Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Daan!
Vandaag
om 05:51:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Gerrit H
Vandaag
om 05:04:40
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 00:23:24
Rangeren met een pec
door
Huup
Vandaag
om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven
door
Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje
door
Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool
door
Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0
door
Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois
door
Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
30 October 2025, 16:47:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V (gelezen 5137 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26876
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.
Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #16 Gepost op:
06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #17 Gepost op:
06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit:
https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26876
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #18 Gepost op:
06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #19 Gepost op:
06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info:
https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #20 Gepost op:
06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.
Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Anton Maris
Offline
Berichten: 450
Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
«
Reactie #21 Gepost op:
07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Anton
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.msg3222148725;topicseen#msg3222148725
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL pendelbaan H0 tp IV / V