Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 11:28:20
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 11:25:11
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:22:52
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:15:18
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door g-j
Vandaag om 11:08:29
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 10:38:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 10:37:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Ronald69
Vandaag om 10:05:20
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
  

Auteur Topic: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens  (gelezen 612 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Gepost op: 14 December 2023, 11:03:29 »
Wat is eigenlijk het voordeel van de DD-AR motorwagens? Die missen de onderverdieping dus hebben op het oog hooguit de helft van de zitplaatsen van een gewone wagon. Dus netto een 1700 vervangen door een motorwagen levert je maar beperkt zitplaatsen op maar je hebt wel de kosten van een wagon maar daarbij dan die van een tractie-installatie terwijl je al werkende 1700s had.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2023, 11:06:50 »
Ten opzichte van een 1700 heb je juist meer zitplaatsen en kunnen de locs ander werk doen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2023, 11:07:41 »
Het voordeel van een DD-AR motorwagen is dat daar nog wat zitplaatsen in zitten die in een 1700 niet zitten.
De 1700 voor DD-AR was meer een noodmaatregel om op tijd tractie voor de DD-AR te hebben (de rijtuigen waren snel te bouwen, de 1700 ook, de motorwagens duurde wat langer).
En met de komst van de studenten in het OV, door de studenten-OV-kaart, kon NS niet tot 1996 wachten met de instroom van DD-AR....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2023, 11:22:45 »
Ja, je hebt wel wat meer zitplaatsen. Maar als je een gewone wagon extra had laten bouwen in plaats van een motorwagen had je meer zitplaatsen voor ongetwijfeld minder geld gehad. Die 1700s zijn daarna ook nog wel nuttig ingezet, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze relatief kort in dienst geweest zijn en dus niet de meest effectieve investering waren.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2023, 12:05:39 »
Nee, dan had je dus geen locs vrijgemaakt. De 1700'n zijn gebruikt om de 11/12/1300'n te kunnen afvoeren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2023, 12:19:44 »
Dat relatief kort in dienst zijn is om een andere reden dan dat ze deels vervangen werden door de mDDM Motorwagens.

De 1700'n waren nodig om de oude elocs 1100, 1200 en 1300 te vervangen voor het rijden van getrokken reizigerstreinen. Denk daarbij aan ICR treinen, maar ook aan Eurocity's, InterCity naar Berlijn, nachttreinen, etc. De 1700 was in principe niet bedoeld voor het goederenvervoer. Dat kon de 1600 en 6400 mooi doen, waarbij de 1600 ook nog DDM-1 moest rijden. Wanneer de 1600 overdag minder in de goedendienst te doen had, konden deze machines ook nog reizigerstreinen trekken, dus in dezelfde diensten als de 1700.

Bedenk je bij bovenstaande twee dingen.

1) Van de 81 1700'n werden er 50 vervangen voor mDDM Motorwagens. Er bleven dus ongeveer 30 stammen DD-AR met 1700 rijden.

2) In die tijd was NS nog niet verzelfstandigd en opgesplitst. Dat gebeurde wel heel snel na de komst van de mDDM's. Toen kwam er ook een duidelijke scheiding in locs die naar NS Cargo gingen en die naar NS Reizigers gingen.



Waarom de 1700 het relatief kort heeft uitgehouden heeft een geheel andere oorzaak.

Getrokken treinen:
De 1700'n reden naast ICR ook getrokken treinen bestaande uit ICK en ICL rijtuigen. Dit waren oude Duitse rijtuigen die NS verving door een vervolgorder te bestellen van V-IRM Dubbeldekstreinstellen.

Na de flop van de V-250 Fyra treinstellen, moest er snel een oplossing komen om met ander materieel over de HSL te rijden. Hiervoor werden de ICRm rijtuigen het meest geschikt geacht. Maar de 1700 kan niet op de HSL rijden. Daarvoor kwamen TRAXX locs in dienst. De 1700'n die op het reguliere net hadden gereden met ICRm hadden nu ineens niet veel meer te doen.

Internationaal:
Ook in het internationale reizigersverkeer was er steeds minder werk voor de 1700. Eerst werden de Eurocity's vervangen voor ICE treinstellen. Later werden diverse nachttreinen opgeheven. Internationaal bleef de 1700 eigenlijk alleen de Intercity Berlijn rijden.

