Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 15:38:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:19
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 15:00:02
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 14:44:24
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:51:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)  (gelezen 3193 keer)

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Gepost op: 07 January 2022, 20:32:49 »
Goedenavond allen,
Al jaren spookt door mijn na een uitstapje in N spoor om een H0 te maken van een (fantasie) Gronings station langs één van de Noordelijke Nevenlijnen. Het tijdperk moet ergens half weg in de jaren '80 zijn, de wadlopers hebben reeds hun intrede gedaan, maar de klassieke beveiliging is nog actief. Echter de afmetingen die ik heb zijn beperkt en kom niet veel verder dan onderstaand simpel baanplan:



Het groene gedeelte van de baan zou zichtbaar worden. De bedoeling is om de ruime bocht een Vertakkingsein voor het dubbelsporige station te maken en om het station aan de binnenkant van de cirkel aan de linkerkant te plaatsen. Direct voor het wissel aldaar zou een overweg gaan komen. Wat ik echter mis is echter de mogelijkheid om iets te rangeren, maar voor mijn gevoel heb ik juist de ruimte daar niet voor. Hebben jullie wellicht goede ideeën om dit wel te creëren op deze ruimte?

Alvast bedankt voor de tips!

Groet Niels

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2022, 21:13:26 »
Hey Niels,

Je hebt opzich wel de ruimte om te rangeren. Maar het is de truuk om het ook weer niet te vol te bouwen.

Voor inspirationele doeleinden, heb ik een drietal baanplannetjes uit m'n mouw geschud.


Wees er wel van bewust dat een ontsporing op te ruimen op het schaduwstation op 1,20m best ver is. De gemiddelde man kan net aan tot 1m met zijn armen reiken. Dus zorg er voor dat je er achter in ieder geval goed bij kan  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2022, 22:16:53 »
Suggestie...  :angel:



Als je meegebogen wissels gebruikt of wissels al in de boog legt voor je schaduwstation, kunnen alle sporen aan de binnenzijde leggen en kan de hele ovaal nog iets meer naar de onderrand (in schetsO geschoven worden; heb je meer diepte beschikbaar aan de zichtbare stationszijde

« Laatst bewerkt op: 07 January 2022, 22:24:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2022, 23:10:10 »
350 x 122 cm........... Kom ik aan met mijn 240 x 60. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2022, 17:32:23 »
Bedankt voor de tips! Ik heb vandaag nog een beetje lopen prutsen en ben tot het volgende gekomen:

Ik wil juist de ruimte achter het station zo laten, omdat ik daar wat huisjes scenery wil kunnen neerzetten.
Zelf vond ik het spoortje aan de linkerkant echt een leuk idee, echter geen idee wat ik daarbij moet gaan bouwen dus daar moet ik even over gaan nadenken. Wellicht nog wat dingen anders? Nog even over denken..


350 x 122 cm........... Kom ik aan met mijn 240 x 60. ;D ;D
En ik maar klagen ;D


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2022, 17:42:56 »
Wat voor rails gebruik je Niels
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2022, 17:43:50 »
 (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2022, 12:24:58 »
Beginnend met een kleine correctie op die afmetingen,want ik lees maten in post 1 van 122x352 ,122+122+108 ipv 106  ;)
Dan wat vragen,wat heb je nu aan rijdend materieel ?
(als je al wat hebt  ??? )
Is je voorkeur reizigers of goederen treinen ?

Reden voor die vragen,simpelweg erachter komen waarom je veelal vasthoud aan 4 rode sporen,en wat (als je voorkeur bekend is) nodig is aan spoortjes om op te rangeren.
Is de achterzijde met rode sporen bereikbaar ?
Kun je er omheen lopen,of hoe is de situatie waar die baan moet komen ?

Met antwoorden op dat soort vragen,is er wellicht nog een nieuw idee op te gooien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2022, 19:25:41 »
Wat voor rails gebruik je Niels

Roco-Line zonder bedding

Beginnend met een kleine correctie op die afmetingen,want ik lees maten in post 1 van 122x352 ,122+122+108 ipv 106  ;)
Dan wat vragen,wat heb je nu aan rijdend materieel ?
(als je al wat hebt  ??? )
Is je voorkeur reizigers of goederen treinen ?

Reden voor die vragen,simpelweg erachter komen waarom je veelal vasthoud aan 4 rode sporen,en wat (als je voorkeur bekend is) nodig is aan spoortjes om op te rangeren.
Is de achterzijde met rode sporen bereikbaar ?
Kun je er omheen lopen,of hoe is de situatie waar die baan moet komen ?

Met antwoorden op dat soort vragen,is er wellicht nog een nieuw idee op te gooien  ;)

Dan heb ik niet echt opgelet, maar 2 centimeter extra is niet zo'n probleem gelukkig.
Mijn voorkeur ligt meer op het rijden van reizigerstreinen. Op dit moment heb ik nog niet zoveel maar de bedoelingen zijn: 2 Wadlopers, 1 Plan U, DB Br 216 met Silberlinge en 2 goederentreinen. Waarbij 1 opgesteld zou worden op het station en deze deels zou wisselen met de andere.

