Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Roco 70379 - Kortsluiting in de printplaat met geïntegreerde decoder  (gelezen 3580 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Roco 70379 - Kortsluiting in de printplaat met geïntegreerde decoder
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2022, 13:02:59 »
Ik had zo gehoopt dat dit zo makkelijk was, maar dat gaat helaas niet, de decoder zit in de print verwerkt. Normaal niet zo'n probleem om dan de hele print te vervangen, maar roco rekent €200+ voor een nieuwe print met decoder. Als ik er echt niet uitkomt kan ik de print bestellen van de analoge versie, die is flink goedkoper, maar eerst wil ik er zeker van zijn dat deze print niet te redden valt.
Je hoeft helemaal geen nieuwe print te kopen. Alle printsporen van stroomafname, motor en verlichting naar de decoder doorslijpen zodat de decoder helemaal geïsoleerd is. En daar dan een andere decoder aan solderen.
Daarbij veronderstel ik dat  er genoeg ruimte in de loc is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2022, 16:07:35 »
, doorgemeten, en kom uit op een waarde van 280 (0,28mA?).
Dat is in de diode stand de doorlaatspanning van een schottky diode. (Dus het is het spanningsverlies over de diode).
Als ze alle 3 hetzelfde meten, dan is dat niet je probleem.
Je kunt het regelIC nog proberen te reinigen met een wattenstokje en wat alcohol. De tekst staat erin gegraveerd, en waarschijnlijk zit er wat soldeerflux overheen.
Ik meet een waarde van 300. Gok dat het gaat om 0,3mA.
Wat meet je op de stroomafnemers als je de meetpennen omdraait?

Jeroen.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 July 2022, 13:55:24 »
Dat is in de diode stand de doorlaatspanning van een schottky diode. (Dus het is het spanningsverlies over de diode).
Als ze alle 3 hetzelfde meten, dan is dat niet je probleem.
Je kunt het regelIC nog proberen te reinigen met een wattenstokje en wat alcohol. De tekst staat erin gegraveerd, en waarschijnlijk zit er wat soldeerflux overheen.
Ik heb even alcohol gekocht; dit is het resultaat: 9CRV SSTB

Citaat
Wat meet je op de stroomafnemers als je de meetpennen omdraait?

Eigenlijk hetzelfde. 300, dus 0,3mA gok ik?

Geen idee of het wat toevoegt, maar als ik de printplaat test met 'dcc spanning', bijvoorbeeld om zeker te zijn dat contactpunten (die ik dan isoleer) op de plaat geen contact maken met het metalen frame, ruik ik direct een verbrande electronica geur. (test duurt een fractie van een seconde)

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 July 2022, 14:38:08 »
Citaat
Eigenlijk hetzelfde. 300, dus 0,3mA gok ik?

300mV, Je meet de doorlaatspanning van de diode
Groet Frits

bellejt

• Online Online
« Reactie #19 Gepost op: 31 July 2022, 14:43:53 »
onderaan bij dat IC lijkt dat wel slecht gesoldeerd en met elkaar in aanraking.Of is het prut ? Mss ook eens een foto van de andere kant nemen ?

Ook ff die PDF opgezocht en daar staat geen platine met geintegreerde decoder bij (denk ik) tenzij het de sound versie is. Je kan ze simpel vervangen door een plux voorbereide platine .Kost amper max 3 tientjes.Daar dan een decoder naar keus op.

https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/8070378930.pdf
« Laatst bewerkt op: 31 July 2022, 14:51:00 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 August 2022, 13:17:32 »
Het regelIC is een LM5085MME Buck converter (SSTB)
https://www.jameco.com/z/LM5085MME-NOPB-TI-Step-Down-DC-DC-Controller-IC-Buck-Regulator-Positive-Output-VSSOP-8_2305103.html
Dit IC krijgt z'n spanning tussen pin 4 en pin 8. Dus daar moet je een redelijke weerstand meten.

Als je "elektronica" ruikt, gaat er tenminste echt iets mis, dat maakt het zoeken makkelijker, volg je neus of voel het probleem  ;)

De 300mV op de 2 stroomafnemers is niet goed, zeker als het beide kanten op is. Dan meet je een diode, met daarachter een complete sluiting. Probeer eens uit te zoeken naar welke diode de stroomafname gaat, en meet dan eens vanaf de andere kant van die diode.

Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2022, 13:21:28 door Jeroen Rood »

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 August 2022, 14:49:50 »
Het regelIC is een LM5085MME Buck converter (SSTB)
https://www.jameco.com/z/LM5085MME-NOPB-TI-Step-Down-DC-DC-Controller-IC-Buck-Regulator-Positive-Output-VSSOP-8_2305103.html
Dit IC krijgt z'n spanning tussen pin 4 en pin 8. Dus daar moet je een redelijke weerstand meten.

Gebruik ik jouw link, dan vind ik dit qua pin indeling;

Meet ik met plus op pin 4 en min op pin 8, op stand 200k, krijg ik 13,5k Ohm. Meet ik andersom, dus min op pin 4 en plus op pin 8, begint de meting op ongeveer 75k Ohm en eindigt (blijft tijdens de meting stijgen) op net onder de 200k Ohm.
Citaat
Als je "elektronica" ruikt, gaat er tenminste echt iets mis, dat maakt het zoeken makkelijker, volg je neus of voel het probleem  ;)

Het probleem qua geur komt hier ongeveer vandaan, aan de andere kant van de printplaat, vermoedelijk de decoder kant?

