Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
29 October 2025, 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
29 October 2025, 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
29 October 2025, 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
29 October 2025, 14:50:42
  

Auteur Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V  (gelezen 5131 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2021, 11:48:24 »
Ik heb hier een collegedictaat van de TU Delft en daarin vind ik als hoogste maat voor de dikte van de ballastlaag 40 cm onder de dwarsliggers.
Blijkbaar valt het wel mee met de drainage. Ik heb nog nooit gehoord van problemen die ontstaan doordat het ballastbed te dun zou zijn.

Overigens maakt het voor de modelbouw weinig uit. Niemand brengt ballast aan onder de dwarsliggers, een enkele freak uitgezonderd misschien. Wat telt is het zichtbare deel en ik constateer dat dat in Nederland meestal minder hoog is dan in België.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #16 Gepost op: 06 August 2021, 09:18:28 »
Hoi Frans, ter aanvulling op Klaas, de Nederlandse manier van werken stelt ook eisen aan de ondergrond. Deze moet goed waterdoorlatend zijn. Is dat niet het geval dat wordt een zandbed aangebracht of drainage. Daarnaast moet het hoogste grondwaterniveau 1.75 m liggen onder bovenzijde spoorstaaf (naar Prof.dr.ir. Esveld). Deze regels zijn goed toepasbaar omdat de Nederlandse bodem bijna overal is opgebouwd uit sedimenten (zand en klei) of veen. Directe aanleg op rotsachtige bodem komt wellicht alleen voor in Limburg. Al met al kan daarom worden volstaan met een relatief dunne laag ballast.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:02:57 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #17 Gepost op: 06 August 2021, 14:03:27 »
Zag zojuist een voorbeeld van aanleg drainage ter verbetering van de baanstabiliteit: https://www.linkedin.com/posts/rick-van-lankveld-a9462462_vanlankveldgww-sterkinsamenwerk-ugcPost-6827272111200051201-H1gf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #18 Gepost op: 06 August 2021, 14:12:18 »
Zo te zien is dat een zandondergrond. Dat draineert van zichzelf al beter dan klei.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2021, 14:44:09 »
In dit gebied bestaat de bodem uit klei (familie van mij woont op een boerderij net boven het blauwe gebied op kaartje van ProRail). Dat levert zakking op van het spoortracé. Reden dat Prorail het 'grondig' aanpakt, uitgraaft en 1.75 m zand met drainage aanbrengt. Drainage is nodig omdat het zandpakket is omgeven door klei en het water dan via de drainage kan afvoeren. Zie de info: https://www.prorail.nl/projecten/zevenbergschenhoek-zevenbergen-vernieuwing-spoor
« Laatst bewerkt op: 06 August 2021, 14:49:02 door AntonM »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #20 Gepost op: 06 August 2021, 23:21:55 »
Probleem is dus de klei in de ondergrond die gaat reageren als een waterbedmatras en daarom vervangen wordt. Dat is gewoonom de globale stabiliteit van het spoor te garanderen.

Drainage kan je beter doen door een gracht naast het ballastbed te voorzien en dan het water af te voeren.
Nu zit je met een heel netwerk aan drainagebuizen die weer onderhouden moeten worden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2021, 09:10:31 »
De Van Eerd groep voert deze verbeteringen aan de spoorondergrond uit. Dat is een Belgisch bedrijf uit Turnhout. Dus dat moet goed komen Frans  ;)