Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:28:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:27:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:06
Kato ETA 515 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:25
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door FritsT
Vandaag om 11:23:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 11:05:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:55:40
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:29:01
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:58:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
  

Auteur Topic: Het ideale voorbeeld?  (gelezen 1848 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
« Gepost op: 19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).

Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.

Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.

De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.

Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.

Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!

Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.

Han

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2008, 17:59:47 »
Klik

Hier? Ziet er leuk uit...
« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort »