Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 54 Minitrix problemen. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:47:43
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 18:35:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Digitalisering spoorgoederenvervoer van start  (gelezen 790 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Digitalisering spoorgoederenvervoer van start
« Gepost op: 10 April 2022, 16:38:31 »
Op 7 april 2022 zetten in Rotterdam negentien partijen uit het spoorgoederenvervoer hun handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst voor een versnelde doorgroei van digitalisering en datadeling in die sector. Onder aanvoering van het Havenbedrijf Rotterdam, wordt hiervoor de komende twee jaar de basis gelegd. “Vanwege onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten wij als Havenbedrijf samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én de logistieke partijen, in op forse groei van het railvervoer in de komende jaren”, aldus Matthijs van Doorn, directeur Commercie van het Havenbedrijf Rotterdam. “Het afgelopen jaar is het spoorgoederenvervoer tien procent gegroeid. Ons doel is om verder te bouwen aan een competitief spooraanbod. Dat gaat alleen lukken als we extra stappen zetten in efficiëntie, transparantie en betrouwbaarheid. Daarvoor zijn, naast goede infrastructuur en goede marktomstandigheden, digitalisering en het delen van data onontbeerlijk.”

Rail Connected
Het Groeiprogramma, ‘Rail Connected’ gedoopt, vloeit voort uit het Maatregelenpakket  spoorgoederenvervoer om het goederentransport per spoor te stimuleren. Het programma wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Belangrijk onderdeel van ‘Rail Connected’ is de doorontwikkeling van de huidige ‘Melding Container Achterland’-service.  Het Havenbedrijf coördineert het programma dat samen met de marktpartijen wordt vormgegeven. door Portbase; aanbieder van het Port Community Systeem. Hierdoor wordt de informatie-uitwisseling tussen de ketenpartijen verder gedigitaliseerd. “Zo wordt het bijvoorbeeld straks mogelijk om treinen centraal aan te melden bij de terminal en komt er informatie beschikbaar over de samenstelling van de trein”, licht Iwan van der Wolf, Managing Director van Portbase toe. “Door de informatie-uitwisseling te standaardiseren en digitaliseren, wordt data ontsloten. Deze kunnen we in een later stadium, met de juiste autorisaties en op een veilige manier, beschikbaar stellen voor de spoorgoederensector en eventueel andere partijen. Zo ontwikkelen we met slimme innovaties concrete verbeterslagen.” “De transparantie en inzichten die door digitalisering ontstaan, dragen op termijn bij aan een betere voorspelbaarheid van het product spoorgoederenvervoer”, voegt Van Doorn toe. “Daardoor kan uiteindelijk het gebruik van het spoor, de treinen en de inzet van medewerkers geoptimaliseerd worden. Het zal een boost betekenen voor de groei van spoorgoederenverkeer. Met het ‘Rail Connected’-groeiprogramma wordt daarvoor nu een eerste, belangrijke stap gezet.” Naast deepsea containerterminals RWG en Hutchison Ports ECT Rotterdam, nemen de volgende partijen uit de spoorgoederensector deel: Contargo, CTT Rotterdam, Danser, DB Cargo Nederland, DistriRail, European Gateway Services, Haeger & Schmidt Logistics, KombiRail Europe, LTE, Neska Intermodal, Optimodal, Portshuttle, Rail Force One, Raillogix, Rotterdam Rail Feeding, RTB Cargo en Trimodal Europe.Havenbedrijf Rotterdam N.V. Doel van het Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. Het Havenbedrijf kan en wil impact maken en richt zich daarom op de versnelling van de verduurzaming in de haven en zij is partner in de digitalisering van de haven en logistieke ketens. De kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven, het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart en het ondersteunen van de toekomstbestendigheid van de Rotterdamse haven. Feiten en cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam en de Rotterdamse haven: Havenbedrijf Rotterdam: ca. 1.270 werknemers, omzet ca. €770 miljoen. www.portofrotterdam.com Havengebied: 12.500 ha havengebied (land & water, waarvan ca. 6.000 ha bedrijfsterreinen). Lengte havengebied is ruim 40 km. Goederenoverslag: ca. 470 miljoen ton goederen per jaar. Scheepvaart: ca. 30.000 zeeschepen en ca 100.000 binnenvaartschepen per jaar. Werkgelegenheid: (Rijn- en Maasmondgebied, direct en indirect) 565.000 arbeidsplaatsen in Nederland. Toegevoegde waarde: €63 miljard, 8,2% van het BBP.
Bron: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2022– 101 Distribution : daily to 43950+ active addresses 10-04-2022
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Digitalisering spoorgoederenvervoer van start
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2022, 15:44:43 »
De titel klinkt imposanter,dan wat men daadwerkelijk wil doen.
Feitelijk is het niks meer of minder dan meer een uitbreiding van data delen met meer partijen om zo tot een vlottere afhandeling van treinen/schepen en hun goederen te komen  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0