Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
28 August 2025, 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
28 August 2025, 14:41:05
  

Auteur Topic: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens  (gelezen 650 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #15 Gepost op: 17 December 2023, 21:05:38 »
Is 4 x DD-AR rijtuigen dan langer dan 3 x DD-AR rijtuigen + DD-AR motorwagen? Die 1700 hoeft niet langs het perron te passen.

4 bakken is sowieso niet heel veel in mijn deel van het land (Den Haag e.o.), zelfs op stoptreinstations.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 23:10:00 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #16 Gepost op: 17 December 2023, 22:45:42 »
Is 4 x DD-AR rijtuigen dan langer dan 3 x DD-AR rijtuigen + DD-AR motorwagen? Die 1700 hoeft niet langs het perron te passen.

4 bakken is sowieso niet heel veel in mijn deel van het land (Den Haag e.o.), zelfs op stoptreinstations.
De motorwagen is wat korter, vanwege het gewicht. Bovendien hadden deze bakken in het midden nog een extra draaistel. Deze stammen kon je combineren zodat je maximaal 8 bakken in de spits had.
Langs het perron passen luistert nogal nauw bij het spoor, de machinist dient een trein zodanig te laten binnenrollen dat et midden van de trein in het midden van het perron staat (tenzij kopspoor).
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #17 Gepost op: 18 December 2023, 06:40:19 »
De perrons op baanvakken waar lange treinen moeten kunnen rijden, zijn allemaal geschikt voor 10 bakken van 27 meter (V-IRM bakken). Locomotieven niet langs het perron zetten is in Nederland geen optie. Bij sommige stations staat de voorste bak dan voorbij het sein of op een overweg. Daarnaast zou in zo’n geval een machinist ook nog bij elk station na moeten gaan denken hoe hij/zij de trein stil moet zetten, want bij het ene station ligt er een overweg pal achter het perron en hij het andere station ligt er een overweg ervoor. En om het dan helemaal ingewikkeld te maken rijdt de ene keer de loc voorop en de andere keer achterop. Bovendien kun je bij twee gekoppelde DD-AR stammen ook beide locs in het midden hebben. In dat geval zal er dus sowieso een stuurstandrijtuig met reizigers buiten het perron moeten stoppen.

Tenslotte was het helemaal niet aan de orde of NS niet beter extra Dubbeldeksrijtuigen had kunnen bestellen in plaats van de mDDM motorwagens, want de 1700’n die vrij kwamen door de komst van de mDDM’s waren immers nodig voor het rijden van ICR….


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6748
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #18 Gepost op: 18 December 2023, 12:10:17 »
Het begon goed in dit aardige fototopic met heel veel mooie en bijzondere fotobijdragen van 1700's, al of niet los of in een trein. Maar het gaat zoals zo vaak over in veel off-topic gepraat, beetje jammer vind ik.

Gr, Ben.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #19 Gepost op: 18 December 2023, 14:07:34 »
Het begon goed in dit aardige fototopic met heel veel mooie en bijzondere fotobijdragen van 1700's, al of niet los of in een trein. Maar het gaat zoals zo vaak over in veel off-topic gepraat, beetje jammer vind ik.

Kleine verontschuldiging van mijn kant want ik ben daar wel in aanzienlijke mate verantwoordelijk voor in dit geval. Maar lijkt me hier geen ramp omdat je makkelijk door kan scrollen naar de foto's zonder de fotoloze lappen tekst te hoeven lezen.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2023, 14:20:35 »
Even over die perronlengten: op pagina 205 van dit document lijkt het erop dat (nagenoeg) het volledige hoofdrailnet minstens 220 meter (rood) aankan, nagenoeg alles 120 m en het minimum is 90 m.

De DD-AR wagons zijn maximaal bijna 27 meter, de motorwagens ruim 21 meter en de 1700s bijna 18 meter. Met drie wagons en een locomotief zit je dus op zo'n 125 meter (en met motorrijtuig nog een paar meter langer), wat net te lang is voor de categorie 120 m. De volgende categorie is 170 meter en daar kan je prima uit de voeten met zelfs vijf wagons plus een loc of motorwagen.

Zelf overigens ooit meegemaakt dat de trein naar Vlissingen bestond uit een VIRM voorop en nog eentje erachter gekoppeld donker op sleeptouw. Ik stapte uit op station Rilland waar het perron direct na de spoorwegovergang ligt. De tweede VIRM stond dus nog volledig over de overgang, die gedurende het halteren de bomen omlaag hield en de bellen liet rinkelen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #21 Gepost op: 18 December 2023, 14:46:25 »
Het gaat dus niet om één compositie DD-AR, maar om 2 composities. En de nuttige perronlengte is tegenwoordig in de meeste gevallen 270m.

Jouw waarneming van die twee V-IRM treinstellen, is duidelijk een grote uitzondering wat hoogstzelden voorkomt. Het achterste stel was al afgesloten en dus niet voor reizigers toegankelijk. Dergelijke situaties wil je echt niet elke dag of elk half uur......

Maar goed, we hebben je het proberen uit te leggen. Er over door blijven malen heeft geen zin, want NS heeft niet voor extra rijtuigen gekozen, maar voor mDDM's. En waarom, dat kun je dus hierboven ergens een aantal keren terug lezen. ik stop nu met deze discussie, anders wordt Ben weer boos....


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 14:50:33 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #22 Gepost op: 18 December 2023, 14:58:12 »
Het gaat dus niet om één compositie DD-AR, maar om 2 composities. En de nuttige perronlengte is tegenwoordig in de meeste gevallen 270m.

Bij 270 meter zou je 2 x 4 wagons + 1700 kunnen hebben. Ik denk dus niet dat perronlengte hier doorslaggevend was. Maar wat wel weten we dus niet, dus wat mij betreft bij deze einde speculatie.

Citaat
Jouw waarneming van die twee V-IRM treinstellen, is duidelijk een grote uitzondering wat hoogstzelden voorkomt. Het achterste stel was al afgesloten en dus niet voor reizigers toegankelijk. Dergelijke situaties wil je echt niet elke dag of elk half uur......

Klopt, kwam vele jaren lang minstens een aantal keer per jaar in Rilland en heb dit dus maar één keer meegemaakt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #23 Gepost op: 18 December 2023, 15:22:23 »
Ik denk dus niet dat perronlengte hier doorslaggevend was. Maar wat wel weten we dus niet
Gaat dit nog steeds over die extra wagon? Volgens mij was het duidelijk dat het ging om locs vrijmaken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #24 Gepost op: 18 December 2023, 16:00:03 »
Kleine verontschuldiging van mijn kant want ik ben daar wel in aanzienlijke mate verantwoordelijk voor in dit geval. Maar lijkt me hier geen ramp omdat je makkelijk door kan scrollen naar de foto's zonder de fotoloze lappen tekst te hoeven lezen.

Nou lijkt mij wel, want de discussie is zinloos. Je blijft er maar over doorzeuren, terwijl het antwoord al gewoon gegeven is. NS heeft een keuze gemaakt en daar zijn redenen voor. Met alle inzichten van toen zijn die gemaakt. Dan kun je achteraf van alles over zeggen, maar als iedereen een glazen bol had, wordt het leven behoorlijk saai.
Dus aub stop met die vragen en laten we inderdaad gewoon foto's posten.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4739
    • Filmpjes op YouTube
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #25 Gepost op: 18 December 2023, 16:19:48 »
Zonder specifiek richting 1 persoon: En geen voorgaande berichten citeren  :police: Als Bert van G nog mod was geweest.... :angel:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT