Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 20:32:58
NS 1700 transfers
door
ES44C4
Vandaag
om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 19:19:01
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Militairentreinen rond 1960
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Militairentreinen rond 1960 (gelezen 1576 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Militairentreinen rond 1960
«
Gepost op:
08 February 2022, 10:25:17 »
Ik heb eens een vraagje over militairentreinen zoals deze:
Bron:
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30
vrijwel onderaan
In deze treinen reed een WR mee. Iemand een idee wat voor een rijtuig dit was?
En hoe frequent reden deze treinen?
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5376
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2022, 11:33:46 »
Deze treinen reden in de regel op vrijdag, zaterdag, zondag of maandag en hadden tot taak om de enorme hoeveelheid militairen van ons leger (want er bestond toen nog dienstplicht) van de kazerne naar huis (vr/zat) en omgekeerd (zo/ma) te brengen. Die militairen hoefden natuurlijk niet in het luxe materieel te reizen, dus zette NS daar oud reizigersmaterieel voor in (tot 1956 houten coupérijtuigen en stalen C12c, daarna mat 24: eerst nog als treinstellen, na het terugtrekken uit de actieve gemotoriseerde dienst van dit materieel werd dit als getrokken rijtuigen ingezet voor speciaal groepsvervoer, waaronder militairen.
Voor de inzet van een bepaald type WR was voor zover ik weet geen vaste regel, dus je zou daar in principe ieder voorhanden zijnd NS rijtuig voor kunnen gebruiken (Plan D RD, plan E RD)
De trein uit jouw voorbeeld werd ingezet naar Duitsland, dus daar moesten in ieder geval rijtuigen in gesteld zijn die een RIC toelating hadden, in dit geval oude NS Ovaalramers. De AB rijtuigen aan weerszijden van de WR zijn rijtuigen uit de 7500 serie uit 1932 voor de officieren (die mochten dan wat beter zitten dan de manschappen en zaten dan ook dichter bij de restauratie). Als WR zal in dit geval waarschijnlijk een WR van de WL gesteld zijn.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 11:36:34 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2022, 11:48:04 »
Wat ik vreemd vind is dat de ovaalramers in 1963 ingezet worden in internationale militaire treinen terwijl deze rijtuigen rond 1959-1960 aangewezen werden tot binnenlandse rijtuigen waarbij het RIC teken verviel. Werd het voor deze diensten oogluikend toegestaan dat er rijtuigen zonder RIC toelating werden gebruikt?
Gelogd
Groeten,
Richard
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5376
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2022, 11:52:42 »
Het zou zomaar kunnen dat ze een toen nog beperkt RIC teken hadden voor toelating tot alleen Duitsland en België….
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2022, 12:00:23 »
Dat zou mogelijk zijn. Maar zelfs een beperkt RIC teken is niet te vinden op de blauwe Artitec ovaalramers die een B 6100 nummer dragen (vernummering nadat ze teruggetrokken waren uit de int. dienst). Wellicht een interne overeenkomst?
Gelogd
Groeten,
Richard
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5376
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2022, 12:16:42 »
Zou zo kunnen, misschien op basis van ‘besloten vervoer’? Misschien is er hier iemand op het forum die daar meer over weet?
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2022, 12:54:35 »
Zelfs in 1965 werden de ovaalramers nog internationaal in militaire treinen naar en van oefengebieden in West-Duitsland ingezet.
De WR in de Nederlandse treinen was over het algemeen eentje van de Wagon Lits. In de NVBS Beeldbank kun je een foto van Ankersmit vinden van tr81038 uit Godenstedt (Seedorf) bestaande uit 5 ovaalramers, een A Plan D en WR van WL. Twee jaren later bestond de gehele trein uit Plan D (zie foto tr.81991)
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 13:00:03 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
spoorzeven
Offline
Berichten: 5562
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2022, 13:07:07 »
Waarschijnlijk heeft dat inderdaad te maken met het besloten karakter van het vervoer. In de Britse verlofgangerstreinen naar Hoek van Holland reden bijvoorbeeld Behelfsgepäckwagen MDyge 986 mee. Ook zonder raster.
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Militairentreinen rond 1960