Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:28:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 11:27:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:06
Kato ETA 515
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:26:25
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
FritsT
Vandaag
om 11:23:17
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 11:05:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:55:40
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 10:29:01
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 09:58:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X......
door
Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het ideale voorbeeld? (gelezen 1848 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
«
Gepost op:
19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).
Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.
Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.
De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.
Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.
Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!
Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.
Han
Gelogd
Bas Valkema
Offline
Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 May 2008, 17:59:47 »
Klik
Hier? Ziet er leuk uit...
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?