Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
20 October 2025, 22:53:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
20 October 2025, 22:14:42
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
20 October 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.  (gelezen 3151 keer)

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Hallo medespoorders,

Ik ben verhuisd en kon daardoor een nieuw begin maken met de hobby. Ik had een baan in N met analoge loc's, maar ben overgestapt naar H0.
Al gemaakte keuzes:
DR5000, ITrain, tweerail, Roco geoline, Nederlands materiaal, periode III
Afmetingen: 270 (links) x 450 x 380 (rechts) cm
Het plan:
Beneden: schaduwstation met 8 sporen,
Boven: Brug, dorp, station en rangeerterrein
Toekomst: ook rijdende auto's
Al gerealiseerd: schaduwstation en ben bezig met de afbouw van de helixen.

Ik kijk uit naar opmerkingen over mijn plan voor het bovendeel.

Groet, Arie

« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 16:01:24 door Bert van Gelder »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Naar een nieuwe baan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2020, 15:56:08 »
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2020, 16:19:38 »
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2020, 11:54:07 »
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
Hoi Marc,
Dat kan ik me voorstellen als ik zo naar mijn ontwerp kijk. De bedoeling is dat er links vanuit de helix over een rivier wordt gereden, niveau plus 9 cm. Daarna daalt het spoor naar plus 4,5 cm bij het station. Op niveau nul is het dorp om het het station met in de toekomst rijdende auto's die onder het spoor ook door kunnen rijden. Het rangeerterrein is ook op niveau 0. De buitenste sporen van het station dalen ook naar 0 als ze bij het rangeerterrein aankomen.
Wellicht geeft deze toelichting al wat meer zicht.
Bedankt,
Arie

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2020, 12:15:54 »
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
Hallo Klaas,
Mijn ontwerp verdient inderdaad geen hoofdprijs als het om de uitvoering gaat. Misschien dat het helpt dat ik ook meer de bedoeling heb om schematisch aan te geven wat mijn bedoeling is. Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen. Wat betreft de "vreemde kreukel" geeft mijn reactie op Marc al aan dat die onder de sporen doorloopt en straks hopelijk in het echt ook beter dan in het ontwerp. De S links is er omdat ik met een stijgen naar een brug over een rivier en dalen aan de andere kant naar het station wil werken.
Bedankt voor je reactie!
Arie

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2020, 12:40:49 »
Van het station klopt niet veel.
Als je van de linkse helix Rechtsrijdend zoals gebruikelijk het station inrijd en daarna vertrekt loop je dood op rangeerterrein rechts.
Bovendien moet je ervoor zorgen dat de stationssporen van beiderijrichtingen allemaal bereikbaar zijn.
Idem bij vertrek van een stationsspoor.

Mvg Theo

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2020, 14:10:41 »
Hallo Theo,
Het ligt echt aan mijn beroerde tekenwerk! De twee onderste sporen rijden inderdaad van links naar rechts. De bovenste ervan rijdt echt rechtstreeks naar de helix. De onderste voegt er eventueel in en gaat anders naar het rangeerterrein! Voor de bovenste geldt ongeveer hetzelfde: de onderste gaat rechtstreeks naar de linkse helix, de bovenste komt vanaf de hoofdbaan of het rangeerterrein.
Sorry, maar bedankt dat je wilt reageren!
Arie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2020, 15:02:19 »
Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen.
Dat is een keuze die ik kan waarderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2020, 16:52:16 »
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?

Mvg Arie

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2021, 16:08:35 »
Hey Arie,

Geen idee hoe ver je intussen staat met plannen van je nieuwe baan. Maar hier een paar ideeën.

Persoonlijk zou ik de opstelsporen in het schaduwstation langer maken, sowieso links de bocht om. Nu heb je veel waisted space onderin. Ook liggen de sporen nogal recht op recht. 't is mooier om alles een beetje schuin te leggen, zeker als je er de plaats voor hebt. Ik ben zelf momenteel ook aan het plannen, en ben daar ook tegenaan gelopen.

Benieuwd hoe ver je staat met je baan, en ook welk stuff je gaat gebruiken voor de dcc sturing. Zelf ben ik daar ook nog niet helemaal uit.

Grts

Dennis

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2021, 12:31:36 »
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?
Aangezien je toch met flex werkt...

Misschien dat een gebogen station je bevalt.

Handige harry dat ik was, ik was met peco rails aan het krabbelen in anyrail, en heb de slankste wissels gepakt. Toen was ik klaar en dacht ik, o ja... roco geoline



Zoals je in de linker bovenhoek kan zien, met roco geoline zou het er totaal anders uitzien. Van wat ik in Anyrail zie, zou ik persoonlijk ver weg blijven van roco geoline, die wissels zijn me veel krap en dan die hart tot hart afstand  :-X. Maar goed ieder zijn ding.

Ik heb hier ook overloopwissels voor de stations geplaatst, zodat je van elk spoor naar elk spoor kan rijden. Misschien dat je er iets aan heb, dan hoor ik het wel  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)