Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Geluidsisolatie per ondergrond  (gelezen 1787 keer)

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Geluidsisolatie per ondergrond
« Gepost op: 05 January 2023, 14:52:43 »
Allereerst nog even snel de beste wensen voor het nieuwe jaar, ken nog net.

Dan mijn vraag cq probeleem:

Voordat ik met de opbouw van mijn baan begon heb ik een test gedaan met zowel foam als kurk voor geluidsisolatie. Ik heb van beide materialen een strook op een plaat hout (oude deur van een kast uit Zweden) gelegd en daar een ovaaltje op gemaakt. Verder heb ik ook een strook zonder kurk of foam gelaten om te kunnen horen of er wel verschil in geluidsniveau was. De conclusie van de test was dat zo met het blote oor ik geen verschil kon bemerken.
Nu ik daardwerkelijk aan de opbouw ben begonnen heb ik het schaduwstation voorzien van de foam en de helix van kurk. Het foam is vastgeplakt met dubbelzijdig tape en de kurk met boekbinderslijm. Bij het testen van de baan bleek dat het geluidsniveau op het stuk met foam gelijk is gebleven, echter zodra de lok van het foam overgaat op het kurk van de helix er een significante geluidstoename plaatsvindt. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de ondergrond in het schaduwstation nog steeds bestaat uit de oude deuren, maar de helix is gemaakt van 2x4mm verlijmd populieren multiplex. Er is nergens op enigerlei wijze iets vastgenageld danwel geschroefd om contact met de ondergrond te vermijden.
Nu is mijn vraag, is de ondergrond werkelijk zo belangrijk als het gaat om geluidsisolatie of zie ik iets over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Ron

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Geluidsisolatie per ondergrond
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2023, 17:44:20 »
Conclusie: dubbelzijdig tape isoleert beter dan boekbinderslijm?

En, nooit begrepen, waarom zou "nergens op enigerlei wijze iets vastgenageld dan wel geschroefd" betekenen dat iets contactvrijer is?
Als je een plaat kurk of vezelplaat vastschroeft (met carrosserieringen) op andere plekken dan waar de rails ligt, dan ligt die rails qua trillingen ook gewoon contactvrij t.o.v. de onderplaat.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2023, 19:34:04 »
Het zou een conclusie kunnen zijn waarmee ik kan leven. De rest van de baan kan dan vastgeplakt worden met dubbelzijdig tape inclusief de rails. Op het foam zijn de rails ook met dubbelzijdig tape gedaan. Maar voordat ik compleet overschakel op tape kan ik nog een testje doen de de andere helix, die moet nog inelkaar worden gezet.

"Met op enigerlei wijze.....": bedoelde ik de rails. Zodra je die zou vastschroeven of timmeren doe je het isolerende effect teniet.

Met vriendelijke groet,
Ron

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2023, 20:58:56 »
Ik denk dat het eerder aan het materiaal ligt dat het geluid moet opnemen.

Het foam is veel opener qua lucht dan de kurk, en dempt daardoor ook meer dan het kurk.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2023, 21:01:20 »
Foam is er in allerlei soorten. Welke bedoel je?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2023, 21:03:12 »
Ik ga bij foam voor de modelbaan uit van het Trackbed van Noch/Walthers/Woodland
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2023, 21:34:12 »
Het foam is veel opener qua lucht dan de kurk, en dempt daardoor ook meer dan het kurk.
En dan komen we aan iets wat TS niet noemde: de dikte van de laag foam, en de dikte van de laag kurk.
Want er bestonden (bestaan?) keurige tabellen over de mate van geluidsisolatie per materiaal-mm extra (...).

Ik gebruik zelf 3 mm kurk, wel wetend dat 5 mm beter dempt, maar duurder is en zwaarder.
En ik weet dat 2 mm eerder scheurt, en moeilijker verwerkt dan een dikkere kurklaag.

Als je gaat voor foam, is het vooral vanwege verwerkbaarheid, lijmbaarheid, soortelijk gewicht en isolatiewaarde.
En die verlijmbaarheid geldt voor ondergrond, rails, én ballast. Dus waarom neem je kurk?  ;D
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2023, 21:48:21 »
mijn ervaring is dat commercieel foam ballastbed (woodland scenics, Noch etc) minder lawaai maakt dan kurk van een soortgelijke dikte (ongeveer 5mm).  Echter het verhaal veranderd verder als je de zaak gaat ballasten, de steentjes/lijm mengsel maakt e.a. een stuk harder waardoor het geluid ook weer toeneemt.
Overigens is de ondergrond ook wel iets bepalend, maar ook weer niet zo erg als je denkt.  Ik heb voornamelijk ondergrond van XPS plaat, vanwege een lichter gewicht, en makkelijk te bewerken (je snijd er zo een greppel/slootje in etc), maar ook dat kan best wel lawaai maken, maar een dikke multiplex plaat maakt weer meer lawaai in mijn ervaring. Experimenteer een beetje op kleine stukken voordat je de baan definitief legt. Deze mate van extra lawaai is vooral een factor als je met modellen met ingebouwd geluid wilt rijden, dan wil je e.a. wel kunnen horen...
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO. (station Roodeschool)

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2023, 09:42:45 »
De vraag welk type foam het is kan ik niet beantwoorden daar ik dit ooit eens ergens van heb meegenomen. De dikte ervan is 5mm, het kurk 4mm. Wat mij gewoon verbaast is dat ik geen verschil in geluidsniveau hoorde bij een test op hetzelfde materiaal, maar naderhand bij montage op twee verschillende materialen wel. Zeker omdat ik weet dat kurk een hele goede demping heeft qua geluid. Tevens word ik ook niet vrolijk van het feit een dikke multiplex plaat weer meer geluid maakt, heb toevallig zo'n ding liggen en wilde ik voor het station gaan gebruiken.
Enniewee, ik denk dat ik toch nog maar wat moet gaan testen voordat ik definitief de bovenkant ga maken. Daarvoor is het oppervlak net even te groot.
Met vriendelijke groet,
Ron

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2023, 16:34:37 »
Ron, ik gebruik voor het schaduw- en het paradegedeelte 12 mm MDF. MDF is niet zo hard als multiplex of triplex en dus met iets minder "klankbordeffect". Daarnaast gebruik ik voor het schaduwstation zachtboardplaten en de (rocoline)rails  schroef ik in het board met Pikoschroefjes. Je hoort in het schaduwstation de trein een beetje langszoeven, niet meer dan dat.
Op de paradebaan liggen de Rocobedding rails los op het MDF. Ook hier is het volume heel acceptabel. Ik heb geen last van "klankbordeffecten". En de buren ook niet.  ;D
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2023, 21:42:44 »
Ik weet niet met wat voor soort multiplex je vergelijkt, maar MDF is harder dan de meeste multiplexsoorten.
Als je er een dempende laag oplegt maakt het overigens weinig meer uit. Maar ik heb wel gemerkt dat je de onderplaat niet te dun moet kiezen. Die gaat dan als klankplaat werken.

Het maakt ook veel uit wat voor soort rails je gebruikt. Bij rails met bedding heb je al een soort geluiddemping. Maar als je rails zonder bedding hebt, en je gaat die ook nog eens ballasten, dan blijft er van je geluiddemping weinig over, wat voor maartregelen je ook hebt genomen.
Ik heb de strijd tegen geluid al opgegeven, de rijdende treinen maken herrie en dat accepteer ik dan maar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2023, 22:16:28 »
Ik heb bij de sloop van mijn oude baan ontdekt dat de kurkbedding die met houtlijm opzet multiplex was verlijmd en vervolgens met verdunde houtlijm of boekbinderslijm was geballast veel harder was dan de kurk die nog op de rol zat. Geluidsisolatie viel me ook tegen op die baan.

Daarom bij mijn nieuwe baan de kurk bedding met hobby lijm (pattex 100%) verlijmd. Bij aanpassing van spoor (en dus stukje sloop) gemerkt dat de kurk daarmee niet harder wordt.

Bij de geballaste sporen heb ik eerst over de hele basis plaat (9 mm populieren multiplex) een laag xps (20 mm, niet de hardste persing) gelijmd. Daarop de kurkbedding en dan de rails. Ballast met flexibiliteit ballast lijm (beide van Koemo). Constructie is licht en erg sterk en geluid is zeer beperkt (jo hoort de treinen op de railslassen).

Ben er zelf erg tevreden mee.

741230

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2023, 23:46:45 »
Allereerst nog even snel de beste wensen voor het nieuwe jaar, ken nog net.

Nu is mijn vraag, is de ondergrond werkelijk zo belangrijk als het gaat om geluidsisolatie of zie ik iets over het hoofd?

Ja de ondergrond is wel belangrijk en ook hoe die verlijmd wordt. Maar de constructie van het geheel kan ook werken als een klankkast.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2023, 14:45:56 »
de rijdende treinen maken herrie en dat accepteer ik dan maar.

Goe gezegd. En de echte treinen, als die voorbij de achtertuin rijden zoals bij ons, dan weet je wat een herrie een (goederen)trein kan maken.
Rails bij mij gewoon rechtstreeks op de multiplex, en de echte treinen maken nog steeds meer herrie dan dan modeltreinen.

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2023, 11:20:13 »
Allen dank voor de input.

Het moge weer duidelijk zijn, een eensluidend antwoord in deze is er niet. Op zich helemaal niet erg want ik ga gewoon aan de slag met datgene waarvan ik denk dat het voor mij nuttig is. Aan de ene kant lijkt poplieren multiplex fijn om mee te werken door het lage gewicht, maar de ervaring die ik er nu mee heb biedt weinig perpectief voor de toekomst. MDF valt voor mij af daar het enorm zwaar is en vochtgevoelig. De constructie van de helix is die zoals die wordt vermeldt in de encyclopedie dus ook daar valt weinig winst te behalen. Ik denk dat ik maar eens goed ga testen met de kurklaag vastgezet met dubbelzijdig tape. 
Met vriendelijke groet,
Ron