Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: Electronisch relais  (gelezen 2749 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1254
Re: Electronisch relais
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2023, 22:53:28 »
Ik heb Track Control alleen als hand bediening.
Je kunt een module voor rijwegen plaatsen.
Ja terugmelding werkt op Track Control

Mvg Johan

rcdevisser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Electronisch relais
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2023, 23:14:24 »
Ik had Uhlenbrock als voorbeeld genomen, maar ik bouw dit gewoon zelf. Scheelt aanzienlijk in de prijs. Mijn plan is digitaal te gaan rijden, maar allen voor het rijden, stoomgeluiden, injecteur, waterpomp, luchtpomp, Generator, kolenscheppen, etc. dit wil ik digitaal doen. de rest van de baan is mechanisch of analoog.

Ik heb inmiddels 30 stoomloks. aangevuld met een paar electrische loks zoals de Br E44 en de ET87 en dat is het wel zo'n beetje. Rollend materieel bestaat vooral uit Donnderbussen, Yl's, Bm's Kakatoe's, #3yg's #4yg's, Yl's, Bn's ABn'\s, en aanverwant goederenmaterieel enalles wat aan geoderen rondreed in Tijdperk III.

Wat belangrijk is dat ik die relaisschakelingen electronisch worden en geschikt zijn voor digitaal bedrijf
Omdat ik vooral Tijdperk III rij blijven seinen en wissels mechanisch en/of analoog.

Er zijn geen treinen aanweizig die na tijdperk II komen. Mocht dat zo zijn dan staan zew gelijk op marktplaats

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Electronisch relais
« Reactie #17 Gepost op: 29 August 2023, 23:52:08 »
Je kan op Alie zo'n SSR kopen en kijken of je dat werkend krijg? Kost een paar losse euro's.

[weer offtopic]
Ik heb een tijdje geleden een DIY elektonica projectje de wereld ingeholpen. Inmiddels werkt die naast Xnet ook op Lnet. Je kan er mee vrij makkelijk een schakelpaneel maken waarmee je schakelaars kan koppelen aan DCC accessoires. En dan kan je nog kiezen tussen 1 accessoire of een complete rijweg aan wissels. <- Dit  in combinatie met een DCC aangestuurd relaistje stelt jou in staat om exact hetzelfde te bereiken als je nu voor ogen heb, maar dan zonder de bijbehoren boom aan de gebruikelijke bekabeling  ::).  Het paneel plug je met 1 Rj12 kabeltje aan je centrale (die of Xnet of Lnet moet hebben) en de relais voedt en stuur je met de reeds aanwezige DCC lijntjes.
[/weer offtopic]

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
  • Steel is king!
Re: Electronisch relais
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2023, 11:32:01 »
...
Omdat ik vooral Tijdperk III rij blijven seinen en wissels mechanisch en/of analoog.

Er zijn geen treinen aanweizig die na tijdperk II komen. Mocht dat zo zijn dan staan zew gelijk op marktplaats

Puur uit nieuwsgierigheid en off topic, tijdperk III komt toch na tijdperk II. Waar rijd je dan mee?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Electronisch relais
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2023, 16:31:40 »
De bedoeling is dat een trein een reedcontact afrijdt en daarmee een volgende trein laat vertrekken van 1 van de vier sporen waarop een andere trein staat. Dat is de opzet van het plan.

Het moet uiteraard wel vanaf een seintafel bedienbaar blijven waarop bezetmelding, wisselstand/rijweg en seinbeeld per spoor zichtbaar is.
Als ik goed begrijp wat je wilt dan volstaan de 2 schema van Jaap:
in het eerste schema (locwisseling in schaduwstation) heeft elk bistabiel relais 1 vrije stroomkring over voor terugmelding, en

in het 2e schema staan monostabiele relais die de wisselspoelen aandrijven. Als die wisselaandrijvingen voorzien zijn van terugmelding, dan kun je op het tableau laten zien hoe de wissels staan. Zonder wisselstand-terugmelding moet het 2e schema een beetje worden verbouwd. Het 2e schema gaat ervan uit dat de uitrijwissels niet worden geschakeld, maar worden open gereden. (Dat is een keus, dei moet je net willen, zo niet dan moet het schema aangepast worden).

Jaap's schema's gaan uit van reedcontacten en het principe first in first out (oftewel diefje-met-verlos).

Dat principe moet je maar net willen, en ik voel aankomen dat je dat juist niet wilt.

Want 1. je wilt wel dat het vertrek van treinen uit het schaduwstation vanaf het seinpaneel bedienbaar blijft,
dus geen automatisering, of wel maar dan simpel uit te schakelen om het handmatig te kunnen overnemen of om het schaduwstation volledig uit te kunnen schakelen
 
en 2. je wilt bezetmelding, wisselstand/rijweg en seinbeeld per spoor kunnen zien.

Jaap's schema heeft geen seinbeelden (waarom zou je in een schaduwstation seinbeelden willen hebben, je ziet ze toch niet). Of ligt dat bij jou anders?

Toereikend is de terugmelding van het bistabiel relais (die stand is analoog feitelijk het seinbeeld) naar het tableau.

Alleen in een complex schaduwstation met kopsporen, kruiswissels, engelsmannen e.d. is sprake van een rijweg die je moet kunnen monitoren. Kenmerkend aan Jaap's schaduwstation is dat daarvan is afgezien (hoe simpeler hoe beter); de rijweg spreekt voor zich.

Wat jij wilt, maar het maak nogal wat uit of je een ontwerp maakt waarvoor een diodenmatrix handig is voor de rijweg vaststelling in het schaduwstation. Dus wat wil je? Mij is dat op dit moment nog niet helder.

Jaap tekent elektronische relais (zoals die van Takamisawa of Hongfa); die kun je desgewenst vervangen door kleinere SMD-relais,, alleen dan kun je deze schema's dan niet 1:1 overnemen, door een andere pinbezetting.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail