Na de flop van de V-250 Fyra treinstellen, moest er snel een oplossing komen om met ander materieel over de HSL te rijden. Hiervoor werden de ICRm rijtuigen het meest geschikt geacht. Maar de 1700 kan niet op de HSL rijden. Daarvoor kwamen TRAXX locs in dienst.
1) Van de 81 1700'n werden er 50 vervangen voor mDDM Motorwagens. Er bleven dus ongeveer 30 stammen DD-AR met 1700 rijden.
1700 met BDs (en meer rijtuigen ertussen natuurlijk) hebben (zo uit mijn hoofd) hoofdzakelijk gereden tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht (800/900), tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven (3500), en tussen Zwolle en Roosendaal (3600, en misschien ook nog met knip 3600/3700).
Ja, je hebt wel wat meer zitplaatsen. Maar als je een gewone wagon extra had laten bouwen in plaats van een motorwagen had je meer zitplaatsen voor ongetwijfeld minder geld gehad. Die 1700s zijn daarna ook nog wel nuttig ingezet, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze relatief kort in dienst geweest zijn en dus niet de meest effectieve investering waren.