Op die chip lijkt NN7 35 te staan.

Citaat
De 300mV op de 2 stroomafnemers is niet goed, zeker als het beide kanten op is. Dan meet je een diode, met daarachter een complete sluiting. Probeer eens uit te zoeken naar welke diode de stroomafname gaat, en meet dan eens vanaf de andere kant van die diode.

Ik vind 3 diodes op de printplaat. Metend van anode naar cathode meet ik voor alle 3 de diodes +/- 280mV aan doorlaatspanning (bedankt frits)
Draai ik de meetpunten om krijg ik heel kort de volgende waardes in beeld; 712mV, 913mV en 1041 mV
« Laatst bewerkt op: 01 August 2022, 14:54:18 door DBCargo »

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 August 2022, 15:11:17 »
De waardes tussen pin 4 en 8 lijken in orde.

De 2 blokjes op laatste foto's (In en naast de rode cirkels) zijn waarschijnlijk de driver FETs voor de motor.
Op de 2e foto lijkt de bovenste een gat in de behuizing (onder de A) te hebben. En de weerstand ziet er ook niet goed uit.
Kan ook lichtval zijn. Klopt het dat de 2 FETs er qua kleur anders uitzien, zoals op de foto? Dat kan door hitte komen.

Jeroen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #23 Gepost op: 01 August 2022, 17:35:46 »
Meet ik met plus op pin 4 en min op pin 8, op stand 200k, krijg ik 13,5k Ohm. Meet ik andersom, dus min op pin 4 en plus op pin 8, begint de meting op ongeveer 75k Ohm en eindigt (blijft tijdens de meting stijgen) op net onder de 200k Ohm.
Das mooi ;) dan zit het probleem daar hoogstwaarschijnlijk niet.
Het probleem qua geur komt hier ongeveer vandaan, aan de andere kant van de printplaat, vermoedelijk de decoder kant?

Bullseye! Dat is het probleempunt.
Dat onderdeel met KYAA 323 is zonder meer defect: die horen géén gat in de behuizing te hebben. Meerdere rand-onderdelen er omheen hebben het zonder meer ook te zwaar gehad, dat is zelfs op de relatief onscherpe foto wel te zien.

Ik heb ooit een QFN24 behuizing gehad met eenzelfde gat. Hou er rekening mee dat er mogelijk printbanen onderbroken zijn geraakt door de kortsluiting. Dat herstellen is niet makkelijk.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2022, 17:40:27 »
Hoop dat dit plaatje duidelijker is;

De linker FET heeft inderdaad een plekje, ook na grondig schoonmaken met alcohol.
De rechter FET is duidelijk 'zwarter' dan de andere FETs.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2022, 17:42:25 »
Dat onderdeel met KYAA 323 is zonder meer defect: die horen géén gat in de behuizing te hebben. Meerdere rand-onderdelen er omheen hebben het zonder meer ook te zwaar gehad, dat is zelfs op de relatief onscherpe foto wel te zien.

Ik heb ooit een QFN24 behuizing gehad met eenzelfde gat. Hou er rekening mee dat er mogelijk printbanen onderbroken zijn geraakt door de kortsluiting. Dat herstellen is niet makkelijk.

Is dit er ùberhaupt uit te solderen, en enig idee waar ik dit onderdeel kan bestellen? Zo simpel als de code erop op google zoeken is het helaas niet.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #26 Gepost op: 01 August 2022, 18:49:57 »
Ja, maar alleen met een hetelucht-station. En dat vergt oefening als je niet meer wil vernielen of verwijderen dan alleen het onderdeel. Het solderen moet daar eveneens mee, naast flux om het soldeertin te laten vloeien.

Ik heb nog aangegeven wat er, op basis van de foto, mogelijk nog meer vervangen moet worden. Over de onderdelen in de groene cirkels twijfel ik, dat zou ook lichtval kunnen zijn.

Maar hou er serieus rekening mee dat er meer stuk is dan alleen dat onderdeel met een gat. Als dat een FET is, is die stuk gegaan door een overstroom elders, of een zwevende gate, veel meer opties zijn er niet. Dan kan je de FET dus wel vervangen, maar zal 'ie waarschijnlijk opnieuw het loodje leggen als de oorzaak niet verholpen is (hetzelfde als met zekeringen, die branden (bijna altijd) door met een reden, dus 'm zomaar vervangen heeft vaak geen zin, de kortsluiting zit er nog)

Opkrullende printsporen (die zich opofferen en als zekering gaan werken) in een nog erger geval blaarvorming of zelfs interne via's die wegbranden, het kan allemaal een gevolg zijn waardoor je dit niet meer gerepareerd krijgt.

De methode van Klaas geef ik de meeste kans, maar op zo'n zwarte print én met al die via's, is dat ook nog een beste opgave als je niet zo gek bekend bent met elektronica-herstelwerk.

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 August 2022, 09:23:44 »
Herstellen inderdaad zal lastig worden, en zonder smd ervaring, gedoemd te mislukken.
De optie die bellejt eerder gaf is ook een idee, wat (denk ik) het eenvoudigste is.
Er is een analoge print met PluX-16 connector voor de motorwagen beschikbaar, en een andere decoder heb je sowieso al nodig.

Jeroen.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 August 2022, 10:51:29 »
Okay, duidelijk! Thanks voor alle hulp!  (y) Dan gaan we voor de plux16 print en koop ik wel een losse zimo plux16 decoder erbij.