Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwielen Fleischmann BR 80 door Bert54
Vandaag om 11:52:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:51:11
Modelwensen 2026 door Floris Dilz
Vandaag om 11:41:20
Klein baantje om de Kerstboom heen door Wim1969
Vandaag om 11:39:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 11:24:03
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:20
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door Joz
Vandaag om 11:10:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:09:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 10:53:27
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:50:41
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 10:35:31
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 10:16:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:00:50
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Anton Maris
Vandaag om 09:49:16
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door JohnT
Vandaag om 09:47:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:47:18
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 09:44:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:40
bestaand station of eigen bouw? door grossraumwagen
Vandaag om 09:24:22
'Permaloog' met electronenbuizen door henk
Vandaag om 09:16:19
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 08:14:30
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door Eric B
Vandaag om 08:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 07:16:44
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Lobomotion69
Vandaag om 01:40:33
MoBaBro.de door W. Thomas
23 December 2025, 21:45:21
losse onderdelen door Carl
23 December 2025, 21:21:22
Aachenau West door puntenglijder
23 December 2025, 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
23 December 2025, 19:39:36
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
23 December 2025, 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
23 December 2025, 18:23:33
  

Auteur Topic: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar  (gelezen 3509 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Gepost op: 27 March 2008, 22:51:47 »
Een vriend van mij stuurt zijn analoge modelbaan aan met een pulsbreedte regelaar.
("Type" pulsbreedtereg. Railhobby okt. '84) Nu is er één  lok (Piko BR95) bouwjaar ca. 99, die geregeld kortsluiting veroorzaakt. Gaat soms maanden goed waarna uit het niets de lok stopt agv kortsluiting.
Als de lok vervolgens wordt gevoed met een standaard rijtrafo, rijdt de lok gewoon verder! Dit  geldt ook voor het rijden van deze lok met een ander type pulsbreedteregelaar dan de genoemde. Met de railhobby pulsbreedteregelaar blijft het probleem bestaan. Ook bij controle van de lok is niets te vinden wat wijst op kortsluiting.
Het vreemde is echter dat de lok na montage wel weer voor kortere of langere tijd te besturen is met de Railhobby regelaar. Iemand een idee in welke richting dit probleem gezocht kan worden? Greetz Paul.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2008, 22:57:51 »
Klinkt als een doorslaande onstorings condensator ?

Grzz,

Karst

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2008, 23:56:16 »
Karst, hij gaat eerdaags de condensator verwijderen en
ons informeren over het resultaat. (gaat wel even duren)
Dank en greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2008, 12:10:05 »
Hoi Paul,

Ik heb jaren geleden 3 van die dingen gebouwd en ook jaren met plezier en naar tevredenheid gebruikt voordat ik digitaal ging. Mijn vader gebruikt er nog steeds eentje op N-spoor, en heeft met geen enkele lok problemen.

Buiten de genoemde condensator kan het ook een probleem zijn met een vorm van warmteopbouw. Doordat de puls continu gegeven wordt zal de motor veel warmer worden, vooral op lage snelheden. Misschien komt er dan een moment waarbij een of ander kontakt in of bij de motor geen kontakt meer maakt en daardoor de lok laat stoppen.
Als het de condensator is zou het probleem veel vaker voor moeten komen naar mijn mening. Want zo'n ding is stuk of niet stuk. Je geeft het zelf al aan; met een normale analoge trafo is er geen probleem.

Succes! En laat ons weten of het toch geholpen heeft zonder de condensator!

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2008, 23:16:03 »
Dag Ronald,

Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Gr. Paul


Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2008, 21:39:23 »
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
"Eenvoudige" ongecompliceerde techniek ( Nu ja, op het in elkaar zetten na dan  ::)) Maar voorlopig niet te vinden wat er mis is. Elk nadeel heeft zijn voordeel: door al het gefrot, rijdt de lok weer. Maar voor hoelang:? Alle suggesties blijven welkom. Greetz, Paul

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2008, 21:48:55 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.
aangezien ik toch nog eens deze regelaars wil gaan toepassen
zal ik de reacties hier nog even volgen.

tinus.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2008, 22:41:30 »
Paul,

Jij schreef n.a.v. mijn visie op jou probleem:
Citaat
Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Nu schreef je:
Citaat
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd? Jou oplossing werkt niet.... ::)

Laat 't ons weten als de lok weer stopt!

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2008, 23:01:05 »
Nu schreef je:Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd?

Hallo Ronald, als ie gestopt is, doet ie 't gewoon niet meer. Warm/koud...1 uur stilgestaan of een week..maakt niet uit. Daarom leek het niet logisch...maar het is zeker niet onmogelijk.... Als ie weer stopt, houden wij je opmerking in het achterhoofd. Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen. Bij de volgende onvrijwillige stop moet de lok misschien maar eens helemaal uit elkaar. Vervolgens ond. voor ond. inspecteren onder een loep. Wie weet? Greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 16:01:11 »
Hallo Paul,
Citaat
Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen
Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet....

Uitermate vervelend, en een complete inspectie/onderhoudsbeurt is dan wel heel drastisch.. 
Ik ken de Piko motoren niet, maar zou het niet gewoon aan het anker van de motor kunnen liggen, en dat daar de sluiting veroorzaakt wordt? Ik heb het meegemaakt in de papierfabriek waar ik werk dat motoren doorgemeten en goed bevonden worden, maar waar later toch van blijkt dat er inwendig wat aan mankeert.

Heb je een andere motor cq anker om eventueel om te wisselen?

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22766
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 16:38:09 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.

Dat zal wel komen omdat de Hamo motorpost geen gewone hamomotor heeft (met permanent magneet) maar een Märklin veldspoelmotor. Vervang de veldspoel door een magneet en het probleem is dan opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2008, 21:51:59 »
Hallo Paul,Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet.... Grtz,  8) Ronald 8)

Voor het zoeken naar de oorzaak is een permanente kortsluiting gewenst.  :o
Alleen madam rijdt nu gewoon haar rondjes. Dus effe wachten tot het kren** het weer op haar heupen krijgt.  ;D  gr. Paul