Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
Vandaag om 23:20:39
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 22:53:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
Vandaag om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
  

Auteur Topic: TGV motorwagen cabineruiten  (gelezen 1414 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
TGV motorwagen cabineruiten
« Gepost op: 31 January 2023, 01:28:53 »
Toen ik nog een klein Biesje was ging ik met een paar kameraden naar de speelgoed beurs in de RAI. Ik was een jaar of 10 denk ik, het was lang geleden en ik ben iets ouder geworden intussen.

Ik bleef natuurlijk wat langer plakken bij de modelspoor dingen, tot ongenoegen van de anderen die er niks mee hadden. Daar zag ik een oranje Lima TGV voorbij snorren op een demo baan. Gaaf ding vond ik toen. Maar had er geen geld voor en ik was op dat moment ook niet echt met de hobby bezig.

Poos geleden een keer een ding op een beurs gekocht voor weinig. Er misten panto's, maar die waren toch al niet veel soeps van Lima. Er zitten inmiddels Sommerfeldt exemplaren op (1500 volt) die ik nog had liggen en de 25kv exemplaren die ik van de Thalys had gehaald.

En nu we het over de Thalys hebben: ik heb een PBA en een PBKA stel, de laatste heeft nieuw vormgegeven motorwagens oals de TGV POS en Duplex en deze heeft nu panto's van LS Models die beter op de correcte panto's lijken. En de PBA is in principe een TGV Reseau met een kopvorm die veel lijkt op de originele oranje TGV Sud Est. Maar het valt mij op dat de cabine ramen van de Sud Est veel kleiner zijn. En van mijn baas van de week een Jouef TGV Atlantique overgenomen die mooiere panto's had dan de Lima, en die heeft weer grotere ramen dan de Lima Thalys! Welke is nu correct?

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2023, 08:06:38 »
Welke modellen wel of niet kloppen, weet ik niet. Wat je wel duidelijk op foto’s van de echte TGV’s kunt zien dat de cabineramen van de TGV Sud Est (de twee frontruiten en de driehoekige ruiten ernaast) in hoogte kleiner zijn dan bij de Réseau stellen. De Sud Est hebben ook een verhoging in het dak waar het derde frontsein zit, bij de Réseau is dat sein geïntegreerd in de dakronding. Er zijn dus duidelijk wijzigingen aan de TGV koppen doorgevoerd toen de Réseau stellen werden gebouwd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2023, 19:08:53 »
Dag Jeroen, dank voor je antwoord (y)

Dan ligt het dus niet aan mij, ik had die indruk namelijk ook. Maar ik wilde een second opinion (en liefst nog 27464538 andere opinions) :D . De oude Lima TGV Sud Est is dus zo gek nog niet wat vorm betreft (Lima is prima), alleen de detaillering van de ruiten is bagger (niet ingezet, of uit 1 stuk plastic zoals bij de Thalys/Reseau modellen)

Er is ook een nieuwer model van Jouef van de TGV Sud Est, ziet er mooi uit en heeft natuurlijk een mooiere aandrijving en detaillering (Panto's!) dan de oude, maar ik heb even geen 450 euro over voor nostalgie :( Ook de sets met tussenrijtuigen zijn gillend duur. Daar viel het mij ook op dat de ramen lager zijn, maar dat weet ik aan luie Hornby mensen die de mal niet verder aan wilden passen :P Maar dan klopt het dus schijnbaar allemaal toch. Dus mocht ik morgen eindelijk het schip met geld verwelkomen dan komt er wellicht een verse Jouef... ooit.

Had wel bijna een Reseau gekocht op Ebay, maar werd overboden :P had er niet meer voor over dan 150 euro, het was maar voor onderdelen :)

Blijft gaaf, die flitstreinen 8)

Mvg,

Robert

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2023, 20:04:26 »
Voor 150e had je een maand terug een gloednieuwe Thalys PBA van Kato in schaal N met alle rijtuigen  :P

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: TGV Pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2023, 11:55:34 »
Ik vind de Kato niet goed op schaal ten opzichte van mijn andere modellen ;D Ik heb er al een PBA van Lima die best prima is. Alleen de kopelingen tussen motorwagens en eindrijtuigen stoort mij. Bakken sluiten niet mooi aan door gebrek aan kortkoppel mechaniek op motorwagens.

Nu de TGVs pimpen, zowel de Lima Sud Est als de Jouef Atlantique hebben nu een Mehano PBKA aandrijving. Het hele chassis gewoon getransplanteerd, bij de Sud Est oranje isolatietape er op geplakt om het grijs te camoufleren tot ik een passende oranje verf er op kan klodderen :P .

De cabineramen ga ik proberen aan te passen tzt... (op de projecten hoop)

Mvg,

Robert