Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Mijn plan HO K rails  (gelezen 1689 keer)

Graddy

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Mijn plan HO K rails
« Gepost op: 01 September 2022, 13:19:33 »


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Graddy-baan-631093ad81a22.pdf

Ik hoop dat het zo te zien is. Is gemaakt met Scarm. Hij is 1.20 bij 2.80 en in het midden wil ik hem graag wat smaller. Moet overal wel bij kunnen. Maar die grote ring wil ik er graag in houden ivm langere trein. Niet heel lang hoor maar vind ik gewoon mooi. Wat vinden jullie er van. Ik draai nog niet heel lang mee en dit word mijn eerste baan thuis.

Groeten
Graddy

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2022, 16:14:34 »
Beste Graddy,

Het aller, allerbelangrijkste is: wat vind je er zelf van? Het is jouw hobby, jij moet er lol aan beleven.

Als je mijn mening zou willen hebben: Persoonlijk vind ik het veel te veel rails. Bijna je hele plaat ligt er vol mee. Ik snap je overweging om in het midden je baan smaller te willen hebben, maar probeer je te bedenken of deze route voor de trein realistisch is. Wellicht kun je in twee lagen gaan werken, zodat je een opstelterrein onder je daadwerkelijke baan kunt maken?

Rij je met alles wat je mooi vind, of hanteer je een thema? Land? Periode? Spoorwegmaatschappij? Stoom, diesel en / of elektrisch? Dergelijke elementen kunnen bepalend zijn voor je baan of juist mogelijkheden bieden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

C-rails

  • Gast
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2022, 16:53:05 »
Voor een beginbaan kan dit prima. Lekker ervaring opdoen met bewegingen.

Waarschijnlijk kom je er dan ook achter, dat de twee wissels bij natuur een flessenhals vormen.
Door beide 2232's te vervangen door een 2265 en 2266 en deze twee met 2207 te verbinden kun je dit oplossen. Er ontstaan dan drie ovalen, waarbij je ook kunt wisselen naar alle drie.

En mogelijk kom je er ook achter, dat s-bochten voor langere treinen niet even handig zijn.

Gewoon proberen en ervaren.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2022, 10:05:27 »
Je kent ongetwijfeld: NEM 103.

Dat is de bron van deze 2 plaatjes:

Tabel 1:


Tabel 2:


Je gebruikt:
2241Grote bocht IR =553,9 mm
2231Standaard bocht IIR =424,6 mm
2221Standaard bocht IR =360,0 mm
            
Tabel 1 leert je iets over de minimale hart-op-hart afstand van parallelle bogen, die onder andere afhankelijk is van je wagenpark.

Tabel 2 zegt iets over de maximale lengte van voertuigen op jouw baan met 2221 en 2231 bogen.

Omdat jouw thema iets te maken lijkt te hebben met een houtzagerij en een vliegveld, heb je vermoedelijk vrij korte wagons, geen 31,3 cm lange personenrijtuigen, geen transformator wagen, geen kraanwagen en geen Schnabelträger. Dat scheelt alvast weer.

Volgens het normblad is een 2221 bocht stomweg te krap; pas vanaf R=400 is een bocht aanvaardbaar. Het normblad gaat uit van zeer veilige marges voor de hart-op-hart afstand.

Rails in bogen kan dichter op elkaar liggen (kleinere hart-op-hart afstand) dan de norm bij standaard K-rails (64.4 mm), hoeveel kleiner kom je achter door wat uit te proberen, of door het te berekenen.
Dus stel jouw tafel staat 2241 toe als maximale boog, dan hoef je niet akkoord te gaan met 2231 als middelste boog, mits je flexrails gebruikt of een klein stukje  (veel) tussen elke 2231 plaats.
daardoor kan de binnenste boog ook verder naar buiten (dus groter worden).

Hoe ruimer de bogen, hoe realistischer het oogt.

Als je je wat meer verdiept in de K-rails geometrie van bogen, dan kom je erachter dat er ruimte is gelaten voor portaalmasten buitenkant 2231 en binnenkant 2241 bogen. die ruimte kun je ook benutten voor een tussenliggende boogstraal, en dat is waar veel K-rails rijders op uit  komen.

Bij tabel 1 kun je aflezen dat als je alleen voertuigtype A hebt, 50 mm hart-op-hart afstand volstaat voor een boog binnen 2241, oftewel een straal van R =503 mm, en de boog daarbinnen heeft een h.o.h. van circa 52 mm en een boogstraal van zeg R=440 mm. (in plaats van 360 mm=R2221)

Bij maximaal type B voertuigen is binnen 2241 de h.o.h. 55 mm, en is de straal R=500mm, en de boog daarbinnen ligt op een h.o.h. van bijna 59 mm, dus met een straal van circa 440 mm (in plaats van 360 mm=R2221).

Voor type A en B voertuigen zijn de verschillen zo klein dat je ze min of meer gelijk kunt stellen.

Bij type C voertuigen zijn de verschillen in h.o.h. veel groter,
maar wordt de binnenste boog toch nog altijd 403 mm in plaats van 360 mm.

De winst: een kleinere h.o.h afstand betekent wel dat je wissels niet direct aansluiten, maar daar valt nog wat mee te stoeien.


 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2022, 20:41:26 »
Hey Graddy. Ik heb jou tekening bekeken maar snap niet hoe er ooit een trein bij het station kan komen. Of is het bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?


Vriendelijke groet,   Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2022, 13:46:14 »
bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
In een plat vlak kun je het zelfde doen als in een meerlaagse baan:
Door sporen gescheiden te houden van andere, creëer je b.v. 2 banen in plaats van 1.

Dat is veel makkelijker te beveiligen.
Treinen hoeven niet overal te kunnen komen.
Je zit ook niet vast aan verplichte hellingen, want die zijn er niet.

Zo kun je een pendel tussen zagerij en station hebben, en een rondrijdende trein.
De scenery is dan de enige relatie tussen beide banen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail