Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
Vandaag om 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 22:18:12
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 22:18:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:11:26
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
Vandaag om 22:10:32
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 21:58:17
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door defender
Vandaag om 21:51:05
Pendel module door ruudns
Vandaag om 21:50:32
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 21:47:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 21:45:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
  

Auteur Topic: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)  (gelezen 880 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
« Gepost op: 08 July 2023, 14:02:34 »
Door een topic op bimmelbahn-forum.de en wat rondneuzen via google ontdekte ik dat Oekraïne een enorm groot aantal smalspoorlijnen kent. Als smalspoorliefhebber intrigeert dat me natuurlijk.

In februari 2019 bracht NVBS-redacteur Paul van Baarle een bezoek aan Oekraïne. Dat op smalspoorgebied hier nog heel wat te is zien, blijkt uit het verslag van zijn belevenissen: https://nvbs-actueel.com/2019-04-april/smalspoor-in-oekraine/

'Nieuwe' smalspoorloc voor Oekraïne
Wat de impact van de oorlog op het smalspoor is, zal de tijd leren, maar dat er nog wat gebeurt blijkt uit het topic dat ik tegenkwam op https://bimmelbahn-forum.de/forum/index.php?thread/22532-est-lv-lt-ua-spendenaktion-f%C3%BCr-eine-esu2a-f%C3%BCr-die-ukraine/&postID=194645&highlight=ukrain#post194645.

Het topic gaat over een crowdfunding om een locomotief van Letland over te brengen naar Oekraïne. Hieronder een vertaalpoging:

Een groep spoorwegvrienden uit de Baltische staten, geleid door het Balozi turfspoormuseum in Letland, heeft zich tot taak gesteld om in samenwerking met het stadsbestuur van de Oekraïense stad Haivoron een typische Sovjet 750 mm smalspoorlocomotief van het type ESU2a aan te schaffen en naar de stad in centraal Oekraïne over te brengen. Daar bevindt zich niet alleen het startpunt van de enige openbare smalspoorlijn die momenteel in Oekraïne in gebruik is, maar wordt ook voortvarend gewerkt aan de oprichting van een spoorwegmuseum en zal de locomotief dan ook deel uitmaken van de inventaris.

Maar natuurlijk zijn er momenteel heel andere problemen ter plaatse, omdat Haivoron niet alleen interne Oekraïense vluchtelingen kortstondige accommodatie biedt, maar ongeveer 3.000 vluchtelingen hebben besloten om langdurig te blijven. Op de moeilijke momenten nam de stad tot 5.000 vluchtelingen op. Elektriciteitsvoorziening is essentieel voor het functioneren van vluchtelingenopvangcentra, vooral voor het bereiden van maaltijden. Watertekorten ontstaan tijdens stroomuitval. Het ziekenhuis bedient zowel vluchtelingen als lokale bewoners en de bezettingsgraad is aanzienlijk gestegen. Het ziekenhuis heeft nu nog maar een kleine generator voor de meest kritieke apparatuur. De dringende behoefte aan een stabiele stroomvoorziening in de stad kan worden opgelost met de ESU2a's 50kW nominaal locomotief generatorset!

De locomotief zelf is de ESU2a-181, die in 1977 is gebouwd en daarmee een van de oudste nog bestaande locomotieven van dit type. Het type was niet alleen puur als locomotief ontworpen, maar deed met zijn grote ingebouwde elektromotor ook dienst als mobiele generator om een grote verscheidenheid aan materieel aan te drijven, zoals rupskranen. Deze universele toepasbaarheid is precies wat nodig is in de huidige situatie ter plaatse. De altijd goed onderhouden locomotief was tot voor kort in gebruik bij de turffabriek Ežerėlis in Litouwen en is, na de opheffing en ontmanteling van de turfspoorlijn, tot op de dag van vandaag de laatste locomotief die daar op het voormalige fabrieksterrein staat.

Voor meer informatie over deze crowdfunding: https://www.ziedot.lv/en/locomotive-esu2a-for-ukraine-4552

In model (H0e)
Het toeval wil dat ik op Ebay een bouwkitje van deze locomotief tegenkwam. Het is gemaakt door K-Model uit Kiev. Deze heb ik gekocht en gebouwd/geschilderd naar voorbeeld van de bovenstaande ESU2a-181.
Hoewel het losse draaistelletjes heeft waarvoor keurig metalen wielen en schroefjes zijn bijgeleverd, is het model mooi gedetailleerd maar daardoor vrij fragiel en heb ik het (voorlopig) als stand-model gebouwd.
Voor de oplettende kijker: ja, ik heb helaas een fout gemaakt. Ik was wat te enthousiast met het aanbrengen van de draaistellen en details aan de onderzijde dat ik helemaal vergeten ben glas aan te brengen in ramen van de cabine. Wordt een herstelklusje voor later.






« Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 14:13:54 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
« Reactie #1 Gepost op: 08 July 2023, 14:37:49 »
Als je klaar bent met Oekraïne, kun je ook nog in Estland gaan kijken ;-)

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/