Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
  

Auteur Topic: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem  (gelezen 2207 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2023, 10:25:38 »
Het gaat m.i. zowel bij Collin als bij Jo om de 4029 (oud 1321).
De versies van Jo zijn ouder, waarschijnlijk heeft Fleischmann de aandrijving gewijzigd vanwege de komst van de tandradloc "Groene Karel" (4028).
De 1321/4029 kwam al in 1962 als opvolger van de 1320, de Groene Karel kwam pas zo'n 12 jaar later.

Op het wereldwijde web zijn diverse versies te zien.
Bij sommige is het grote tandwiel in de cabine te zien, ongeveer recht boven het paddestoelcontact.
Bij de versies van Jo zit daar geen tandwiel.

Verder zijn er diverse uiterlijke verschillen. Voorheen opschriften in reliëf, later gedrukt. Bij de laatste zowel BD Nürnberg/Bw Ansbach als BD Frankfurt/Bw Frankfurt.
Ook het gat in de kruiskop is gewijzigd, eerst rond, later ovaal.

Ik vraag me af of het middelste tandwiel wel een klemring nodig heeft. Het tandwiel zit immer geheel opgesloten tussen de tandwielen erboven en eronder.
Ook kan ik op de foto geen gleuf in de as ontdekken.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 10:30:03 door grossraumwagen »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1249
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2023, 12:39:34 »
Die zit er wel.

Ik heb zowel de nieuwe versie (links, 4029*) met opschriften gedrukt, als de oude versie (rechts, 1321*) met reliëfdruk, als de Carl:



De veronderstelling van grossraumwagen is aannemelijk als je de wielen van beide BR 80-versies vergelijkt met die van de Carl. Die van de nieuwe versie zijn hetzelfde als die van de Carl, met een dunnere wielband en fijnere spaken. Ook heeft de nieuwe al een aangepast frame (rood, links van de motor), met gaatjes op de plekken waar Carl-tandwielen horen te zitten.

De nieuwe heeft dus een afwijkende aandrijving, die ik ook nog nergens in een handleiding heb teruggevonden (zie bijvoorbeeld de Fleischmann HO-database).

En er zit wel degelijk een dun borgringetje (E) op het tweede tandwiel na de motoras:




Moeilijk te zien, daarom hier even los neergelegd:



*De catalogusnummers zijn in 1971 aangepast; de Carl is van 1972. Het kan dus zijn dat de BR 80 al onder nummer 4029 werd uitgegeven, maar nog met de oude aandrijving. In de Fleischmann HO-database staat een versie van de 1321 vermeld met verschijningsperiode 1970 - 1972. Die heeft “verfijnde spaakwielen”, helaas geen vermelding van een wijziging van de aandrijving. Deze wordt ook vermeld als 4029.

Vrolijke Kerst!
« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 15:56:01 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2023, 14:45:07 »
De borgring(clip) ligt dus achter het voorste tandwiel zodat dat tandwiel er overheen glijdt.