. Soldeer de zwarte draad aan de kant waar de rijtuigen zullen aanhaken los en de leds op het ledprintje aan die kant werken niet meer. De andere zwarte draden moet je laten zitten. Die zijn van de stroomafname.  :)

Op deze superscherpe foto van Ruud heb ik aan één kant met een pijl het soldeereilandje van de zwarte draad aangegeven.



Apart aansturen van de leds vergt wat meer, zoals Ruud al schreef.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2016, 17:07:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2016, 17:09:38 »
ik had al de zwarte draad los gehaald, alleen de verkeerde, loc reed niet meer  ??? ??? , maar meteen verbeterd en de enkele zwarte draad los gehaald.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Verlichtingsdraden los solderen ROCO 1627
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2016, 17:12:58 »
Mja, als je de draden van de stroomafname losmaakt, dan rijdt het ding niet meer.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.