Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 00:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
07 November 2025, 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
07 November 2025, 20:23:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
07 November 2025, 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
07 November 2025, 13:03:13
  

Auteur Topic: Wielen uitlijnen  (gelezen 1415 keer)

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Wielen uitlijnen
« Gepost op: 22 April 2023, 18:48:46 »
Hoi,

Wie kan mij leren hoe je de wielen van b.v. een 4145 het beste kunt uitlijnen. Als ik het goed heb onthouden, moet er tussen links en recht een hoek van 90 graden zitten. Ik denk dat ik dat heb, met de loc in de hand lijken ze soepel te lopen, maar op de baan gaan ze toch vaak stil staan. Heeft er iemand een truuk of een stappenplan?

Groeten

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2023, 20:46:41 »
Wat je bedoelt is het kwarteren van wielen.
De beste truc is het gebruik van een speciaal daarvoor ontworpen gereedschap. Het makkelijkst gaat dat met assen die je uit het frame kunt halen zonder de wielen er af te halen. Bij doorgestoken assen wordt het lastiger. Dan moet je de wielen kwarteren terwijl ze in het frame blijven zitten.
Vertel daarom eerst eens wat een 4145 is.

Je kunt beginnen met op zicht te controleren of de wielen hetzelfde staan. Dan zet je de loc op een stukje spoor waar je van twee kanten naar kunt kijken. Zet de wielen zo dat aan een kant de krukken recht onder de assen staan.
Loop dan naar de andere kant en kijk of de krukken daar op een horizontale lijn staan, even hoog als de assen. Als het verschil zo groot is dat het zo op het oog is te zien, dan moet je dat zeker corrigeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2023, 21:27:58 »
Stappenplan:
- Begin met 1 as. Rechter (stuurboord-)wiel loopt 90 graden voor op het linker wiel. Dat hoef niet exact; zolang het maar ongeveer 90 graden is. Van deze wielen blijf je verder af; je gebruikt ze als ijkpunt voor de volgende wielen.
- Vervolgens neem je een tweede as. Ook hier weer rechter wiel 90 graden naar voren draaien ten opzichte van het linker wiel.
- Monteer beide assen in het frame en zet de koppelstangen er op. Controleer nu of de boel soepel draait. Let goed op dat er geen wrijvingspunt is; dat wil zeggen dat er niet ergens een stand van de wielen is waarin de boel wringt / klemt. Gebeurt dat wel, dan staan de wielen nog niet helemaal goed. In dat geval  bij de tweede as (de eerste zou je niet meer aankomen) het rechter wiel een klein beetje bijstellen; net zo lang proberen tot het wel soepel loopt. Daarna ook deze met rust laten.
- Met de derde as dezelfde procedure volgen: wielen erop met 90 graden verschil, in het frame monteren, koppelstang erop en net zo lang tweaken totdat het soepel meedoet met de eerste twee.
- Vierde as: zelfde verhaal.

Het maakt overigens niet uit welke as je als eerste, tweede etc. doet. Je mag vooraan beginnen, achteraan, of in het midden.
En de assen lopen soepel, wanneer je het frame met de wielen (voor zover gemonteerd) op de rails zet en je hem met een papiertje vooruit kan duwen.

Als alle assen met de koppelstangen gemonteerd zijn en de loc loopt soepel, dan kan je de rest van het drijfwerk monteren. Als de loc dan toch op de baan blijft stilstaan , ligt het niet aan de kwartering van de wielen maar aan iets anders.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 22 April 2023, 21:29:34 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2023, 21:49:52 »
Wat fijn dat de Engelse firma Slaters de assen aan het eind vierkant gemaakt heeft en de wielen een vierkante opening hebben. Dan bestaat het kwarterprobleem helemaal niet. :D
Maar daar heeft Johan niets aan !
Zoals Klaas al schrijft ,het is belangrijk dat alle wielstellen op dezelfde manier gekwarterd zijn. Zelfs niet precies 90 gr geeft niet ,maar je veroorzaakt wel dode punten op die manier.
Als het een fabrieksmodel is ,zullen de koppelstangen wel kloppen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2023, 09:23:47 »
Een 4145 is een Fleischmann 4145, oftewel een BR55. Die heeft 3 assen onder de tender met daarin de aandrijving, en 4 assen onder de LOC met opnemenrs en een stangen stelsel. De truuk met het papiertje wil dus niet, door die aangedreven tender.

Op het oog staan ze goed, ik ga nog even controleren of het rechter wiel wel voorloopt.

Anders moet het dus toch een andere oorzaak hebben.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2023, 12:51:02 »
Dit probleem komt vaker voor bij stoomlocs met aandrijving in de tender.
Het kan ook liggen aan de stroomafnameveertjes, als die te strak staan.

Probeer eens de loc met de hand voort te duwen, en ondertussen een beetje kracht er op zetten zodat de wielen niet kunnen slippen. Als je hem voelt haperen, steeds op hetzelfde punt van de wielomwenteling, dan ligt het aan een fout in de kwartering. Maar als de weerstand gelijkmatig is, dan kun je eens naar de stroomafnemers kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2023, 12:55:39 »
De truuk met het papiertje wil dus niet, door die aangedreven tender.

Tender losmaken van de loc.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2023, 15:47:58 »
ik ga nog even controleren of het rechter wiel wel voorloopt.
Anders moet het dus toch een andere oorzaak hebben.
Welke kant er voorloopt, links of rechts maakt voor eventueel vastlopen niets uit.
Bij het voorbeeld ligt dat vast, elke stoomloc hetzelfde, maar bij een model mag dat gerust precies omgekeerd zijn. Er zijn wel meer dingen niet precies volgens voorbeeld.
Ook de hoek tussen links en rechts hoeft niet precies 90° te zijn, dat is al gezegd... het enige belangrijke dat die hoek bij elke koppelas hetzelfde is.

Groet, Victor