Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:03:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?  (gelezen 1647 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Gepost op: 06 January 2024, 22:13:06 »
Op een duits forum las ik dat er in 1951 een Baldwin Demonstrator locomotief in Nederland is geweest voor testen.
Weet iemand daar meer van?

In hetzelfde bericht staat een ombouw van een 1200 naar diesellok.
Link naar Stummiforum

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2024, 22:28:53 »
Natuurlijk... ;D
Heb je toevallig de genoemde datums wat beter bekeken?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2024, 22:57:56 »
Hmmm, nu je het zegt.
Maar het past wel in mijn straatje 'wat als'.
Ik heb al een diesel 103 en 2400 met dubbele cabine.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2024, 23:02:26 »
Fantaseren is altijd leuk (y)
Kun je wat laten zien?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2024, 09:33:05 »
De diesel 103 heeft als basis de fantasie blauw-beige 103 van Roco. Alleen dak en nummer zijn veranderd. Het is de 222 001-0 geworden met delen van een V200 dak en 218 uitlaten.


De 2400 met dubbele cabine was een echt bouwproject waarbij de zaag aan te pas kwam. Maar weinig spuitwerk (alleen het frame).


Zie voor de bouwbeschrijvingen mijn draadje over dieselstad (zie handtekening voor de link). Daarin ben ik ook al met twee andere fantasieloks begonnen.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2024, 10:01:46 »
Al heel lang vind ik dat de kop van de SGM-sprinter het goed zou kunnen doen op een locomotief.
Daar heb ik verder niets mee gedaan, zou niet weten hoe. Dromen is ook leuk.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2024, 13:41:39 »
Misschien iets voor Richard om te bouwen: een SGM-dieseltreinstel met één bak, dus een kop aan beide uiteinden?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2024, 14:43:05 »
Ik vind het er heel geloofwaardig uitzien, vooral die "Br.222"! (y)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2024, 18:18:00 »
Een sprinter motorwagen is ook wel een leuk idee. Eerst maar eens naar de tekentafel.
En eerst maar eens de electrische variant.
 


Dan met dieselcompartiment a la DE3 (maar iets kleinere diesel).


En vervolgens zonder remweerstanden op het dak.


Een versie met motoren onder de bak kan natuurlijk ook nog.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2024, 19:05:09 »
Leuk! Ik vroeg me al af of een eenbaks-diesel een groot motorcompartiment nodig heeft. Omdat het niet per se gaat om een realistisch model, vind ik het wel een leuk idee van je om de DE-3 te “citeren”. In die zin zou ik ook de remweerstanden behouden, omdat ze zo kenmerkend zijn voor de Sprinter.

De kleurvarianten vlaflip en Strandsprinter zou ik ook graag willen. Omdat ik op het idee kwam door de Wadloper zou je, analoog aan de Wadfietser, een Fietssprinter (Strandfietser?) kunnen maken. Leuk voor PB Models: een Strandloper of Strandfietser.

Maar nu sla ik door - en het heeft allemaal nog maar weinig te maken met de 1 aprilgrap uit 1951.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2024, 20:10:22 »
Het kost best wel wat tijd om zoiets te maken, al is het wat knip en plakwerk (en daarna fatsoeneren). Dus ik laat het hier even bij.
Misschien kunnen we een apart draadje openen voor nederlandse fantasiemodellen. Het vergelijkbare draadje op het duitse forum heeft inmiddels al 528 pagina's met in totaal 13185 bijdragen. Zou dat hier ook zo'n vaart lopen?

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2024, 22:35:52 »
Geen probleem hoor. Met “zou ik ook graag willen” spreek ik alleen maar wat gedachten uit, ik verwacht helemaal niet dat je dat speciaal voor mij gaat doen - zelfs niet virtueel. Die drie hierboven vind ik al geweldig!

Zo’n draadje is er al!. Het gaat voor het grootste deel over een blauwe 2200, maar er komen meer - ook buitenlandse - fantasiemodellen voorbij. Jouw creaties passen daar goed bij.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 07:24:34 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf