Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 10:50:45
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:49:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:48:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
S88n bus splitsen door Dirk
Vandaag om 10:37:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: Mijn plan HO K rails  (gelezen 1692 keer)

Graddy

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Mijn plan HO K rails
« Gepost op: 01 September 2022, 13:19:33 »


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Graddy-baan-631093ad81a22.pdf

Ik hoop dat het zo te zien is. Is gemaakt met Scarm. Hij is 1.20 bij 2.80 en in het midden wil ik hem graag wat smaller. Moet overal wel bij kunnen. Maar die grote ring wil ik er graag in houden ivm langere trein. Niet heel lang hoor maar vind ik gewoon mooi. Wat vinden jullie er van. Ik draai nog niet heel lang mee en dit word mijn eerste baan thuis.

Groeten
Graddy

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2022, 16:14:34 »
Beste Graddy,

Het aller, allerbelangrijkste is: wat vind je er zelf van? Het is jouw hobby, jij moet er lol aan beleven.

Als je mijn mening zou willen hebben: Persoonlijk vind ik het veel te veel rails. Bijna je hele plaat ligt er vol mee. Ik snap je overweging om in het midden je baan smaller te willen hebben, maar probeer je te bedenken of deze route voor de trein realistisch is. Wellicht kun je in twee lagen gaan werken, zodat je een opstelterrein onder je daadwerkelijke baan kunt maken?

Rij je met alles wat je mooi vind, of hanteer je een thema? Land? Periode? Spoorwegmaatschappij? Stoom, diesel en / of elektrisch? Dergelijke elementen kunnen bepalend zijn voor je baan of juist mogelijkheden bieden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

C-rails

  • Gast
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2022, 16:53:05 »
Voor een beginbaan kan dit prima. Lekker ervaring opdoen met bewegingen.

Waarschijnlijk kom je er dan ook achter, dat de twee wissels bij natuur een flessenhals vormen.
Door beide 2232's te vervangen door een 2265 en 2266 en deze twee met 2207 te verbinden kun je dit oplossen. Er ontstaan dan drie ovalen, waarbij je ook kunt wisselen naar alle drie.

En mogelijk kom je er ook achter, dat s-bochten voor langere treinen niet even handig zijn.

Gewoon proberen en ervaren.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2022, 10:05:27 »
Je kent ongetwijfeld: NEM 103.

Dat is de bron van deze 2 plaatjes:

Tabel 1:


Tabel 2:


Je gebruikt:
2241Grote bocht IR =553,9 mm
2231Standaard bocht IIR =424,6 mm
2221Standaard bocht IR =360,0 mm
            
Tabel 1 leert je iets over de minimale hart-op-hart afstand van parallelle bogen, die onder andere afhankelijk is van je wagenpark.

Tabel 2 zegt iets over de maximale lengte van voertuigen op jouw baan met 2221 en 2231 bogen.

Omdat jouw thema iets te maken lijkt te hebben met een houtzagerij en een vliegveld, heb je vermoedelijk vrij korte wagons, geen 31,3 cm lange personenrijtuigen, geen transformator wagen, geen kraanwagen en geen Schnabelträger. Dat scheelt alvast weer.

Volgens het normblad is een 2221 bocht stomweg te krap; pas vanaf R=400 is een bocht aanvaardbaar. Het normblad gaat uit van zeer veilige marges voor de hart-op-hart afstand.

Rails in bogen kan dichter op elkaar liggen (kleinere hart-op-hart afstand) dan de norm bij standaard K-rails (64.4 mm), hoeveel kleiner kom je achter door wat uit te proberen, of door het te berekenen.
Dus stel jouw tafel staat 2241 toe als maximale boog, dan hoef je niet akkoord te gaan met 2231 als middelste boog, mits je flexrails gebruikt of een klein stukje  (veel) tussen elke 2231 plaats.
daardoor kan de binnenste boog ook verder naar buiten (dus groter worden).

Hoe ruimer de bogen, hoe realistischer het oogt.

Als je je wat meer verdiept in de K-rails geometrie van bogen, dan kom je erachter dat er ruimte is gelaten voor portaalmasten buitenkant 2231 en binnenkant 2241 bogen. die ruimte kun je ook benutten voor een tussenliggende boogstraal, en dat is waar veel K-rails rijders op uit  komen.

Bij tabel 1 kun je aflezen dat als je alleen voertuigtype A hebt, 50 mm hart-op-hart afstand volstaat voor een boog binnen 2241, oftewel een straal van R =503 mm, en de boog daarbinnen heeft een h.o.h. van circa 52 mm en een boogstraal van zeg R=440 mm. (in plaats van 360 mm=R2221)

Bij maximaal type B voertuigen is binnen 2241 de h.o.h. 55 mm, en is de straal R=500mm, en de boog daarbinnen ligt op een h.o.h. van bijna 59 mm, dus met een straal van circa 440 mm (in plaats van 360 mm=R2221).

Voor type A en B voertuigen zijn de verschillen zo klein dat je ze min of meer gelijk kunt stellen.

Bij type C voertuigen zijn de verschillen in h.o.h. veel groter,
maar wordt de binnenste boog toch nog altijd 403 mm in plaats van 360 mm.

De winst: een kleinere h.o.h afstand betekent wel dat je wissels niet direct aansluiten, maar daar valt nog wat mee te stoeien.


 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2022, 20:41:26 »
Hey Graddy. Ik heb jou tekening bekeken maar snap niet hoe er ooit een trein bij het station kan komen. Of is het bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?


Vriendelijke groet,   Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2022, 13:46:14 »
bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
In een plat vlak kun je het zelfde doen als in een meerlaagse baan:
Door sporen gescheiden te houden van andere, creëer je b.v. 2 banen in plaats van 1.

Dat is veel makkelijker te beveiligen.
Treinen hoeven niet overal te kunnen komen.
Je zit ook niet vast aan verplichte hellingen, want die zijn er niet.

Zo kun je een pendel tussen zagerij en station hebben, en een rondrijdende trein.
De scenery is dan de enige relatie tussen beide banen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail