Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:58:01
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Bert55
Vandaag
om 12:55:42
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Eric v C
Vandaag
om 12:49:28
Minder wissels
door
Keska
Vandaag
om 12:45:03
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:32:53
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 12:10:28
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken?
door
Valéry
Vandaag
om 11:00:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Bahn-AG
Vandaag
om 10:28:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:48:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 05:26:36
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom!
door
timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West
door
wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
Curieus is het wel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Curieus is het wel (gelezen 2495 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12478
Curieus is het wel
«
Gepost op:
26 September 2022, 19:23:54 »
Bron: Southern Towing Companyerial foto van de ontsporing van de twee locomotieven en acht hopperrijtuigen. Twee extra hopperwagens staan onder water in de rivier. [Bron: BNSF]
15 september 2022
NTSB rapporteert over aanvaring met een kolentrein
De NTSB (National Transportation Safety Board) heeft de resultaten vrijgegeven van zijn onderzoek naar de botsing van een rijdende trein met de duwboot “Baxter Southern “ op de Upper Mississippi eind 2021. In het onderzoek werd vastgesteld dat de bemanning van de duwboot zich niet van bewust was dat zij met de boeg van de voorstebak van de duwcombinatie over de spoorlijn heen afgemeerd lagen.
Op 13 november 2021 was de duwboot “Baxter Southern” op de Mississippi in de afvaart met vier lege bakken onderweg naar Louisiana. Rond 2200 uur trok de wind aan met windstoten tot 35 knopen, hetwelke het navigeren met de 700 meter lange lege duwcombinatie bemoeilijkt werdt. De weersverwachting liet zien dat het er die nacht niet beter op zal worden. Na samenspraak tussen loods en kapitein leek het niet verstandig om rond te gaan om stroomopwaarts een veilige afmeerplek aan sluis of kade tevinden. Besloten werd om de combinatie kopvoor tegen een zandbank aan te duwen om te wachten op betere weersomstandigheden. Met het aanboord aanwezige elektronisch kaartsysteem selecteerden ze een locatie, die op de kaart was aangegeven met een magenta stippellijn, waar geen bomen of zichtbare obstakels waren. De loods en Kapitein waren op de hoogte dat er een spoorlijn in het gebied was, maar geloofden niet dat het een substantieel risico was. Vanwege het ruwe weer was er tijdens het naderen van de bank geen uitkijkpost op de bak geplaatst. Om 2336 uur rook de bak grond en zat de bak geboeid op de zandplaat. Hierna verliet de kapitein de brug. Drie bemanningsleden werden naar voren gestuurd om te controleren of de boeg niet over de rails hing. Voordat de mannen de kop van de bak waren, zagen ze op een 2000 voet afstand de lichten een van uit het noorden komende trein naderen.
Rond 23.42 uur zagen de conducteur en de machinist van de trein, die net uit een rivier volgende boog kwamen, de duwcombinatie tegen de wal liggen. Zij maakten zich over dit verschijnsel geen zorgen daar het gebruikelijk was/is om in dit deel van de Mississippi schepen tegen de oever gedrukt te zien liggen. Op het rechte stuk wat direcht na de boog volgde, versnelde zij de trein volgens de dienstregeling. De snelheid nam nu toe ipv van af! Een minuut later, toen de trein ongeveer 90 meter van de impact was, zag de Mch dat de boeg van de duwbak over het spoor hing en zette gelijk een noodremming in. De loods, die nog op de brug van de duwboot stond, zag wat er ging gebeurde en zette de motoren in vol achteruit om zo van de oever vrij te komen. Helaas sorteerde dit geen effect. Negen seconden later raakte de linkerkant van de voorste locomotief de boeg van de bak en ontspoorde. De tweede locomotief volgde, samen met tien hoppers, waarvan er zes de rivier in gingen. De machinist en conducteur liepen slechts lichte verwondingen op en ontsnapten op eigen kracht uit de locomotief; geen van de bemanningsleden aan boord van de “Baxter Southern” raakte gewond. Na de aanvaring/rijding luisterde de “Baxter Southeren naar zijn schroeven en kwam los van de wal. Dekapitein van de “Baxter Southern” nam contact op met de kustwacht en verhaalde stroomopwaarts naar een andere ligplaats. De lege bak hield aan dit voorval een paar kleine deuken en schrapen over en die hadden geen gevolg voor de zeewaardigheid van het vaartuig. De Kapiten en loods - die elk ongeveer 30 jaar ervaring hadden in de sleep en duwvaart - vertelden onderzoekers dat ze het kaartsymbool met een uitroepteken op hun ECS-kaart die het gebied bedekte, niet hadden gezien. Het symbool zou hen hebben gewaarschuwd voor een "Barge/Rail Collision Risk" als ze erop hadden geklikt. De loods zei dat hij deze manouvre meerdere malen had gebruikt om in dit af te meren. AIS-gegevens van anderen schepen tonen aan dat deze locatie ook door hun meerdere malen is gebruikt. De NTSB concludeerde dat de oorzaak van het ongeval gelegen was in het feit dat "de piloot en kapitein van de duwboot het waarschuwingsgebied op de elektronische kaart niet correct hebben geintrepeerd", en zij adviseerde zeelieden en eigenaren/rederijen om zorg te dragen voor vaardigheid in het gebruik van elektronische kaartsystemen. (Bron:Marex)
Baxter Southern's Rose Point in nachtelijke weergave met het gebied gemarkeerd door de magenta stippellijn en het uitroepteken (links, geannoteerd door NTSB) en informatie in de overeenkomstige let op (rechts).
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2024, 16:30:44 »
Schiedam, Wiltonhaven.
Gelogd
Groet,
Ronald
Wim Vink
Online
Berichten: 26198
Eens komt het goed.
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2024, 16:36:36 »
Dat is een nogal heftig ongelukje.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7218
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2024, 16:47:17 »
Nee heel mormaal.
Een schip op "sputpalen". Kan hij zich via de bodem vastleggen.
Daarna geen problemen meer met golfslag en slingeren voor de werkzaamheden...
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2024, 16:55:43 »
SpuDpalen zijn in de regel niet dragend, alleen voor 'afmeren'; bij jackups heb je t gewoon over poten (of in goed Nederlands 'legs')
Alleen wat heeft de jackup te maken met de 'aanvaring' tussen duobak en trein
Overigens inderdaad curieus incident....
PS Zie bijgevoegd met dash cam beeld van boeg nagenoeg op spoorlijn; absurd....
https://maritime-executive.com/article/ntsb-train-barge-collision-caused-by-failure-to-read-charted-warnings
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2024, 17:01:00 door Benelux795
»
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
MOVisser
Offline
Berichten: 7218
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2024, 17:28:53 »
Woord staat daarom ook tussen haakjes
Blijkbaar hebben we beiden in de waterwerken gezeten.
Is maar net wat het meeste gebruikt wordt.
Mag van mij spudpaal zijn.
Voor zover....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2024, 18:13:37 »
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2022/07/24/als-het-werkt-spudpalen/?gdpr=accept
Dan nog de vraag wat de installatie van een nieuwe pedestal op de gejackte Wind Osprey (of spudpalen) met het incident hebben te maken
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1305
Klaar voor vertrek
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2024, 18:24:19 »
Gokje: dat het beide wel curieus is?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2024, 19:21:35 »
Dit forum is niet groot genoeg voor alle curieuze zaken...
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3994
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2024, 19:43:33 »
Ik heb ook nog een curieus geval.
Ooit heeft de Blauwe Tram van de NZH in Katwijk aan de Rijn een schip aangevaren ,waarvan de boeg over de draaibrug in de trambaan uitstak toen het moest wachten op de draaibrug dat die open ging.
Peter ,die nadere gegevens op verzoek wel ff wil opzoeken.
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #10 Gepost op:
04 January 2024, 20:26:45 »
Misschien moet dit draadje 'aanvaringen boot en trein' heten; gebeurd blijkbaar vaker
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
Sven
Offline
Berichten: 8358
Eton Wick, UK
Re: Curieus is het wel
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2024, 08:55:44 »
De titel kan sowieso beter. Bij dit soort vage titels krijg ik een zwaar "clickbait" gevoel en normaal kijk ik er daarom niet in. Gewoon onderwerp duidelijk en kort in de titel aangeven, niet je mening, lijkt me zo.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
Curieus is het wel