Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
Vandaag om 19:40:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:22:54
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
Vandaag om 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
Vandaag om 18:47:27
Smeren, vet, olie, enz door Reinout van Rees
Vandaag om 18:25:37
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
Vandaag om 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
Vandaag om 17:22:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:18:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 17:11:11
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door MikeMike
Vandaag om 16:53:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
Vandaag om 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:37:46
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:00:59
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
Vandaag om 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
Vandaag om 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 14:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 13:53:57
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 13:44:22
LS Models 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 13:30:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:35:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door 741230
Vandaag om 12:27:40
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 12:04:47
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 12:04:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 11:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Bertje B
Vandaag om 11:25:59
De spoorhaven van Zuidbarge. door Bertje B
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Optrekkende treinen  (gelezen 4442 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #15 Gepost op: 02 July 2021, 10:11:49 »
Niet alleen bij groen seinbeeld, maar ook bij geel (In bijna alle gevallen). Dat is de koppeling tussen sein en vertreklicht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #16 Gepost op: 02 July 2021, 11:23:30 »
Het veilig komen van de rijweg (en daarmee de seinen en vetreklichten) is niet per definitie ook de vertrektijd van de trein.

Verder begint dit onderwerp hier met een vraag die betrekking heeft iets wat in Duitsland word toegepast en en krijgen we hier een hele discussie dat dat in Nederland niet nodig zou zijn.
Duitse en Nederlandse regelgeving vergelijken heeft geen zin want daar zit sowieso al een wereld van verschil in.

Deze vraag volgens mij slaat op de IC's met getrokken rijtuigen waar men nog met vertrekstaf het vertrekbevel aan de machinist gegeven word en geen groene lamp deuren dicht heeft om dat mee te doen.
De machinist moet dus sowieso uit het raam kijken om zijn conducteur te kunnen waarnemen, en eigenlijk zie ik nooit anders gebeuren dan dat de hij blijft kijken tot hij het perron voorbij gereden is.

Vroeger vertrok in Nederland een trein altijd met de deur van de conducteur open, omdat deze ook verantwoordelijk was voor wat er op het perron gebeurde tijdens het vertrek van de trein. Dit zal haast wel net zoiets moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 11:33:42 door Thom »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #17 Gepost op: 02 July 2021, 11:56:37 »
De groene lamp deuren dicht kan ook wit zijn  :)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #18 Gepost op: 02 July 2021, 15:09:08 »
Hallo spoorders,
Ik las in een ander soortgelijk lijntje dat de vraagsteller een vraag opwierp en vervolgens niets meer van zich liet horen terwijl enkelen met elkaar in (een zware) discussie zaten  :( ;D. Dit geschreven hebbende dan nu toch maar bedankt voor de reacties. De antwoorden waren niet allemaal even duidelijk, maar dat lag aan mijn vraag. Ik had er bij moeten vragen; "kunnen de Duitsers kijkend uit het zijraampje het hele perron uitrijden zonder dat de trein ingrijpt?". En volgens mij is het veiliger vooruit te kijken, je hebt altijd wel van die mensen die helaas andere plannen hebben.

Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden.  :police:
Hartelijke groet
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #19 Gepost op: 02 July 2021, 15:44:08 »
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1357408/e015a4fc6fa4181f4462b81b22fda238/rw_408-81-89-data.pdf

Hier staat iets over in op pagina 64 paragraaf 6

Maar stuk is gearchiveerd, Er kan dus een verandering zijn.
Jeroen

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #20 Gepost op: 02 July 2021, 21:14:43 »
Citaat
Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden. 

Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)

Groetjes, Tim/damngrazy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26981
    • Pagina van klaas
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #21 Gepost op: 02 July 2021, 21:39:12 »
Ik heb zo'n bagageruimte met open deuren en een stang weleens voorbij zien komen. Helemaal volgepakt met voetbalsupporters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #22 Gepost op: 02 July 2021, 21:52:06 »
Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden.  :police:
Hartelijke groet
Joop

Niet alleen het bagagedeel hoor. bij Hondekoppen stonden ook de balkondeuren open op warme dagen, al dan niet op een kiertje. Een groot deel van die treinen had geen schuiframen op de balkons, maar alleen een lullige ventilatieroostertje in de deur. Als je dan in een drukke trein op een volgepakt balkon stond, was je blij dat de deur open kon onderweg...
Reinier

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #23 Gepost op: 02 July 2021, 22:04:30 »
Those were the days… sweet memories ;D
Tbinnebarretije…

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #24 Gepost op: 02 July 2021, 22:25:38 »
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor

Het rijden met open cabinedeur is dan ook niet verboden volgens de regelgeving, of ik moet iets over het hoofd zien.
Of het echt veilig is, bv voor de oren van de machinist, is even de vraag.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #25 Gepost op: 02 July 2021, 22:47:07 »
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #26 Gepost op: 02 July 2021, 23:48:28 »
Eerder om te kijken dat er niemand tussen de deuren blijft hangen en meegesleurd word ;)
Dat dus ja, om te zien of alle deuren inderdaad netjes gesloten blijven, het blijven immers rijtuigen opererend in UIC-modus.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2021, 13:07:15 »
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
De bagageruimte ook niet, de deur tussen het laatste reizigerscompartiment naar de bagage is van die zijde alleen met een sleutel te openen, dus je kunt daar niet zomaar heen als reiziger.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #28 Gepost op: 03 July 2021, 19:45:18 »
Ah, ik dacht dat die wel toegankelijk was tijdens de rit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #29 Gepost op: 03 July 2021, 21:32:11 »
Als reiziger kon je wel van de bagageruimte naar het reizigersgedeelte Met 54, maar niet terug.