De 4 sporen achter zijn geen must, als er een betere oplossing is voor mijn schaduwstation hou ik me altijd aanbevolen. De bedoeling is wel dat ik er net omheen zou kunnen lopen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2022, 01:00:30 »
Zijn er (al) armseinen met links èn rechts een aftakkingssein (op een bordes)? En voor rechtdoor een voorsein onder de middelste arm? En een voorsein met 2 armen? Of denk ik te groots voor een Groninger nevenlijn. Hoe was het b.v. met de armseinen in Zuidbroek?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2022, 12:39:50 »
Goed je hebt het dus over in totaal 6 treinen,4 kunnen beide kanten uit op rijden(3 treinstellen en die 216 met silberlingen en stuurstand) de goederen treinen kunnen dat niet.
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.
Je zou dan evt daar een schuifbak van kunnen maken.
Je zou dan je lay out ook minder rechtlijnig kunnen maken,dus minder gelijk lopend langs de randen van je "module randen"
Als het iets scheef ligt is het speelser en leuker om naar te kijken.
Voordeel is omdat je 1 boog minder naar achter hebt lopen,is dat je die ruimte kan gebruiken voor dat doel.
Je krijgt ook wat meer ruimte om iets voor je goederen treinen te maken.
Wel is van belang dat je weet wat voor soort producten die bedrijven moeten krijgen of juist maken,dan kan je je goederentreinen samenstellen specifiek daarvoor.
Het staat een beetje raar als bv een grind zelf losser bij een bedrijf aanbied dat bv melk produceert  ;D
En het scheelt in je portemonnee als je gericht goederen wagons koopt in plaats van een vloot van van alles waarvan je naderhand de helft niet gaat gebruiken.

Zomaar wat gedachtes van mijn kant  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2022, 13:29:38 »
Floris heeft een paar goede punten, alleen
Citaat
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.
Voor meer mogelijke combinaties aan treinbewegingen zou ik achter niet te veel kopsporen maken omdat:

Stel dat je onderin op een doorlopend spoor twee treinstellen achter elkaar 'parkeert' dan kan je met enige willekeur meerdere dingen doen. Je kan ze gelijktijdig laten vertrekken en elkaar op het hoofdstation laten passeren. Je kan er eentje laten vertrekken en weer terug laten komen, je kan dit doen met de andere trein. Je kan er eentje laten vertrekken naar station, de andere trein schuift dan een plaats op in het schaduwstation en de eerste trein kan dan een rondje maken. Je kan beide treinen naar het station laten pendelen en weer terug... dat zijn al minstens 6 verschillende bewegingen die je kan doen. Dat worden er minder als je treinstellen alleen maar naar kopspoortjes kunnen rijden.

Waar je ook nog aan kan denken is om een van de sporen naar het schaduwstation dubbelsporig uit te voeren. Dan kan je meer treinen gelijktijdig laten rijden. Maar dan is je lijntje aan een kant niet enkelsporig meer en dat heeft wel zo z'n charme  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2022, 17:14:31 »
ik snap die opmerking even niet.
Als je geen rondrij baan meer hebt dan kan je schaduw station toch bestaan uit kop sporen,met evt 1 spoor waar je loc van een goederentrein kan om rijden van de ene naar de andere kant  ???
Er word aangegeven max 6 treinen,4 reizigers die kunnen pendelen,enkel die goederen treinen kunnen dat niet.
Dus als je 4 kopsporen hebt en evt 2 met een omloopspoor erbij,dan is dat toch zat  ;)
Dan heb je aan een omloop spoor voor de locs van die goederentreinen toch genoeg  ???

Je enkel spoor achter de schermen dubbel sporig make naar schaduw station kan altijd,dan is het enkelspoor in het zich,maar je hebt wel sneller de kans door dubbelspoor net buiten het zicht,om een andere trein te laten binnen komen zodra de andere trein naar het schaduw deel rijd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2022, 19:42:28 »
Bedankt voor de vele antwoorden, ik zou hieronder proberen zoveel mogelijk antwoord te geven:

Zijn er (al) armseinen met links èn rechts een aftakkingssein (op een bordes)? En voor rechtdoor een voorsein onder de middelste arm? En een voorsein met 2 armen? Of denk ik te groots voor een Groninger nevenlijn. Hoe was het b.v. met de armseinen in Zuidbroek?

Op station Scheemda stond ooit een vertakkingssein voor een tweetal sporen, echter op de andere stations werd gewoon alles beveiligd met een enkelvoudige sein zonder voorsein blad. Dat is natuurlijk nog een discussiepunt en niet geheel in beton gegoten.

Goed je hebt het dus over in totaal 6 treinen,4 kunnen beide kanten uit op rijden(3 treinstellen en die 216 met silberlingen en stuurstand) de goederen treinen kunnen dat niet.
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.

Eigenlijk wil ik het allerliefst een doorgangsstation hebben dus weet niet of ik heel gelukkig wordt met een kopstation. Bijvoorbeeld de duitse treinen stopten vroeger maar op een beperkt aantal station en het is juist leuk om die bijvoorbeeld deels zonder te stoppen te laten passeren. We kan dit bijvoorbeeld aan 1 zijde beperkte worden door daar bijvoorbeeld maar 1 spoor aan te leggen.

Je zou dan evt daar een schuifbak van kunnen maken.
Je zou dan je lay out ook minder rechtlijnig kunnen maken,dus minder gelijk lopend langs de randen van je "module randen"
Als het iets scheef ligt is het speelser en leuker om naar te kijken.
Voordeel is omdat je 1 boog minder naar achter hebt lopen,is dat je die ruimte kan gebruiken voor dat doel.
Hoe bedoel je deze? Ik heb hier niet zo 1.2.3.. een beeld bij hoe ik hem schuiner krijg.

Je krijgt ook wat meer ruimte om iets voor je goederen treinen te maken.
Wel is van belang dat je weet wat voor soort producten die bedrijven moeten krijgen of juist maken,dan kan je je goederentreinen samenstellen specifiek daarvoor.
Het staat een beetje raar als bv een grind zelf losser bij een bedrijf aanbied dat bv melk produceert  ;D
En het scheelt in je portemonnee als je gericht goederen wagons koopt in plaats van een vloot van van alles waarvan je naderhand de helft niet gaat gebruiken.
Ik heb de bedoeling om vooral gesloten wagens te gebruiken.