Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Messing op z'n Zweeds (h0)
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
Vandaag
om 22:18:12
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 22:18:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:11:26
Werps 18 luiker Groentewagen
door
orientexpress
Vandaag
om 22:10:32
De modeltreinen van Spoorijzer
door
defender
Vandaag
om 21:58:17
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm
door
defender
Vandaag
om 21:51:05
Pendel module
door
ruudns
Vandaag
om 21:50:32
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 21:47:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
defender
Vandaag
om 21:45:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
Vandaag
om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:20:04
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
Vandaag
om 19:42:36
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:41:39
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken
door
Tjalling
Vandaag
om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Wim1969
Vandaag
om 18:35:55
Op Zuid (NL H0)
door
741230
Vandaag
om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80…
door
Petertje
Vandaag
om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:56:36
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:10:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:25:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e) (gelezen 880 keer)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1761
Dieselpower rules!
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
«
Gepost op:
08 July 2023, 14:02:34 »
Door een topic op bimmelbahn-forum.de en wat rondneuzen via google ontdekte ik dat Oekraïne een enorm groot aantal smalspoorlijnen kent. Als smalspoorliefhebber intrigeert dat me natuurlijk.
In februari 2019 bracht NVBS-redacteur Paul van Baarle een bezoek aan Oekraïne. Dat op smalspoorgebied hier nog heel wat te is zien, blijkt uit het verslag van zijn belevenissen:
https://nvbs-actueel.com/2019-04-april/smalspoor-in-oekraine/
'Nieuwe' smalspoorloc voor Oekraïne
Wat de impact van de oorlog op het smalspoor is, zal de tijd leren, maar dat er nog wat gebeurt blijkt uit het topic dat ik tegenkwam op
https://bimmelbahn-forum.de/forum/index.php?thread/22532-est-lv-lt-ua-spendenaktion-f%C3%BCr-eine-esu2a-f%C3%BCr-die-ukraine/&postID=194645&highlight=ukrain#post194645
.
Het topic gaat over een crowdfunding om een locomotief van Letland over te brengen naar Oekraïne. Hieronder een vertaalpoging:
Een groep spoorwegvrienden uit de Baltische staten, geleid door het Balozi turfspoormuseum in Letland, heeft zich tot taak gesteld om in samenwerking met het stadsbestuur van de Oekraïense stad Haivoron een typische Sovjet 750 mm smalspoorlocomotief van het type ESU2a aan te schaffen en naar de stad in centraal Oekraïne over te brengen. Daar bevindt zich niet alleen het startpunt van de enige openbare smalspoorlijn die momenteel in Oekraïne in gebruik is, maar wordt ook voortvarend gewerkt aan de oprichting van een spoorwegmuseum en zal de locomotief dan ook deel uitmaken van de inventaris.
Maar natuurlijk zijn er momenteel heel andere problemen ter plaatse, omdat Haivoron niet alleen interne Oekraïense vluchtelingen kortstondige accommodatie biedt, maar ongeveer 3.000 vluchtelingen hebben besloten om langdurig te blijven. Op de moeilijke momenten nam de stad tot 5.000 vluchtelingen op. Elektriciteitsvoorziening is essentieel voor het functioneren van vluchtelingenopvangcentra, vooral voor het bereiden van maaltijden. Watertekorten ontstaan tijdens stroomuitval. Het ziekenhuis bedient zowel vluchtelingen als lokale bewoners en de bezettingsgraad is aanzienlijk gestegen. Het ziekenhuis heeft nu nog maar een kleine generator voor de meest kritieke apparatuur. De dringende behoefte aan een stabiele stroomvoorziening in de stad kan worden opgelost met de ESU2a's 50kW nominaal locomotief generatorset!
De locomotief zelf is de ESU2a-181, die in 1977 is gebouwd en daarmee een van de oudste nog bestaande locomotieven van dit type. Het type was niet alleen puur als locomotief ontworpen, maar deed met zijn grote ingebouwde elektromotor ook dienst als mobiele generator om een grote verscheidenheid aan materieel aan te drijven, zoals rupskranen. Deze universele toepasbaarheid is precies wat nodig is in de huidige situatie ter plaatse. De altijd goed onderhouden locomotief was tot voor kort in gebruik bij de turffabriek Ežerėlis in Litouwen en is, na de opheffing en ontmanteling van de turfspoorlijn, tot op de dag van vandaag de laatste locomotief die daar op het voormalige fabrieksterrein staat.
Voor meer informatie over deze crowdfunding:
https://www.ziedot.lv/en/locomotive-esu2a-for-ukraine-4552
In model (H0e)
Het toeval wil dat ik op Ebay een bouwkitje van deze locomotief tegenkwam. Het is gemaakt door K-Model uit Kiev. Deze heb ik gekocht en gebouwd/geschilderd naar voorbeeld van de bovenstaande ESU2a-181.
Hoewel het losse draaistelletjes heeft waarvoor keurig metalen wielen en schroefjes zijn bijgeleverd, is het model mooi gedetailleerd maar daardoor vrij fragiel en heb ik het (voorlopig) als stand-model gebouwd.
Voor de oplettende kijker: ja, ik heb helaas een fout gemaakt. Ik was wat te enthousiast met het aanbrengen van de draaistellen en details aan de onderzijde dat ik helemaal vergeten ben glas aan te brengen in ramen van de cabine. Wordt een herstelklusje voor later.
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 14:13:54 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Huib
Offline
Berichten: 1495
Re: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
«
Reactie #1 Gepost op:
08 July 2023, 14:37:49 »
Als je klaar bent met Oekraïne, kun je ook nog in Estland gaan kijken ;-)
Grtz! Huib
Gelogd
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website:
www.avontuurinminiatuur.com
| vlog:
www.prutsvlog.nl
|
updates:
https://www.instagram.com/huibmaaskant/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)