DDM-1 en DD-AR:
De overheid besloot dat vanaf eind 2021 alle Sprinters een gelijkvloerse instap moesten hebben. Omdat de perronhoogte vastgesteld is op 76 cm, hadden DD-AR en DDM-1 geen gelijkvloerse instap. Een deel van DD-AR werd daarom verbouwd tot DDZ, zodat ze in de Intercitydiensten ingezet konden worden. Voor Intercitymaterieel is de gelijkvloerse instap alleen verplicht bij nieuwbouw materieel. DD-AR en DDM-1 in de Sprinterdiensten moesten dus uiterlijk in 2021 uit dienst. Hierdoor raakte de 1700'n ook dit werk kwijt.

Intercity Berlijn
Hiermee bleef alleen nog de Intercity Berlijn over. NS had aan 8 1700'n genoeg om deze diensten te rijden. De rest van de 1700'n werden verkocht of gesloopt. Om de Intercity Berlijn dienst te kunnen versnellen, is de locwissel bij Bad Bentheim met ingang van 10 december 2023 komen te vervallen. Dat scheelde al direct 10 minuten. De andere 20 minuten zijn gerealiseerd door in Duitsland enkele stations over te slaan en in Nederland station Almelo. Verder is station Oldenzaal omgebouwd en zijn er nog wat maatregelen getroffen. De 1700 kon nu de Intercity Berlijn niet meer rijden, omdat de 1700 niet overweg kan met de Duitse bovenleidingsspanning, geen Duitse beveiliging aan boord heeft en geen 200 km/h kan rijden, wat de IC Berlijn op delen van de route in Duitsland wel rijdt. Daarom rijden de Vectrons deze treinen nu, omdat zij dit allemaal wel kunnen.

Hiermee is het laatste stukje werk wat voor de 1700 voorhanden was, weggevallen, wat dus de reden is dat de machines het relatief gezien zo kort hebben uitgehouden.

Bij de bestelling van de 1700 had de bouwer Alsthom aanvankelijk aan NS een aanbieding gedaan voor locomotieven die verwant zijn aan de SNCF serie BB 2600 "Sybic". De Sybics waren echter duurder dan het oude ontwerp van de 1600. Hierdoor besloot NS om de 1700 te bestellen op basis van het verouderde ontwerp van de 1600. Had NS toen besloten om Sybics aan te schaffen, dan had er nu wellicht nog wel werk voor deze locs geweest. Ze hadden makkelijker geschikt gemaakt kunnen worden om dienst te doen op de HSL en daarmee had NS dan mogelijk geen TRAXX'n in dienst te hoeven nemen. Maar de ICRmh-rijtuigen zijn door de intensieve inzet op de HSL nu aan het einde van hun levensduur gekomen. De Sybics zouden dan nu waarschijnlijk alsnog vervangen worden, maar dan door de ICNG.......


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 December 2023, 12:30:18 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2023, 14:03:36 »
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!

Na de flop van de V-250 Fyra treinstellen, moest er snel een oplossing komen om met ander materieel over de HSL te rijden. Hiervoor werden de ICRm rijtuigen het meest geschikt geacht. Maar de 1700 kan niet op de HSL rijden. Daarvoor kwamen TRAXX locs in dienst.
Wel jammer dat de 1700 niet op de HSL kon, want hij kan harder dan een TRAXX, als ik Wikipedia mag geloven!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2023, 14:37:59 »
ICR kan toch niet harder dan 160 km/u dus maakt dat niet uit. Dan had er ander materieel gehuurd moeten worden.

1) Van de 81 1700'n werden er 50 vervangen voor mDDM Motorwagens. Er bleven dus ongeveer 30 stammen DD-AR met 1700 rijden.
Ik vraag me af wat er gebeurt zou zijn als NS de optie voor 29 extra mDDM had gelicht? Met zoveel locs waren de 1800'n waarschijnlijk eerder afgevoerd, misschien had NS dan wel meer en langer ICRm met BDs en 1700 ingezet of nieuwe rijtuigen besteld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2023, 16:31:45 »
NS wilde nog heel wat jaren het ICRm met 1700 inzetten op het reguliere net. De BDs’n waren niet voor niets ontstaan. Meer 1700’n was daarvoor niet nodig, behalve als NS inderdaad meer rijtuigen had aangeschaft. In die jaren leefde echter al het idee dat treinstellen veel efficiënter zijn in de exploitatie.

