Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 09:16:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 09:04:49
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 08:26:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:25:46
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
  

Auteur Topic: ontkoppelrails bediening en installatie  (gelezen 1267 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
ontkoppelrails bediening en installatie
« Gepost op: 19 August 2024, 14:28:34 »
Ik werk met N spoor fleischmann piccolo, digitaal met een Z21 (zwarte versie) in combi met iTrain pro. Wissels worden geschakeld met een aantal modules van Yamorc 8008, bezetmelding dito, Yamorc 6016LN combi met een aantal Yamorc 6016ES. Bedoeling is dat straks bijna alles automatisch gaat rijden.

Nu ben ik het station spoor aan het uitwerken, de storingsgevoelige Engelse wissels eruit vervangen door gewone wissels. Ik werd gek van die Engelse wissels  >:( Alles dus op de schop. Was gelukkig nog aan het opbouwen.

Maar goed. Mijn vraag gaat over ontkoppelrails van Fleischmann Piccolo. Deze heb ik in twee  daarvoor gereserveerde sporen van het station verwerkt en wil ik handmatig gaan bedienen. In combi met rangeerloc met de multimaus. Ik heb de ontkoppelrails dus niet in iTrain programma opgenomen.

Het ene spoor wordt straks gebruikt door passerende goederentreinen. Het andere dus alleen voor rangeren. Hoe ik in mijn plan handmatig de oversteek moet maken naar het hogere deel van de op te bouwen baan tussen al het automatisch verkeer door moet ik nog uitwerken. Dat is voor latere zorg. Mijn vraag gaat nu over het makkelijk bedienbaar maken van de ontkoppelrails.

Aansluiting op de 8008 werkt, uitgeprobeerd, maar e module geeft helaas alleen een korte impuls.

Ik kan me van mijn analoge baan/ tijd nog van die drukknoppen herinneren. Die moet ik nog ergens op zolder hebben liggen. Ik vraag me alleen af of er al iets nieuws is uitgekomen

Kort gezegd: Met welke module kan ik de ontkoppelrails het beste schakelen (zodat de tijd van de impuls wat langer is en de rijtuigen kunnen worden ontkoppeld.

Met welk systeem kan ik het beste handmatig de ontkoppelrails op afstand bedienen (de drukknoppen van Fleischmann van toen) of iets anders ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: ontkoppelrails bediening en installatie
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2024, 16:39:17 »
Als je dat toch handmatig gaat bedienen, dan kan dat direct met een drukknopje. Daar hoeft geen module tussen.
Ontkoppelaar staat op zolang jij het knopje ingedrukt houdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5117
Re: ontkoppelrails bediening en installatie
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2024, 16:54:42 »
Volgens mij kan een 8008 dat niet vanwege de CDU. Je zou er wel een bi-statbiel relais tussen kunnen knopen, maar ik vind dat persoonlijk omslachtig.
Dan moet je kijken naar een 8116 decoder.

Aan een yd6016ln-xxx kan je schakelaars koppelen waaarmee je dan je accessoires kan schakelen.

Al bij al is een schakelaar veel goedkoper.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: ontkoppelrails bediening en installatie
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2024, 21:35:24 »
Oké gewoon ouderwets met de momentschakelaar van Fleischmann dus. Dat heb ik nog wel liggen. Dus toch een paneel maken erbij   :laugh:

Ik kan me het brommen van de ontkoppelrails met de trafo nog wel herinneren. Dacht met digitaal dat dat beter zou kunnen. Ik vraag me alleen nog wel af waarop je de zwarte draad van de ontkoppelrail op aansluit. ???

Voeding rijbaan lijkt me niet
Voeding van de wisseldecoders van Yamorc. Die heb ik op een aparte voeding gezet.  Voeding GST60A18-P1J 18V 3A3
Voeding van de genoemde YD 8116. Het gaat me dan ff niet om de decoder, maar daarbij wordt weer een andere en lagere voeding geadviseerd. Volgens mij is het dan een 12V voeding. Vandaar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: ontkoppelrails bediening en installatie
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2024, 22:27:43 »
Neem de voeding met de laagste spanning die nog werkt. Het probleem met die ontkoppelrails is dat de spoel niet bestand is tegen langdurige bekrachtiging. Hoe lager de spanning, hoe langer het duurt voordat hij uitfikt. Ik heb die constructie nooit gesnapt. Ze kunnen  die dingen ook uitvoeren met een dubbele spoel, net als wissels. De ene spoel zet de ontkoppelaar op, de andere laat hem weer neer. Dan kun je met korte pulsen werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.