Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e) (gelezen 846 keer)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1763
Dieselpower rules!
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
«
Gepost op:
08 July 2023, 14:02:34 »
Door een topic op bimmelbahn-forum.de en wat rondneuzen via google ontdekte ik dat Oekraïne een enorm groot aantal smalspoorlijnen kent. Als smalspoorliefhebber intrigeert dat me natuurlijk.
In februari 2019 bracht NVBS-redacteur Paul van Baarle een bezoek aan Oekraïne. Dat op smalspoorgebied hier nog heel wat te is zien, blijkt uit het verslag van zijn belevenissen:
https://nvbs-actueel.com/2019-04-april/smalspoor-in-oekraine/
'Nieuwe' smalspoorloc voor Oekraïne
Wat de impact van de oorlog op het smalspoor is, zal de tijd leren, maar dat er nog wat gebeurt blijkt uit het topic dat ik tegenkwam op
https://bimmelbahn-forum.de/forum/index.php?thread/22532-est-lv-lt-ua-spendenaktion-f%C3%BCr-eine-esu2a-f%C3%BCr-die-ukraine/&postID=194645&highlight=ukrain#post194645
.
Het topic gaat over een crowdfunding om een locomotief van Letland over te brengen naar Oekraïne. Hieronder een vertaalpoging:
Een groep spoorwegvrienden uit de Baltische staten, geleid door het Balozi turfspoormuseum in Letland, heeft zich tot taak gesteld om in samenwerking met het stadsbestuur van de Oekraïense stad Haivoron een typische Sovjet 750 mm smalspoorlocomotief van het type ESU2a aan te schaffen en naar de stad in centraal Oekraïne over te brengen. Daar bevindt zich niet alleen het startpunt van de enige openbare smalspoorlijn die momenteel in Oekraïne in gebruik is, maar wordt ook voortvarend gewerkt aan de oprichting van een spoorwegmuseum en zal de locomotief dan ook deel uitmaken van de inventaris.
Maar natuurlijk zijn er momenteel heel andere problemen ter plaatse, omdat Haivoron niet alleen interne Oekraïense vluchtelingen kortstondige accommodatie biedt, maar ongeveer 3.000 vluchtelingen hebben besloten om langdurig te blijven. Op de moeilijke momenten nam de stad tot 5.000 vluchtelingen op. Elektriciteitsvoorziening is essentieel voor het functioneren van vluchtelingenopvangcentra, vooral voor het bereiden van maaltijden. Watertekorten ontstaan tijdens stroomuitval. Het ziekenhuis bedient zowel vluchtelingen als lokale bewoners en de bezettingsgraad is aanzienlijk gestegen. Het ziekenhuis heeft nu nog maar een kleine generator voor de meest kritieke apparatuur. De dringende behoefte aan een stabiele stroomvoorziening in de stad kan worden opgelost met de ESU2a's 50kW nominaal locomotief generatorset!
De locomotief zelf is de ESU2a-181, die in 1977 is gebouwd en daarmee een van de oudste nog bestaande locomotieven van dit type. Het type was niet alleen puur als locomotief ontworpen, maar deed met zijn grote ingebouwde elektromotor ook dienst als mobiele generator om een grote verscheidenheid aan materieel aan te drijven, zoals rupskranen. Deze universele toepasbaarheid is precies wat nodig is in de huidige situatie ter plaatse. De altijd goed onderhouden locomotief was tot voor kort in gebruik bij de turffabriek Ežerėlis in Litouwen en is, na de opheffing en ontmanteling van de turfspoorlijn, tot op de dag van vandaag de laatste locomotief die daar op het voormalige fabrieksterrein staat.
Voor meer informatie over deze crowdfunding:
https://www.ziedot.lv/en/locomotive-esu2a-for-ukraine-4552
In model (H0e)
Het toeval wil dat ik op Ebay een bouwkitje van deze locomotief tegenkwam. Het is gemaakt door K-Model uit Kiev. Deze heb ik gekocht en gebouwd/geschilderd naar voorbeeld van de bovenstaande ESU2a-181.
Hoewel het losse draaistelletjes heeft waarvoor keurig metalen wielen en schroefjes zijn bijgeleverd, is het model mooi gedetailleerd maar daardoor vrij fragiel en heb ik het (voorlopig) als stand-model gebouwd.
Voor de oplettende kijker: ja, ik heb helaas een fout gemaakt. Ik was wat te enthousiast met het aanbrengen van de draaistellen en details aan de onderzijde dat ik helemaal vergeten ben glas aan te brengen in ramen van de cabine. Wordt een herstelklusje voor later.
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 14:13:54 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Huib
Offline
Berichten: 1495
Re: Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)
«
Reactie #1 Gepost op:
08 July 2023, 14:37:49 »
Als je klaar bent met Oekraïne, kun je ook nog in Estland gaan kijken ;-)
Grtz! Huib
Gelogd
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website:
www.avontuurinminiatuur.com
| vlog:
www.prutsvlog.nl
|
updates:
https://www.instagram.com/huibmaaskant/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Smalspoor in Oekraïne en in model (H0e)