Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:08:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Albert de Heer
Vandaag om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
  

Auteur Topic: Verbinding van lange blokken.  (gelezen 1488 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 960
Verbinding van lange blokken.
« Gepost op: 10 April 2021, 18:00:40 »
Allen,
ik ben nu bezig met het bedraden van de uitbreiding van mijn 2-rail baan. Dit deel heeft blokken met een lengte van 10 meter en meer. Ik ben de meldsecties met de terugmeldings module aan het verbinden. Waar ik mee zit is het volgende. Als de meldsectie 5 a 6m is dan loopt er maar 1 draad van de module naar de sectie. De draad is 1mm, dan gaat het hele idee van een ringleiding toch verloren. Dan is het spoorgedeelte de ringleiding, uiteindelijk is een rail geschikt als ringleiding. Ik rij met iTrain, en wil alle blokken tegen elkaar hebben en de uitbreiding is een paradestuk van 16meter dubbelspoor, dus heeft het geen zin om kleinere blokken te maken of meer blokken. Iemand ervaring of andere ideeen voor zulke lange blokken?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:46:44 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 18:22:30 »
Hoe minder blokken, hoe minder treinen tegelijk kunnen rijden. Ik zou blokken nooit langer maken dan ca. 4 m. Bij 16 m rijlengte dus 4 blokken van 4 m, dan kunnen op dat stuk dus ook 4 treinen achter elkaar rijden, aangenomen dat er verderop nog een blok vrij is.

Wat heeft een draad van 'de module' met de ringleiding te maken? Wat is jouw idee van wat een ringleiding is?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 18:27:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 19:27:25 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 960
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 22:08:13 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 22:16:44 »
Je overbrugt daarmee de raillassen. Daar kunnen overgangsweerstanden ontstaan die je met een voeding op meerdere plaatsen in een blok voorkomt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 22:59:58 »
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.
Je moet ook een redelijk dikke draad leggen onder het spoor en vandaar op meerdere plekken aftakken. Dat kan met vrij dunne draadjes omdat ze maar kort zijn. Verder moet je bedenken dat koperdraad de stroom beter geleidt dan de spoorstaven van nieuwzilver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 23:22:44 »
En de krotsluitdetectie werkt beter omdat de krotsluitstroom door de ringleiding (weg van minste weerstand) terug naar de booster wordt geleid. Voorkomt sluimerkortsluitingen, waar de totale stroom net niet de trashhold van de kortsluiting detectie haalt. Terwijl op een afgelegen stukspoor een railspijker tussen de spoorstaven warmer en warmer wordt....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.