Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 3829 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #30 Gepost op: 01 May 2024, 21:40:10 »
Zeker,
https://nmld.nl/nl/object/2423

Maar zo'n wagen had je veelal niet bij de hand als de techniek ermee ophield en je ergens op de hoofdbaan gestrand was.

Deze wagens werden dan veelal gebruikt bij wasstraten om het materieel daar doorheen te kunnen slepen en waren veelal niet eens hoofdbaan toegelaten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #31 Gepost op: 01 May 2024, 21:54:49 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

840427 153-07a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr

840427 153-09a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr
Slooptransport van mat'46 geel 299,
Gilze-Rijen,
27 april 1984.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #32 Gepost op: 01 May 2024, 22:01:42 »
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.
Kijk, dat is een concreet antwoord. Maar die norm blijkt vrij nieuw te zijn.  Bestond in ieder geval nog niet bij de ontwikkeling van plan T/V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #33 Gepost op: 01 May 2024, 22:10:16 »
In de Regeling indienststelling spoorvoertuigen staat in bijlage 3, paragraaf 2.6 een hele lijst met UIC fiches die samenhangen met het stoot en trekwerk. Volgens mij is UIC 520 van toepassing op standaard koppelingen en UIC 522 op automatische koppelingen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #34 Gepost op: 02 May 2024, 11:38:01 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

Ja, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde in mijn verhaal koppelwagens waarvan de AK in hoogte te verstellen was :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2024, 01:34:44 »
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?

In grote lijnen wel, echter was vanaf dat moment de standaard kleur rood voor al het materieel. Anderzijds was dat onderscheid tussen de oudere elektrische stellen er niet. Al het groene materieel (elektrisch) kon aan elkaar en zoals we heden ten dage nog vak merken is het verschil tussen mat54 en mat64 voor sommige nog steeds lastig :-)

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2024, 21:29:42 »
Volgens het Voorschriften voor de Grondienst Tractie en Materieel ( VGTM  Deel 2 ) storingsmonteur uit 1988 .
Art 17 Samenvoegen en slepen van materieel .
1 Treinen kunnen worden samengevoegd om :
een hulpbehoevende trein van de vrije baan naar een geschikt station te vervoeren ;
bij een sterk ontregelde treindienst het aantal treinen te verminderen ;
defect materieel op te zenden .
Het materieel is onder te verdelen in onderstaande groepen
GROEP 1 ; mat 1964 ; SGM ; ICM en DH
Groep 2 ; mat '54 ; DE 2 ;DE 3 ;
Groep 3 ; getrokken materieel .
Groep 1 - met hooggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelplaat en koppelboom .
Groep 2 - met laaggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelboom .
Groep 3 - met schroefkoppeling
 Snelheden bij slepen of duwen ; koppelmethode , AK ; getrokken , mat '64 --110 km/h Geduwd ,30km/h : De 3 =getr. 110 km/h , geduwd 30 km/h ; DE 2 ,getr. 110 km/h en ged. 30 km/h : Overig materieel geen beperking .
Koppelplaat en/of koppelboom , getrok. 30 km/h , geduwd 20 km/h
Sleepkoppeling ; getrokken ,mat '64 110 km/h , overig materieel geen beperkingen  ; Geduwd 30 km/h
 Voor hulpverlening en afvoer : Groep 1 , gesleept mat , groep 1 met automatische koppeling ,elektr. koppeldoos ontgrendeld ;; groep ,d.m.v koppelplaat + koppelboom . ;: groep 3 .d.m.v koppelplaat +koppelboom .
 Groep 2 ; mag groep 1 slepen d.m.v. koppelplaat +koppelboom ; groep 2 sleept groep 2 ,Ak ,vergrendelde koppeldoos , en bij DE 1 en 2 Stuurleiding afgesloten : groep 2 sleept groep 3  m.b.v koppelboom
Groep 3 locomotieven sleept groep 1 d.m.v koppelplaat _ koppelboom of sleepkoppeling . groep 3 sleept gr 2 met koppelboom ; Groep 3 sleept groep 3 d.m.v koppeling .
 De MP sleept met koppelboom + koppelplaat .
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2024, 21:38:16 »
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .
Ook niet met een loc? Dat lijkt me een grote beperking. Er waren maar 5 van die stellen, dus de kans dat er een broertje in de buurt was was niet zo groot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #38 Gepost op: 04 May 2024, 22:32:41 »
Klaas , Het stel had een zwitsers model sleepkoppeling aan boord , om eventueel door een lok opgehaald te kunnen worden . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2024, 10:57:28 »
Koppelwagens .
A koppelwagens met luchtaansluiting :
Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te : Amersfoort , Amsterdam CS , Groningen , Haarlem , Hengelo , Hoek van Holland (2x) , Leeuwarden , Maastricht , Roosendaal , Utrecht , Zwolle .
B Koppelwagens zonder luchtaansluiting .
 Koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak zijn gestationeerd te : Arnhem , Amsterdam wpl , Den Haag Binckhorst , Leidschendam = Voorburg en Zwolle .
C Sleepkoppeling E-mat '64
Gebruik . Om in bepaalde gevallen het slepen met hoge snelheid mogelijk te maken zijn opeen beperkt aantal standplaatsen sleepkoppelingen gedeponeerd .
Standplaatsen ; Alkmaar ;Amersfoort ; Amsterdam CS ; Amsterdam Wgm ; Arnhem ;Eindhoven ; Groningen ; Den Haag HS ; Den Haag Binckhorst ; Haarlem ; Heerlen ; Hoek van Holland ; Hoofddorp ; Leeuwarden ; Leiden ; Maastricht ; Roosendaal ( voor mat '54 ) ; Utrecht CS ; Venlo ; Zutphen ; Zwolle . en in de ongevallenwagens te Amsterdam en Utrecht .
Dit volgens de BTD deel 5 : Hulpmaterieel en exploitatie inrichtingen ; van 1988 .