Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:14:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:12:53
Onbekende gesloten goederenwagen door FritsT
Vandaag om 08:56:55
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Marc tramt
Vandaag om 08:50:36
Kibri station CALW ingekort als NS station door Arjan6511
Vandaag om 08:46:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:43:16
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
  

Auteur Topic: Verbinding van lange blokken.  (gelezen 1407 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Verbinding van lange blokken.
« Gepost op: 10 April 2021, 18:00:40 »
Allen,
ik ben nu bezig met het bedraden van de uitbreiding van mijn 2-rail baan. Dit deel heeft blokken met een lengte van 10 meter en meer. Ik ben de meldsecties met de terugmeldings module aan het verbinden. Waar ik mee zit is het volgende. Als de meldsectie 5 a 6m is dan loopt er maar 1 draad van de module naar de sectie. De draad is 1mm, dan gaat het hele idee van een ringleiding toch verloren. Dan is het spoorgedeelte de ringleiding, uiteindelijk is een rail geschikt als ringleiding. Ik rij met iTrain, en wil alle blokken tegen elkaar hebben en de uitbreiding is een paradestuk van 16meter dubbelspoor, dus heeft het geen zin om kleinere blokken te maken of meer blokken. Iemand ervaring of andere ideeen voor zulke lange blokken?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:46:44 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 18:22:30 »
Hoe minder blokken, hoe minder treinen tegelijk kunnen rijden. Ik zou blokken nooit langer maken dan ca. 4 m. Bij 16 m rijlengte dus 4 blokken van 4 m, dan kunnen op dat stuk dus ook 4 treinen achter elkaar rijden, aangenomen dat er verderop nog een blok vrij is.

Wat heeft een draad van 'de module' met de ringleiding te maken? Wat is jouw idee van wat een ringleiding is?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 18:27:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26757
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 19:27:25 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 22:08:13 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 22:16:44 »
Je overbrugt daarmee de raillassen. Daar kunnen overgangsweerstanden ontstaan die je met een voeding op meerdere plaatsen in een blok voorkomt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26757
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 22:59:58 »
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.
Je moet ook een redelijk dikke draad leggen onder het spoor en vandaar op meerdere plekken aftakken. Dat kan met vrij dunne draadjes omdat ze maar kort zijn. Verder moet je bedenken dat koperdraad de stroom beter geleidt dan de spoorstaven van nieuwzilver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 23:22:44 »
En de krotsluitdetectie werkt beter omdat de krotsluitstroom door de ringleiding (weg van minste weerstand) terug naar de booster wordt geleid. Voorkomt sluimerkortsluitingen, waar de totale stroom net niet de trashhold van de kortsluiting detectie haalt. Terwijl op een afgelegen stukspoor een railspijker tussen de spoorstaven warmer en warmer wordt....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.