De flop met de V-250 heeft helaas gezorgd voor het vervroegd overbodig raken van veel 1700’n, omdat het ICRm naar de HSL moest.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2023, 17:17:24 »
Goed verhaal Jeroen. Dank!

Blijft toch jammer.. Vorige week reed ik nog "over" een stilstaande 1700 heen bij Wierden.
Nu zag ik op dezelfde plek de IC Berlijn voorbij komen met een Vectron.
Draait de maag toch wel een beetje van om hoor!!

Als jochie van 5 of 6  zag ik in 1981 of 1982 voor het eerst een 1600 voorbij komen in Deventer
terwijl wij stonden te wachten bij de spoorbomen om een wandelingetje te gaan maken bij een
heel mooie watertoren vlak bij het (toen nog dubbel-)spoor.
Wat een machtig mooi ding was dat! Was prompt mn favoriet en is dat altijd gebleven.
Mn oompie had toen al snel een echte 1600 op zn spoorbaantje. Dikke vette Lima. Wat was ik jaloers!

En ik kijk altijd de trein nog even na als ik hem voorbij zie komen.
Gelukkig zien we nog wel eens een Railforce 1 voorbij komen, wordt ik ook altijd weer erg blij van.
Maar in de NS kleuren blijven ze toch het mooist!

Groet,
Collin

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2023, 18:51:40 »
1700 met BDs (en meer rijtuigen ertussen natuurlijk) hebben (zo uit mijn hoofd) hoofdzakelijk gereden tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht (800/900), tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven (3500), en tussen Zwolle en Roosendaal (3600, en misschien ook nog met knip 3600/3700).
Ook met knip inderdaad, 1700/ICR reed toen Arnhem-Roosendaal, Zwolle-Nijmegen was mat'64. Na een jaar of twee zijn beide delen weer aan elkaar gezet en was het weer Zwolle-Roosendaal met voornamelijk ICR. De trek-/duwgarnituren hebben ook nog een tijdje planmatig in de toenmalige 2000 Arnhem-Den Haag gereden en later ook nog in de 1900 Den Haag-Venlo.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2023, 22:23:38 »
Wat ook veel 1700'en overbodig heeft gemaakt, is het besluit om alle getrokken ICR treinen om te zetten in trek/duw. Ten eerste raken hierdoor de wissellocs op de eindpunten (en bij kopmaken onderweg) hun werk kwijt. Ten tweede kunnen deze trek/duw treinen in de exploitatie niet ingekort worden. Hierdoor zijn per compositie gemiddeld veel meer rijtuigen nodig dan bij getrokken exploitatie. Omdat het park ICR qua omvang hetzelfde bleef, waren er dus nog minder locomotieven nodig. In feite is trek/duw qua kosten zeer onaantrekkelijk door de zeer inefficiënte inzet van materieel.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2023, 07:10:29 »
Nou dat viel wel mee hoor. Er waren inderdaad een paar wissellocs ‘over’, maar er waren genoeg rijtuigen om alle 1700’n die niet met DD-AR reden, aan het werk te houden. Van alle ICRm rijtuigen exclusief Benelux waren er ongeveer 30 stammen te formeren. Daarnaast waren er ook nog 8 1700’n nodig voor de IC Berlijn. Er waren daarmee zo’n 12 locs over op de hele vloot van 81 voor onderhoud en reserve.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #13 Gepost op: 17 December 2023, 15:17:44 »
En 4 van die loks waren natuurlijk ook nog te gebruiken voor DD-AR.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #14 Gepost op: 17 December 2023, 20:38:13 »
Ja, je hebt wel wat meer zitplaatsen. Maar als je een gewone wagon extra had laten bouwen in plaats van een motorwagen had je meer zitplaatsen voor ongetwijfeld minder geld gehad. Die 1700s zijn daarna ook nog wel nuttig ingezet, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze relatief kort in dienst geweest zijn en dus niet de meest effectieve investering waren.
Nee, want je perrons zijn niet langer dan ze zijn. Dus dat extra rijtuig komt dan niet aan het perron.