Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Philippe
Vandaag om 16:26:41
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 16:04:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 15:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:55:09
Piko blauwe 1000 door janw
Vandaag om 15:45:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:44:13
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Benjamin92
Vandaag om 15:35:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 14:47:33
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 14:29:45
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 14:25:07
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
  

Auteur Topic: AKI knipper frequenties  (gelezen 1603 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
AKI knipper frequenties
« Gepost op: 04 July 2023, 21:05:13 »
Ik ben geïnteresseerd in de knipper frequenties van een AKI.

Ik zit youtube beelden te kijken. Die witte lamp lijkt mij rond de 1Hz te liggen, alhoewel ik vermoed dat die nets iets sneller knippert.

Maar die rode lampen, kom ik niet echt uit. Het lijkt er ook sterk op dat een van de twee lampen ongeveer 20%-ish langer brandt dan de andere lamp. Of ik word gek, dat kan natuurlijk ook  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=HhnhXYN9ewk
https://www.youtube.com/watch?v=ZiSP6jlycC8

Weet iemand hier per toeval wat de knipper frequenties precies zijn?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2023, 21:11:52 »
kijk even hier bij overwegen
http://marcrpieters.nl/

vriendelijke groeten
gerard

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2023, 21:25:20 »
kijk ook even bij downloads. daar staat het schema .

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2023, 21:56:03 »
Ik ben geïnteresseerd in de knipper frequenties van een AKI.

Ik zit youtube beelden te kijken. Die witte lamp lijkt mij rond de 1Hz te liggen, alhoewel ik vermoed dat die nets iets sneller knippert.
Vrijwel alle filmpjes die je ziet zijn opnieuw ingestelde AKI's, waarbij de knipperfrequentie naar 90 knipperingen per minuut gebracht is, terwijl dat vroeger 45 was. (en ik vind het dan ook geen gezicht bij een AKI...)

Een (erg wiebelig) filmpje van m'n eigen hand van ja-ren terug, de AHOBKI in Beverwijk:
https://www.youtube.com/watch?v=1Vh0e5gg7QQ

En anders dit filmpje (ook van m'n eigen hand) waar ze (helaas) net iets sneller knipperen dan eigenlijk de bedoeling is.
https://youtu.be/CdbZjoNqAdI?t=113
Maar die rode lampen, kom ik niet echt uit. Het lijkt er ook sterk op dat een van de twee lampen ongeveer 20%-ish langer brandt dan de andere lamp. Of ik word gek, dat kan natuurlijk ook  ::)
Dat verschil komt door de traagheid van de relais of het verschil in aan/uit tijd van het Xpak (in ieder geval het onderdeel dat in de relaiskast de knipperspanning aan relais aanbiedt).
Er kan verschil zitten in de opkomst- en afvaltijd bij relais en zeker bij de relais in de spoortechniek, robuuste, zware jongens, zal van zo'n verschil zelden een probleem gemaakt worden, als het maar knippert.

Dat, of dus het Xpak dat een verschil in aan- en uit-tijd heeft. Viel vroeger met de gloeilampen wat minder op.

Het schiet me net te binnen, maar kokerrok op Youtube heeft ook het nodige videomateriaal van AKI's uit vroeger tijden:
https://youtu.be/eMZVhQfnkCI?t=213
https://youtu.be/vfT8GgN6Jjc?t=29
https://youtu.be/zeQYYGPcQy0?t=91
https://youtu.be/oAp3tVmyKmk?t=22

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2023, 08:03:22 »
marcpieters heeft alleen frequenties vermeld bij de AHOB en niet bij de AKI. Wel een leuke site overigens. Ik heb zelfs een van die .exe gedownload. Altijd veilig te doen....  een .exe van een willekeurige site downloaden ::)
Ik moet met een stopwatch nog even tellen hoeveel knippers er voorbij komen. Maar ik denk dat 45 knippers per minuut wel zo'n beetje klopt.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2023, 09:34:34 »
marcpieters heeft alleen frequenties vermeld bij de AHOB en niet bij de AKI.
Je mag toch aannemen dat die hetzelfde zijn.
Er staat ook een opmerking dat de frequentie verhoogd wordt van 45 naar 90 voor alle overwegen. Het hangt dus van je tijdperk af welke frequentie je moet kiezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2023, 09:49:21 »
Ik zal het meenemen in mijn software  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #7 Gepost op: 05 July 2023, 10:36:50 »
Je mag toch aannemen dat die hetzelfde zijn.
Er staat ook een opmerking dat de frequentie verhoogd wordt van 45 naar 90 voor alle overwegen. Het hangt dus van je tijdperk af welke frequentie je moet kiezen.

in 2002 zijn voor alle overwegen de frequentie van de verlichting verhoogt van 45 naar 90 per minuut. Dus ook voor de Aki's die toen nog redelijk veel aanwezig waren.

De rode lampen van een Aki knipperen net zo snel als de witte. Ze worden namelijk door hetzelfde knipperapparaat aangestuurd.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #8 Gepost op: 05 July 2023, 10:49:10 »
Goede aanvulling. Ik had geen idee wanneer die wijziging is doorgevoerd. Maar dat is dus al 20 jaar geleden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #9 Gepost op: 05 July 2023, 18:57:01 »
Moet je nu ook nog rekening houden met schaling van tijd?
Ik kan me voorstellen dat het voor de gemiddelde modelbaan iets realistischer overkomt als ze wat sneller knipperen.
Over het algemeen zijn de treinen korter en door kleinere blokken is de tijdsduur dat ze aanstaan ook korter.....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #10 Gepost op: 05 July 2023, 21:28:55 »
Ik zelf vind dat onzin en doe niet aan dat soort schaling mee. Ik vind het vaak ook onrealistisch, maar dat ben ik ;)

@ Spoorrelais: nou ja, toen werd de wijziging op papier vastgelegd waarschijnlijk ;) het heeft nog wel een tijdje geduurd voordat alle overwegen aangepast waren en er zijn er nog steeds die de oude frequentie hebben, zoals onder andere de AHOBKI in Beverwijk.

Ook overwegen in Velsen, waar alleen de Hoogovens rijdt, hebben nog vaak de oude frequentie, maar dat is opzich niet zo raar: ik heb geen idee of Prorail daar nog wat over te zeggen heeft, maar gezien de staat van sommige overwegen vermoed ik dat ze in het beheer zijn van de Hoogovens zelf.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2023, 08:58:05 »
Tijd verschalen is op zich niet logisch.
Dat gezegd hebbende, is er juist bij overwegen wel een praktisch probleem. De cyclus van knipperen, sluiten, passeren, openen, knipperen stoppen, duurt op de modelbaan vaak onrealistisch kort. Gewoon omdat de afstanden kort zijn. Dan nog lijkt het me niet logisch de lampen sneller te laten knipperen. Dat ziet er al helemaal onrealistisch uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2023, 10:03:53 »
Ik zelf vind dat onzin en doe niet aan dat soort schaling mee. Ik vind het vaak ook onrealistisch, maar dat ben ik ;)

@ Spoorrelais: nou ja, toen werd de wijziging op papier vastgelegd waarschijnlijk ;) het heeft nog wel een tijdje geduurd voordat alle overwegen aangepast waren en er zijn er nog steeds die de oude frequentie hebben, zoals onder andere de AHOBKI in Beverwijk.

Ook overwegen in Velsen, waar alleen de Hoogovens rijdt, hebben nog vaak de oude frequentie, maar dat is opzich niet zo raar: ik heb geen idee of Prorail daar nog wat over te zeggen heeft, maar gezien de staat van sommige overwegen vermoed ik dat ze in het beheer zijn van de Hoogovens zelf.

Dat klopt. Dat zijn inderdaad geen ProRail installaties. De scheiding tussen ProRail en Tatasteel ligt nabij de overweg op de Emplacementsweg. Het zijn installaties op bedrijfsterrein. En die worden door het bedrijf zelf aangelegd en onderhouden. En daar zijn er wel meer van in Nederland. In de Eemshaven bijvoorbeeld en ook op de terreinen van Chemelot in Zuid Limburg. 
De bouw van Berkendam is begonnen.